لباس سنتی هندی ها

به گزارش مجله هدیه، لباس سنتی در هند یک موضوع بسیار پیچیده است

اگر چه بیشتر غربی ها تمایل دارند که هند را یک جامعه واحد و یکپارچه ببینند، امّا، واقعیت این است که هند یک کشور چند فرهنگی است. هر کدام از این فرهنگ های متفاوت تاریخ و سنت های خود را دارند و قدمت آنها اغلب به هزاران سال پیش می رسد. از سویی دیگر، این فرهنگ ها دارای طیف متنوعی از عناصر فرهنگی هستند و در مسائلی مانند دین، زندگی سنتی، غذاهای روزانه و لباس با یکدیگر فرق دارند. به این ترتیب، بر خلاف تصورات غربی ها، آرایش فرهنگی متنوعی در هند وجود دارد و اگرچه مردم این کشور در قرن بیست و یکم در حال پذیرش بعضی از تغییرات مرتبط با دنیا مدرن هستند، اما، همچنان هویت متمایز خود را نیز حفظ نموده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا از پوشش هندی ها بیشتر بدانید.

لباس سنتی هندی ها

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

مفهوم یک ملت واحد در هند از طریق قدرتهای استعماری و با اجبار به وجود آمد و این موضوع نوعی سردرگمی را برای هندی ها به وجود آورده و موجب ایجاد آرایشی گیج نماینده از فرهنگ های متفاوت در این کشور شده است. ملت هایی که قبلاً از همدیگر جدا بودند و بعد در قالب یک کشور به نام هند در یکدیگر ادغام شدند، به صورت کامل فرهنگ خودشان را فراموش نکردند، بلکه بعضی اوقات به نفع شان بود که به حفظ فرهنگ خود بپردازند.

پبا ظهور ناسیونالیسم هند در شروع قرن بیست و یکم، طرفداران این فرهنگ های گوناگون تصمیم گرفتند که زیر سایه یک هویت مشترک مجتمع شوند و از یوغ استعمار بریتانیا آزاد شوند. از آن موقع تاکنون، همه چیز در هند رو به راه نبوده و گاهی اوقات اوضاع متشنج نیز شده است. امّا، مردم همچنان در هند با یکدیگر زندگی می نمایند همانطوریکه قبلا نیز این کار را انجام می دادند.

لباس سنتی هند نشانگر سنت های مردم هند است و مانند لباس غربی، تمایزی بین لباس زنانه و مردانه وجود دارد. البته این تمایزات را افرادی که هندی نیستند به سرعت درک نمی نمایند.

با وجود آنچه گفته شد، لباس سنتی هندی ها برای مردم این کشور در حال حاضر زیاد معنادار نیست، اما، در زمان مبارزات استقلال طلبانه هند، جنبش هایی برای پوشیدن خادی (Khadi)که نوعی لباس سنتی هندی است، به وجود آمد. خادی یک پارچه سنتی است که فرهنگ استفاده از آن نه تنها در هند بلکه در کل شبه قاره هند و جود دارد.خادی معمولا از پنبه بافته می شود، امّا در بعضی موارد این لباس از ابریشم و پشم نیز تهیه می شود. از سویی دیگر، گاهی اوقات فراوری انبوه خادی به صورت دست باف نیز دیده شده است.

در دورانی که هندی ها برای استقلال کوشش می کردند، رهبران این کشور معتقد بودند که تحریم کالاهای بریتانیا و از جمله لباس های آنان به موقعیت بریتانیا در هند ضربه می زند و البته از سویی دیگر به توانمندسازی صنعتگران روستایی به عنوان یکی از عناصر مهم اتحاد سیاسی در جنبش استقلال خواهی منجر می شود.

اگرچه در حال حاضر، بافت خادی جای خود را به فراوری انبوه به روش های مدرن داده است، امّا، هنوز افرادی در این کشور حضور دارند که متوجه اهمیت لباس های سنتی دست بافت هستند و این لباس ها برایشان محبوب است. از سویی دیگر، بعضی از لباس های دستباف به کشورهای این منطقه نیز صادر می شود.

البته باید گفت که لباس های سنتی زنان در هند بسته به هنجارهای فرهنگی محلی، اعتقادات مذهبی و اغلب آب و هوا با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی، خادی ها پارچه هایی محبوب در سراسر هند هستند و جالب اینکه این پارچه ها در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند. لباس های سنتی هند از منطقه ای به منطقه دیگر فرق دارند، امّا، رایج ترین مدل لباس های سنتی هندی ساری همراه با یک چولی (نوعی لباس(Choli- پوشیده است.

قد ساری بین پنج تا نه متر است و عرض آن بین دو تا چهار فوت می باشد و با دقت به اطراف بدن زن پیچیده می شود. چولی (Choli) نیز یک بلوز مخصوص است که بسیاری از کشورهای شبه قاره هند از آن استفاده می نمایند، این لباس بخشی از قسمت گردن را می پوشاند و آستینش معمولاً کوتاه است. البته بخش هایی از بدن نیز در آن پوشانده نمی شوند و به ویژه زمانیکه هوا گرم و سوزان است از این مدل (نیمه لخت) استفاده می شود.

لباس های سنتی هندی برای مردان اغلب همان سارونگ است که به عنوان لنگی یا دهوتی (نوعی لباس هندی مردانهDhoti-) شناخته می شود. سارونگ بیشتر شبیه به ساری است که البته پارچه کمتری در آن به کار رفته و قسمت های کمر و قفسه سینه را می پوشاند و به شیوه ای مشابه زنان به دور مردان پیچیده می شود.

اچکان (achkan) نیز یکی دیگر از لباس های سنتی مردانه در هند به شمار می رود، این نوع لباس به جای ژاکت و پیراهن مورد استفاده قرار می گیرد و در زمان مغولان لباسی اشرافی به حساب می آمده است. البته در حال حاضر اغلب مردان در هند پیراهن یا ژاکت می پوشند و کمتر کسی از لباس های سنتی مردانه استفاده می نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 514

به "لباس سنتی هندی ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "لباس سنتی هندی ها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس سنتی هندی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید