شِرِک؛ غول سبز سرزمین خیلی دور

به گزارش مجله هدیه، خبرنگاران: بیست سال پیش ماجراجویی یک دیو سبز و یک خرِ سخنگو، سینما را برای همیشه تغییر داد؛ به مناسبت بیستمین سالگرد اکران شرک، موفقیت جریان ساز این انیمیشن را مرور می کنیم.

شِرِک؛ غول سبز سرزمین خیلی دور

اولین بار که شرک اکران شد (سال 2001) بسیار طرفدار پیدا کرد. حتی افراد بزرگسال هم علاقه زیادی به این انیمیشن پیدا کرده بودند. سپس نوبت به قسمت دوم این انیمیشن رسید. داستان راجب این بود که پرنسس فیونا قصد داشت تا شرک را با خانواده اش آشنا کند، این قسمت هم با وجود ضعف هایی که داشت مورد قبول تماشاگران قرار گرفت و به خوبی و خوشی تمام شد، اما ناگهان سر و کله قسمت سوم پیدا شد! در این قسمت شرک باید با پادشاه آرتور مقابله می کرد! این قسمت دیگر نتوانست صدای طرفداران را در نیاورد و این انیمیشن رسما مورد انتقاد طرفداران قرار گرفت که معتقد بودند شرک دیگر مجذوب کنندهیت ندارد و دارد به بیراهه می رود. 3 سال پس از آن در سال 2010 بار دیگر شرکی که قرار بود در قسمت سوم (سه گانه) تمام شود بار دیگر به سینما ها بازگشت؛ و قسمت چهارم این سینمایی هم در سال 2019 اکران شد اگرچه قسمت های سرانجامی به اندازه قسمت های نخست این انیمیشن با استقبال روبرو نشد.

یکی از دلایلی که سری شرک توانسته بودند پیروز شوند این بود که در زمانی این انیمیشن ها ساخته شد که بحث انیمیشن ها هنوز به شکل امروزی داغ نشده بود. شرک در زمانی اکران شد که خبری از بالا و پاندای کنگ فو کار و wall-e و.. نبود.

شرک واقعی

تعجب نکنید برعکس کارتون های تخیلی دنیای بچه ها انیمیشن شرک برگرفته از یک شخصیت واقعی است که در این بخش با آن آشنا می شوید.

بد نیست بدانید شخصی با این معینات ظاهری وجود داشته و خلق قیافه شرک با الهام از ظاهر این شخص بوده است عکس های شرک واقعی رو در ادامۀ این بخش ببینید.

Maurice Tillet نام شهروند فرانسوی است که در سال 1903 بدنیا آمده است. او یک بوکسر بود. ولی دلیل این که با شرک مقایسه می شود این است که از یک نوع بیماری خاصی رنج میبرده است. در این نوع بیماری استخوان ها به شکل غیر عادی شروع به رشد می کنند و به همین دلیل ظاهر عجیبی پیدا کرده بود. علی رغم ظاهر عجیبش همانند شرک در انیمیشن های کامپیوتری قلبی مهربان داشته تا جایی که به فرشته فرانسوی مشهور بوده است.

ماوریک تیلت در سال 1903 به دنیا آمده و در سال 1954 هم از دنیا رفته است. علاوه بر کشتی گیری وی توانایی صحبت به 14 زبان زنده دنیا را داشته است.

داستان انیمیشن

شِرِک غول تنهایی است که در یک مرداب زندگی می کند. او برای پس گرفتن مردابش که پر از موجودات افسانه ای شده، همراه یک خر، پیش لرد فارکواد می رود. لرد فارکواد برای شاه شدن می خواهد با پرنسسی به نام فیونا ازدواج کند. او به شِرِک دستور می دهد پرنسس فیونا را از قلعه ای که از طریق اژد ها محافظت می شود نجات دهد تا مردابش را به او بازگرداند. شِرِک و خر، فیونا را نجات می دهند؛ اما در راه بازگشت به شهر پرنسس فیونا و شِرِک احساس می کنند به یکدیگر علاقه مند شده اند. فیونا به شِرِک نشان می دهد به خاطر طلسم قدیمی هنگام غروب آفتاب به غول تبدیل می شود. لرد فارکواد با فهمیدن این موضوع سعی می کند شِرِک و فیونا را دستگیر کند؛ اما اژد های قصر فیونا که با شِرِک و خرش دوست شده است به کمک آن ها می آید و لرد فارکواد را می بلعد. در آخر شِرِک و فیونا با هم ازدواج می کنند.

شخصیت های افسانه ای شرک

غول شرک

شخصیت اصلی به نام شرک نوعی از فرهنگ عامه غربی است. این تصویر اولین بار تحت این نام نویسنده در کتاب های بچه ها خود را با استفاده از Uilyam Steyg است شرک. قهرمان کارتون eponymous پوست سبز و گوش دراز در قالب لوله. شرک بالا است، میله شکم کمی. غول پیکر پیراهن بژ holschovuyu، جلیقه و شلوار قهوه ای تیره است.

شرک انفرادی و ترجیح می دهد تنها در باتلاق زندگی می کنند. او یک فن از مهمانان و اغلب عبوس نیست. تنها کسی که توافق به تحمل چنین رفتار - یک خر خوش مشرب و شاهزاده خانم فیونا، که صادقانه را دوست دارد غول خوشخو.

پرنسس فیونا

پرنسس فیونا شاهزاده ای از شهر خیلی خیلی دور (Far Far Away) است، دختر شاه هارولد و ملکه لیلیان، و همسر شرک در سرانجام فیلم اول است. او شاهزاده ای زیباست و در سرانجام فیلم اول، طلسم او باطل می شود و او برای همیشه به شکل یک غول در می آید. درابتدای فیلم اول، فیونا به نام یک انسان در آینه جادویی دیده می شود. او اول از شرک بدش می آمد ولی با گذشت زمان عاشق او شد.

خر

یک خر سخنگو بهترین دوست و همراه شرک و شخصیت دوم فیلم است. او پدر نوزادان خر واژدها (دبی، کوکو، باناناز، پینات، پارفیت و اکلر) و همسر اژدها است. او در هر 4 فیلم شرک حضور دارد.

گربه

گربه چکمه پوش دوست شرک و همراه اوست. شخصیت گربه بر اساس نوعی تقلید مسخره آمیز از زورو است. او به لهجهٔ اسپانیایی صحبت می کند، معمولاً نوعی کلاه اسب دوانی روی سرش می گذارد و کمربندی با شمشیر، شنل سیاه کوچک، و چکمه هایی کوچک می پوشد. گربه برای اولین بار در شرک 2 به نام دشمن ظاهر می شود و در ادامه شرک را همراهی می کند؛ بسیار شبیه اژدها در اولین فیلم. او اغلب برای پیروز شدن بر دشمنان؛ خود را به نام یک گربه ناز در می آورد و آن ها را فریب می دهد. او همچنین رفتار گربه های عادی مانند بازی کردن با گلوله های توپ و تعقیب نقطه های نور را از خود نمایش می دهد.

مادر خوانده پری

فردی فرصت طلب و شخصیت منفی اصلی فیلم دوم، که براساس داستان سیندرلا طرح ریزی شده است. او در پی بدست آوردن بهترین ها برای خود و پسرش شاهزاده چارمینگ است. او اغلب متوسل به باج گیری و حیله گری از طریق سحر و جادو برای به دست آوردن اهدافش است. او عاشق غذاخوردن است.

حباب تم اصلی شخصیت او است. وقتی او برای اولین بارکه ظاهر می شود؛ از طریق حباب احاطه شده برای فیونا آواز می خواند. هنگامی که شرک با استفاده از کارت های فرشته نجات او را برای کمک بخواهد، او دوباره از طریق یک حباب با یک پیام صوتی از او که می گفت: آیا روشن است؟ ایا روشن است؟، که یک تصویر از کلبه فرشته نجات را نشان می داد حاضر می شود. پس از این که پیام به سرانجام می رسد حباب می ترکد. در نهایت، زمانی که مادر تعمیدی پری می میرد، او به صورتی گروهی از حباب ها می ترکد. او تنها شخصیت منفی اصلی زن در سری فیلم های شرک است.

شاهزاده خوشتیپ

لرد فارکواد حاکمی کوتاه قد و فرمانروایی ظالم در قلعهٔ بزرگش در دولاک (Duloc) است. او شخصیت منفی اصلی در فیلم اول است و برای پاکسازی منطقه تحت حکومت خود از موجودات افسانه ای جایزه معین می کند و آن ها را پس از جمع اوری به مرداب شرک تبعید می کند. فارکواد می خواهد یک پادشاه شود؛ اما چون او از تبار سلطنتی نیست، او باید با یک شاهزاده خانم ازدواج کند و تصمیم می گیرد که شاهزاده خانم فیونا همسر و ملکه او باشد. اما باید در ابتدا فیونا را از برج که تحت محافظت اژدها است، نجات دهد.

برای انجام دان این کار، فارکواد مسابقات انتخاب شوالیه برگزار می کند و برنده آن برای نجات دادن شاهزاده فیونا می رود. اما شرک و خر هر یک به نوبه خود و با شکست دادن شوالیه ها؛ موجب می شوند فارکواد تصمیم بگیرد که شرک را به جنگ اژدها بفرستد در عوض آن، موجودات افسانه ای را از مرداب او خالی کند و به جای اولیه که در آن زندگی می کنند برگرداند. شرک فیونا را نجات می دهد و او را به فارکواد تحویل می دهد. که بلافاصله فارکواد به اوپیشنهاد ازدواج می دهد؛ غافل از این که او با غروب آفتاب به غول تبدیل می شود. شرک مرنام ازدواج را مختل می کند و فیونا در غروب آفتاب به شکل یک غول درآید. به همین دلیل فارکواد فیونا را طرد و او تهدید به زندانی کردن در برج می کند و مدعی می شود که او شاه است و حکم مرگ شرک را صادر می کند. قبل از اتمام این سخنان اژدها وارد کاخ حفاظت شده از طریق پنجره می شود و فارکواد را می خورد و لحظاتی بعد تاج فارکواد را بیرون می اندازد. به نظر می آید فارکواد در دولاک محبوب نبوده است؛ وقتی که اژدها او را خورد، از طریق اهالی شهر تشویق شده است.

فارکواد که تصور می شد مرده است تا زمانی که او به نام روح در استودیو یونیورسال (Universal Studios) و شرک 30 دقیقه ای ویژه بر روی تلویزیون کانال نیکلودئون حاضر می شود. که در آن تلاش برای قتل شرک و خر می کند و به ربودن و کشتن فیونا برای اینکه فیونا ملکه روح مرده او شود. شاهزاده فیونا دوباره نجات پیدا می کند هنگامی که لرد فارکواد برای بار دوم از طریق اژدها کشته شده است.

اژد ها

خنده دارترین زوج کارتون را می توان اژدها و خر نامید. آنها هنگامی که الاغ برای نجات فیونا آمد با هم ملاقات کردند. فوق العاده مجذوب کننده و مجذوب کننده، او بلافاصله قلب یک بانوی بزرگ و آتشین را به دست آورد. این اژدها بود که شرک و الاغ را به کلیسای پشت خود آورد تا آنها ازدواج فیونا و لرد فارکواد را برهم بزنند. سپس ، در هر فیلم ، اژدها به شخصیت های اصلی کمک کرد تا از منافع خود دفاع کنند.

در کنار پیام های مثبت این انیمیشن، شخصیت اصلی این اثر، رفتار های ناپسندی دارد که به صورت طنز نمایش داده شده و ممکن است مورد تقلید بچه ها قرار بگیرد.

منبع: برترین ها
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1786

به "شِرِک؛ غول سبز سرزمین خیلی دور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شِرِک؛ غول سبز سرزمین خیلی دور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید