محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر تولید شد

به گزارش مجله هدیه، منوچهر بهزادی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان مرکزی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: از آنجایی که سالانه نزدیک به 30 درصد از محصولات کشاورزی در ایران و جهان در مراحل مختلف تولید تا مصرف از بین می رود پیروز شدیم یک محلول کاهش دهنده ضایعات بخش کشاورزی تولید کنیم.

محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر تولید شد

وی ادامه داد: البته زیان های مالی تنها بخشی از مسائل پیرامون این معضل است و اتلاف سالانه میلیاردها متر مکعب آب و منابع انرژی به کار رفته برای این محصولات و هم تولید میلیون ها متر مکعب گازهای گلخانه ای ناشی از دفن این محصولات در محیط زیست از سایر پیامدهای متعاقب این چالش به تعداد می رود.

بهزادی با بیان اینکه این محلول می تواند ماندگاری میوه را به اندازه دو برابر افزایش دهد، خاطر نشان کرد: با پوشش دهی میوه و صیفی جات به وسیله این محلول، اندازه ضایعات ناشی از اکسیداسیون طبیعی، قارچ زدگی تا 50 درصد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه تا کنون برای ماندگاری میوه از پوشش های روغنی همچون پارافین استفاده شده، اضافه کرد: البته به دلیل عدم امکان پوشش دهی بسیاری از محصولات کشاورزی با پارافین نیاز به چنین محلولی حس می شد زیرا پارافین فقط مختص مرکبات است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اضافه کرد: طی سالهای اخیر تلاش هایی هم برای ورود پوشش های غیر روغنی به مرحله تجاری اجرا شده و محلول ارائه شده به وسیله این شرکت هم در چارچوب همین رویکرد، تولید شده است.

وی با اشاره به عدم تغییر در ظاهر و طعم محصولات پوشش داده شده با این محلول، گفت: با استفاده از این محلول که برای بیشتر میوه ها قابل استفاده است، افزایش ظرفیت های صادراتی کشور در بخش کشاورزی و امکان صدور محصولات صادراتی کشور به بازارهای دورتر فراهم می شود.

وی ایجاد بسترهای رشد و تجاری سازی فناوری هایی از این دست را به نام کلید حل بسیاری از مسائل زیربنایی کشور دانست و گفت: فقط اندازه آب هدر رفته بر اثر اتلاف محصولات کشاورزی به تنهایی حدود 4 برابر کل آب مصرفی کشور در بخش شهری است از این رو باید با تولید بیشتر این محصول مانع از بین بردن میوه ها شویم.

به گفته وی، این موضوع می تواند معضلات زیست محیطی از قبیل خشکسالی و کمبود منابع آب در کشور را در صورت تدوین راهبردهای بلند مدت و چند جانبه حل نماید.

به گزارش خبرنگاران، این طرح در رویداد ارائه نیازهای فناورانه صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1848

به "محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر تولید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محلول افزایش ماندگاری میوه تا دو برابر تولید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید