مشکل بزرگ تویوتا لندکروز نو و دیگر شاسی بلندهای مشابه، عکس

به گزارش مجله هدیه، گجت نیوز نوشت: تویوتا لندکروزر 2024 تازه مسیری را در پیش گرفته که قبلاً امثال فورد برانکو طی نموده اند؛ اما مشکل این خودرو و بقیه شاسی بلندهای خوشنام چیست؟

مشکل بزرگ تویوتا لندکروز نو و دیگر شاسی بلندهای مشابه، عکس

تویوتا به تازگی نسل نو لندکروزر را با تحولی در طراحی معرفی کرد. این شاسی بلند حالا از نوعی طراحی رترو برخوردار شده است؛ متفاوت از آن چیزی که در گذشته از آن دیده بودیم. با این تحول در طراحی، تویوتا لندکروزر 2024 حالا با امثال فورد برانکو، جیپ رانگلر و… مقایسه می شود. این ها شاسی بلندهایی نام و نشان دار با تاریخچه طولانی اند که امروزه با سبک طراحی رترو روانه بازار می شوند. لندکروزر حالا که مسیر این شاسی بلندها را در پیش گرفته، به مسائل اساسی آن ها هم دچار شده است. در ادامه به مسئله ای می پردازیم که همه اس یو وی های پرطرفدار قدیمی از جمله لندکروزر با آن روبرو اند.

مشکل اساسی تویوتا لندکروزر نو و امثال آن

رانگلر، برانکو و حالا تویوتا لندکروزر نو چند وجه مشترک دارند. همه آن ها شاسی بلندهای دو دیفرانسیل خوشنامی با بدنه مربعی، لوگو بزرگ روی جلوپنجره، فهرست بلند و بالای امکانات و تجهیزات آفرود مثل اسکید پلیت و محافظ های ناحیه کناری اند. علاوه بر این، قیمت پایه ارزان ای به نسبت امکانات، پیشرانه و برند خود دارند که آن ها را برای خیلی از مردم قابل دسترس می نماید. با این حال، اینجا یک مشکل اساسی وجود دارد: اینکه همه این اس یو وی ها مثل هم به نظر می رسند.

تویوتا لندکروز

جای شکی ندارد که تویوتا به صورت اتفاقی تصمیم به ایجاد تحول در طراحی لندکروز همگام با امثال برانکو و رانگلر نگرفته است. این خودروساز ژاپنی هم با مشاهده تمایلات کنونی بازار تصمیم گرفته است که مسیر آن ها را دنبال کند؛ از آنجا که لندکروز هم مثل دو خودرو دیگر در دنیای اس یو وی ها شهرتی مثال زدنی دارد.

منشا شاسی بلندهای مربعی رترو

حالا باید دید که چرا امروزه شاسی بلندهای آفرودی با طراحی رترو مربعی محبوبیت پیدا نموده اند. مسئله به جنگ جهانی دوم بر می شود که ریشه این شاسی بلندها شکل گرفت. جیپ با فراوری ویلیز ام بی طی جنگ جهانی دوم در دهه 40 میلادی نامی برای خود دست و پا کرد و حالا در سال 2023 می بینیم که رانگلر نو عملاً همان جیپ با مقدار بزرگ تر، اضافه شدن سقف و حذف تجهیزات نظامی است. لندکروزر هم از سال 1950 به عنوان یک خودرو نظامی پا به میدان گذاشت و چند سال بعد در سال 1954 نام لندکروزر را گرفت.

البته فورد برانکو مشابه بقیه ریشه نظامی ندارد، از آنجا که اولین بار در سال 1965 به فراوری رسید. با وجود این، جای گفتن دارد که فورد در همان دهه 40 میلادی نسخه ای معادل جیپ ویلیز را توسعه داده بود. همه این اس یو وی ها مسیری طولانی پر از تغییرات مختلف را طی نموده اند تا اکنون بخشی خاص از بازار خودروهای شاسی بلند را شکل بدهند.

این ریشه نظامی، طراحی مربعی بدنه با زوایای راست این خودروها را توجیه می نماید. پس از این باید به این سوال پرداخت: چرا همه آن ها جلوپنجره های بزرگی دارند که بیش از حد جلب توجه می نماید؟ جیپ که از همان زمان جنگ جهانی دوم طراحی چندمیله ای جلوپنجره را حفظ نموده است و به نظر نمی رسد قصد داشته باشد این سبک طراحی را کنار بگذارد. تویوتا از دهه 60 میلادی نوشته TOYOTA را با مقدار کوچک تر از آن چیزی که امروزه ترند شده است، روی جلوپنجره لندکروزر سری 40 قرار داد؛ در حالی که پیش از این نشان تویوتا در این قسمت نصب می شد.

فورد برانکو

فورد با فورد اف-150 اس وی تی رپتور که سال 2010 روانه بازار کرد، جلوپنجره گسترده با نوشته بزرگ را روی کار آورد. نوشته بزرگ FORD بخش قابل توجهی از جلوپنجره این پیکاپ را در بر می گرفت که ناخواسته زمینه ساز ترندی نو در طراحی خودروها شد. همان طور هم که مشاهده می کنید، حالا روی جلوپنجره فورد برانکو نوشته بزرگ BRONCO نقش بسته است.

مقصد مشترک تویوتا لندکروزر نو، برانکو و رانگلر

این که چرا خودروسازان به فراوری شاسی بلندهایی با این شکل و شمایل روی آورده اند، جواب ساده و سر راستی دارد؛ هواداران شاسی بلندها نشان داده اند که به شاسی بلندهای مربعی با ظاهر زخمت سرسختانه علاقه مندند.

در واقع جیپ بر همین اساس مجموعه محصولات خود را بنا نموده و از لحاظ تجاری هم به خروجی مطلوب رسیده است؛ به حدی که پس از معرفی نسخه پلاگین هیبرید رانگلر با نام 4xe، این نسخه به پرفروش ترین خودرو پلاگین هیبرید در ایالات متحده تبدیل شد. در نتیجه اگر جیپ محصولی غیر از این ارائه بدهد باید با سیل نقدها هواداران خود دست و پنجه نرم کند.

جیپ رانگلر

فورد برانکو هرچند جایگاه فرهنگی رانگلر را ندارد، کماکان دارای ریشه ای است که نباید به راحتی از آن گذشت. برانکو که اولین بار در دهه 60 میلادی پا به بازار گذاشت، در سال 1996، زمانی که وجه تمایز چشمگیری نسبت به فورد اف-150 نداشت، از خط فراوری فورد کنار گذاشته شد. حالا فورد برانکو نسل ششمی قدرتمندانه برگشته است تا به واسطه طراحی خاص و پیشرانه به روز اکوبوست، هم میراث گذشته را حفظ کند و هم جایگاه خود در بازار امروز را به دست بیاورد.

تویوتا لندکروزر هم مسیری مشابه فورد برانکو را طی نموده است، وقتی بیشتر شبیه به نسخه بزرگی از هایلندر، شاسی بلند دیگر تویوتا به نظر می آمد. اکنون تویوتا با لندکروزر نو مدل 2024 میخواهد آن را به ریشه های خود بازگرداند، در کنار اینکه نوعی چاشنی آمریکایی هم به آن اضافه نموده است.

نبود تازگی و تنوع فنی

هر چقدر که اس یو وی های رترو مانند برانکو، رانگلر و تویوتا لندکروزر مدل 2024 تازه وارد مورد استقبال قرار بگیرند، نمی توان چشم پوشی کرد از اینکه از لحاظ فنی تازگی ندارند. برای اینکه به این موضوع واقف شوید، کافی است نگاهی اجمالی به مشخصات فنی این خودروها داشته باشید.

پیشرانه های غالب جیپ، یک نمونه 2 لیتری 4 سیلندر و یک نمونه 3.6 لیتری V6 هستند که به ترتیب قادر به فراوری قدرت 270 و 285 اسب بخارند. پیشرانه های 2.3 لیتری و 2.7 لیتری اکوبوست فورد برانکو به ترتیب 275 و 315 اسب بخار خروجی می دهند. پیشرانه هیبرید 2.4 لیتری تویوتا لندکروزر نو هم می تواند 326 اسب بخار قدرت فراوری کند. همان طور که مشاهده می کنید، خروجی این شاسی بلندها در همان محدوده 300 اسب بخار واقع شده است.

در زمینه مصرف سوخت، هم جیپ رانگلر و هم فورد برانکو در تمام تریم ها حدود 11.7 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می نمایند؛ البته در این بین نباید نسخه 8 سیلندر 6.4 لیتری رانگلر را در نظر گرفت. ضمن اینکه نسخه هیبرید 4xe رانگلر اگرچه با فراوری خروجی 375 اسب بخاری تقریباً وارد محدوده 400 اسب بخار می شود، مصرف سوخت آن در تست ها 11.2 لیتر به ازای هر 100 کیلوتر تخمین زده شده است.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 مرداد 1402 بروزرسانی: 13 مرداد 1402 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2323

به "مشکل بزرگ تویوتا لندکروز نو و دیگر شاسی بلندهای مشابه، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل بزرگ تویوتا لندکروز نو و دیگر شاسی بلندهای مشابه، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید