معرفی جاذبه های گردشگری رودبار

به گزارش مجله هدیه، جاذبه های گردشگری رودبار با چشم اندازهای طبیعی مانند رودخانه ها، آبشارها، چشمه های آب گرم و معدنی، دره ها و درختان زیتون اش شناخته شده است.

معرفی جاذبه های گردشگری رودبار

از سفر با قیمت تور پاتایا لذت ببرید و سواحل شگفت انگیز تایلند و مراکز خرید بسیار ارزان پاتایا را از دست ندهید.

شهرستانن رودبار منطقهای کوهستانی است و مرتفع ترین شهرستان استان گیلان به شمار می آید. رودبار را میتوان دروازه ورودی گیلان به وسیله مرکز کشور دانست. کوه های بسیار زیبای این ناحیه،به صورت رشته های موازی با دره های جالب توجه، فضای دل نشینی را پدید آورده اند.از این رو جاذبه های گردشگری رودبار بیشتر جاذبه های طبیعی می باشند. بهترین زمانبرای مسافرت به رودبار فصول بهار و تابستان است.

تپه مارلیک

تپهمارلیک یا چراغعلی تپه در دره گوهر رود در کنار شهر رودباراستان گیلان قرار گرفته است. این تپه با وسعت حدود یک هکتار در کنار باغهای زیتونو بیجارهای برنج واقع شده است. تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلقبه دست کم 3000 سال پیش است. دکتر عزت اله نگهبان باستانشناس و استاد باستانشناسیدانشگاه تهران در کاوش های صورت گرفته در تپه مارلیک 53 گور کشف کرد، که قبرهامربوط به سلاطین آماردی بوده است. در همهٔ آرامگاه ها اشیایی مانند ظروف سفالین،دکمه های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر،مجسمه های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاه خود و... پیدا شده است، حفاری در اینتپه از سال 1340 خورشیدی شروع شد.

تپه مارلیکگنجینه ای ارزنده از هنر و تمدن بشری را در طول قرنها درخود پنهان و حفظ کرده بود،در حقیقت تپه طبیعی و صخره ای است که ازسنگهای سولفات آهن تشکیل شده و لایه هایطبیعی و تحتانی آنچنان است که شکافهای عظیم در درون تپه ایجاد نموده و همین حفره هاموجب شده تا حیواناتی از قبیل موش و مار به فراوانی در آن لانه نمایند. گروهی ازپژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی مار و لیک(سوراخ) می دانند که افسانه مار و گنج در این تپه صدق می نماید. گروهی دیگر مارلیکرا برگرفته از نام قوم آمارد می شمارند. آنها مارلیک را ساخته شده از 2 واژهمارد (اشاره به آماردها) و لیک (قوم) می دانند. اگر ایننظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد. در این دشت تپه های باستانی زیادیوجود دارند که 5 تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلاقلعه و جازم کول از همهمهمتر هستند.

روستای داماش

داماش یکی از روستاهای ییلاقی جیرنده از بخش عمارلو می باشد که در 48 کیلومتریجنوب شرقی شهرستان رودبار و 130 کیلومتری رشت در استان گیلان است روستا داماش درحدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و منجیل واقع شده است. روستای داماش در منطقه ایکوهستانی و در رشته کوه های البرز و در ارتفاع 2200 متری از سطح آبهای آزاد واقعشده است. روستای زیبای داماش در سال 1387 به عنوان روستای نمونه گردشگری به ثبت رسید.

گل سوسنچلچراغ نخستین گیاهی است که به عنوان میراث ملی در ایران به ثبت رسیده است. ازآنجا که شکوفه های این گل با رنگ سفید به صورت واژگون باز می شوند نام سوسن چلچراغیبه خود گرفته است. انتهای گلبرگ های آن پوشیده از دانه های برجسته و پرچم های بسیاربلند است. قامت این گل حدود یک متر است. گل سوسن چلچراغ از جمله گل های نادر و کمیابیاست که تا به امروز، فقط در دو نقطه دنیا شناسایی شده است؛ یکی در روستای داماش و دیگریدر منطقه لنکرن جمهوری آذربایجان.

ییلاق سلانسررودبار

سلانسر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار و یکی از زیباترین ییلاقاترودبار رستم آباد از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلان است و در 15 کیلومتریرودبار واقع شده است. این منطقه دارای طبیعت بی نظیر و بسیار زیبایی است که هر بینندهای رو جذب خودش می نماید.

ییلاق سلانسردر ارتفاع 1250 متری از سطح دریا واقع شده است و در دامنه این ییلاق درختان تنومند وعظیم و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد. سلانسر تابستان های بسیار خنکدارد، ارتفاع زیاد و طبیعت همواره مه گرفته اون از زیبایی های دیگر این ییلاق بهشمار می آید. سلانسر از زیباترینییلاقات منطقه رودبار است، به علاوه روستای سلانسر در ارتفاعات شهر رستم آباد قرارگرفته است و نزدیک ترین منطقه توریستی وگردشگری به مرکز استان گیلان می باشد.

چشمه آب گرم ماستخوررودبار

چشمه آب گرم ماستخور در 5 کیلومتری شهر رودبار و در جبهه غربی سد منجیلواقع شده است. آب چشمه ماستخور هنگام خروج از مظهر خود، گرم و جوشان است. اهالی ماستخور و علی آباد سفلا، آبچشمه را به خزینه هایی راهنمایی و در آن ها حمام می نمایند. اهالیمعتقدند استحمام در آب گرم این چشمه، بسیاری از بیماری های چشم و بیماری هایاستخوانی و رماتیسمی را درمان می نماید. خواص طبیعی وگوگردی آبگرم چشمه ماستخور باعث شده که سالانه مسافران زیادی از مناطق مختلف کشوربرای گردشگری و استفاده از این چشمه راهی گیلان شوند.

آتشفشاندرفک

درفک نام آتشفشان خاموشی در استان گیلان و در رشته کوه البرز است درفک رشتهکوهی هشت کیلومتری دارد که از جنوب شرقی به شمال غربی کشیده شده و چندین قله بلنددر آن به چشم می خورد قله هایی که اگر اهل کوهنوردی باشید حتما نام آن را شنیده اید.پرترددترین قله این رشته کوه هم قله درفک است که با ارتفاع 2714 متر در محدودهشهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکات، دهستان دشتویل و در 27 کیلومتری شمال شرقیمرکز شهرستان رودبار قرار گرفته است. آتشفشانی که سال ها از آخرین جوش و خروش آن میگذرد و شاید بتوان گفت که بکرترین طبیعت و آب و هوا را در میان قله های دیگر دارد.به عبارتی این قله در 50 کیلومتری جنوب شرقی رشت در استان گیلان و مقابل رستم آباددر بخش خورگام شهرستان رودبار در منطقه جنگلی سیاهکل واقع شده است.

نام قله درفککه محلی ها با نام های دال فَک، دورفک، دُلفَک هم می شناسند به روایتی از دال فَک(دٌلفَک) آمده است که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده ای است از خانواده عقاب و فَکبه معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفک، یعنی آشیانه عقاب. اما بر اساس روایتدیگری، نام درفک از قوم دربیک آمده که تیره ای از ساکنان حوالی دریای خزر بوده اند.اما با این حال تعبیر اول از وجه تسمیه این قله متداول تر است.

سفر به درفک یکسفر کوتاه پر از جنگل، کوه، غار و کلبه های روستایی است و یکی از دیدنی ترینجاذبه های طبیعی استان گیلان به شمار می رود. درفک در پاییز، رویایی ترین آب و هوایخود را تجربه می نماید. آب و هوای خنکی که در آن نه خبری از هوای مرطوب و شرجی و دمکرده گیلان است و نه طبیعت یک دست سرسبز این منطقه. شما در پاییز درفک رنگین کمانیاز رنگ ها را می بینید که ذهنیتتان را درباره سرسبزی گیلان عوض خواهد نمود. به تماماین ها مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات تا زیر پای شما می رسند را اضافه کنید تامتوجه شوید که چرا سفر به درفک در پاییز می تواند بهترین تجربه طبیعت گردی شماباشد.

روستای کلشتررودبار

کلشتر یکی از روستاهای استان گیلان در ایران است. روستای کلشتر در فاصلهسه کیلومتری شهر رودبار و در کوهپایۀ کوهستان البرز غربی و در ارتفاع پانصد وپنجاه متری از سطح دریا و مشرف بر شهر رودبار واقع شده است. این روستا در بخش مرکزیشهرستان رودبار جای دارد و مرکز دهستان کلشتر است. محصول اصلی آن زیتون است. به دلیلآب و هوای مدیترانه ای باغات زیتون توسعه خوبی داشته و زمستان و تابستان معتدلیدارد.

این روستاروزگاری دارای خان های عظیمی بوده که تمام اطراف و اکناف رودبار جهت رسیدگی بهتمامی امور زندگی از خرید تا مسائل قضایی به آنها مراجعه می کردند. روستای کلشتراز نظر مناظر دیدنی به خاطر موقعیت کوهستانی و وجود درختان همواره سبز مثل زیتون وکاج در چهار فصل سال زیبا و دیدنی است. در بهار و تابستان این زیبایی چندین برابرمی گردد. درون بافت مسکونی روستا تعداد زیادی چشمه و نهر آب وجود دارد.

آبشار زیباییکه بیش از بیست متر ارتفاع دارد یکی دیگر از مکان های دیدنی روستا به شمار می رود.روستای کلشتر به دلیل شرایط خاص، مساحت عمده جنگل های منطقه را به خود اختصاص داده است. جنگل های پر درخت و بکر در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا و کوه آسمانسرا بادشتی زیبا با علف های بلند و سبز در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا یکی دیگر ازنقاط دیدنی روستای کلشتر است.

درخت سروهرزیل

درخت سرو هرزویل درختى کهنسال با ارتفاع 30 متر و قطر تنه چهارمتر به روایاتمختلف از 1000 تا3000 سال سن دارد که در خاک روستای هرزویل در 2 کیلومتری شهر منجیلاز توابع شهرستان رودبار ریشه دوانده است. حتى ناصرخسرو قبادیانى (شاعر نام آور ایران )در سفرنامه اش از درخت سرو زیبا و کهنسالى در منطقه هرزویل یاد مى کند.

قسمت هایی ازشاخه درخت به علت آسیب دیدگی فتوسنتز به خوبی انجام نمی گیرد. ساکنان هرزویل اینسرو را نظر کرده می دانند و جهت نذورات اقدام به بستن پارچه و کوبیدن سکه و نصببیرق کرده و حتی بعضی افراد ناآگاه جهت نشانه گیری روی درخت اقدام به تیراندازیبه این اثر طبیعی ملی با ارزش کرده و موجب آسیب رسانی به آن می شوند.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1342

به "معرفی جاذبه های گردشگری رودبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری رودبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید