فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست؟

به گزارش مجله هدیه، تا همین سه چهار سال پیش فیلبند هم یکی از صدها جای ناشناخته و بکر شمال ایران بود و کمتر کسی می دانست که همچین جای زیبایی در ایران وجود دارد، ولی زمان که گذشت و طبیعت گردی به عنوان یکی از محبوب ترین انواع سفر شناخته شد، روستای فیلبند مازندران هم برسر زبان ها افتاد و شد مقصد بسیاری برای سفر به خصوص در تابستان ها.

فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست؟

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند یا به قول محلی ها فلبند، بلندترین روستای ییلاقی منطقه ها جنوبی آمل و بابل است. فاصله فیلبند تا بابل 86 کیلومتر است و در بخش بندپی واقع شده. ارتفاع این منطقه 2700 متر از سطح دریاست و برای هم همین به بام شرقی مازندارن معروف است.

فیلبند آخرین دهکده منطقه چلاو در شرق مازندران است و از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرق به روستاهای شیخ موسی، نیرنام، پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال می رسد.

مهم ترین جاذبه های گردشگری مازندارن به تفکیک شهرستان

فیلبند به چه معنی ست؟

فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت این نام گذاری هم ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه های تندش است که نفس آدم را بند می آورد.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

فیلبند را اقیانوسی از ابر فراگرفته و حتی در ماه های گرم مثل تیر و مرداد، ابر و مه و باران این منطقه را به منطقه ای خنک و خواستنی تبدیل می نماید. و اگر باران هم نیاید ابرها مدام در حال رفت و آمدند. هوای خنک اینجا حالتان را سرجایش می آورد و اطراف را که نگاه کنید کوه های البرز مرکزی و جنگل های هیرکانی، خانه های شیروانی، چراگاه ها، ابرهای روان در پایین دست و دره های سبز مثل این است که در رویا فرو رفته باشید.

در اطراف روستا چشمه های آب معدنی متعددی وجود دارد که چشمه لار معروفترین آنهاست و فلئور موجود در آب این چشمه به درمان بیماری های کلیوی و استخوان بندی یاری می نماید.

غیر از دو تکیه تاریخی روستا، زیارت امامزاده یحیی و امامزاده قنام را هم از دست ندهید. تکیه اول در روستا قرار گرفته است ولی زیارت دومی مستلزم پیاده روی ست. پیاده روی در این روستا با آن منظره ها فوق العاده فرصتی ست که برای مایی که درگیر زندگی پرمشغله شهری هستیم به این راحتی ها به دست نمی آید.

جنگل های زیبای ایران کدامند؟

برترین فصل سفر

زمستان در فیلبند زود آغاز می گردد و دیر به سرانجام می رسد و تقریبا نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است. و سرمای طاقت فرسایی همه جا را فرا می گیرد و جاده های ارتباطی هم قطع می گردد و روستا هم خالی از سکنه است. بنابراین برترین فصل سفر از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه است. در هفته آخر مرداد ماه، مرنام محلی همراه با کشتی لوچو و لباس های سنتی، موسیقی محلی و غذاهای بومی در این روستا برگزار می گردد.

وسایل مورد احتیاج سفر

از آنجایی که منطقه، منطقه ای کوهستانی ست، وسایل مورد احتیاج کوهنوردی مثل کفش کوهنوردی، کوله پشتی، بادگیر، لباس گرم، غذا، چادر مسافرتی، زیرانداز، عینک آفتابی و چراغ قوه و کیسه خواب همراه داشته باشید.

می توانید قبل از فیلبند و در روستای سنگ چال خرید کنید. در این روستا مغاره فروش صنایع دستی هم هست، ضمن اینکه سیب زمینی های فیلبند هم بسیار معروف است.

کجا اقامت کنیم؟

این روستا از آب لوله کشی برخوردار است. ولی در ماه مرداد که تعداد گردشگران به بیشترین حد خود می رسد ممکن است کمبود آب پیش بیاید. برای اقامت می توان روی خانه های روستایی و ویلاهای این منطقه حساب کرد. علاوه بر این تکیه به نام تکیه غرب در روستا وجود دارد که برای اجاره اتاق و استفاده از سرویس بهداشتی میتوان به آن رفت. بعلاوه این منطقه یکی از متداول ترین منطقه ها کمپ کردن در شمال ایران است.

راستا دسترسی

از تهران: وارد جاده هراز شوید، اگر جاده خیلی شلوغ نباشد راستای سه چهار ساعته در پیش دارید. بعد از رودهن و آبعلی و گزنک، رود هراز را در کنار جاده می بینید. حدود 50 کیلومتر بعد از گزنک و 25 کیلومتر مانده به آمل، یک خروجی در سمت راست جاده که همان سنگچال است تعیین شده. وارد این فرعی آسفالته بشوید، در همان ابتدای راه از روی پل رودخانه هراز بگذرید. راستا مستقیم را ادامه دهید تا بعد از حدود 18کیلومتر به روستای سنگچال برسید. از سنگچال به بعد، جاده کاملا سربالایی می گردد و پبچ و قوس های بیشتری هم دارد. حدود هفت هشت کیلومتر بعد از سنگچال، روستای فیلبند آخرین روستای این جاده است.

از آمل و شرق مازندران: از شهر آمل وارد جاده هراز شوید و به سمت جاده تهران بپیچید. حدود 25 کیلومتر در این جاده برانید تا خروجی سنگچال را در سمت چپ تان ببینید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1988

به "فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلبند، بام شرقی مازندران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید