شهر باستانی که زیرآب مخفی شد، 200 سال زمان برای کشف اسرار آتلانتیس

به گزارش مجله هدیه، کارشناسان اعلام نموده اند شهربندری باستانی هراکلیون Thonis-Heracleion درکشور مصرحدود 1200 سال پیش در اثر زمین لرزه به زیرآب فرورفته است. اواخر قرن هشتم میلادی زمین لرزه ای با شدت بالا در شرق دریای مدیترانه سبب به زیرآب رفتن بخش زیادی از شهر باستانی Thonis-Heracleion شد.

شهر باستانی که زیرآب مخفی شد، 200 سال زمان برای کشف اسرار آتلانتیس

پس از آن در اواخر قرن هجدهم میلادی آخرین بخش های به جامانده از شهر به زیرآب فرو رفت و سطح آب دریا افزایش یافت. تاریخ نویسانی، چون هرودوت مورخ یونانی درباره این شهر و بنا های باستانی منحصربه فرد در آن نوشته اند.

امروزه هنوز این بخش از ساحل کشورمصر جزو بندر های تجاری بسیارمهم است. اولین بار درسال 1933 خلبان یک هواپیمای نظامی که برفراز دریای مدیترانه پرواز می کرد بقایای این شهرباستانی را مشاهده کرد. کشف کامل سایت باستانی در سال 2000 صورت گرفته است و محققان پیروز به کشف معبد های یونانی باستانی و قایق هایی پر از سکه های برنزی و انواع جواهرات شده اند. سکه های کشف شده درجریان پژوهش ها به دوران پادشاهی بطلمیوس برمی شود.

دانشمندان با استفاده از نوعی دستگاه اسکن پیچیده بخش های جدیدی از ساختمان های موجود در شهرباستانی هراکلیون را کشف نموده اند. به دلیل غرق شدن شهر هراکلیون درون آب و یافت اشیای باستانی دراعماق آب، به هراکلیون لقب آتلانتیس مصر داده اند. قاره آتلانتیس بنا به نوشته ها و اساطیرباستانی دارای تمدن فوق پیشرفته در عصرخود بوده است که دراثر فوران آتش فشان و بروز دیگر بلایای طبیعی به زیرآب فرو رفته است و مکان آن معلوم نیست. امروزه باستان شناسان برای خارج کردن اشیای باستانی از اعماق دریای مدیترانه از فناوری های پیشرفته جست و جو، چون غواصی، تصویربرداری زیرآبی و شبیه سازی سه بعدی استفاده می نمایند.

کارشناسان اعلام نموده اند افراد باید توجه ویژه ای به ساخت خانه و شهر ها درکناره دریا و اقیانوس ها داشته باشند زیرا این امکان وجود دارد که در اثر بالا آمدن آب سطح دریا یا ایجاد زلزله و به دنبال آن وقوع سونامی شهر ها و ساکنان آن ها دچارآسیب شدید شوند. حتی یونانیان باستان و مصری ها هم پس از وقوع زلزله های شدید متوجه اثرقابل توجه آب بر ایجاد خسارت شده بودند و به تدریج شهر هایی دورتر از کرانه رودخانه ها و کناره دریا ها ساختند.

اولین بارتیم محققان موسسه اروپایی باستان شناسی زیر آب IEASM پس از کشف ویرانه های غرق شده در اعماق آب پیروز به شناسایی مجسمه ها و دیگر زیورآلات و اشیای باستانی شدند.

دانشمندان برای دسترسی به اشیا و خارج کردن آن ها مجبور به حفاری در عمق 45 متری زیرآب شده اند. یکی از چالش های پیش روی دانشمندان برای کشف اسرار این شهرباستانی، انباشت میزان زیاد شن و ماسه بر روی اشیا درطول قرن هاست و غواصان با استفاده از تجهیزاتی ویژه شن و ماسه ها را از منطقه خالی نموده اند.

پس از گذشت یک دهه از آغاز حفاری و خارج کردن تعداد زیادی مجسمه باستان شناسان اعلام نموده اند؛ کار آنالیز و حفاری کامل سایت باستانی به مدت بیش از 200 سال به طول می انجامد.

ساخت شهر هراکلیون پیش از ساخت شهرباستانی اسکندریه و بندر مشهور آن روی داده است و بیشتر یونانیان برای تجارت با مصری ها به این بندر رفت و آمد می کردند. در این بندر باستانی مواد خوراکی، چون چوب، طلا و نقره از طریق کشتی حمل می شده است. امروزه دانشمندان پیروز به کشف کتیبه های باستانی منحصربه فرد در این سایت باستانی شده اند و امیدوارند با ترجمه این کتیبه ها به یافته های جدیدی درباره شهرباستانی هراکلیون دست یابند.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1482

به "شهر باستانی که زیرآب مخفی شد، 200 سال زمان برای کشف اسرار آتلانتیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر باستانی که زیرآب مخفی شد، 200 سال زمان برای کشف اسرار آتلانتیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید