خاتمه اینترنت شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان شد یا یک سوم قیمت؟

به گزارش مجله هدیه، برنامه آموزش از راه دور شاد آموزش و پرورش در دوران شیوع کرونا به اینترنت گره خورده و در این چند ماه اخیر حسابی پرسروصدا بوده است.

خاتمه اینترنت شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان شد یا یک سوم قیمت؟

از همان روزهای نخستی که آموزش و پرورش برنامه شاد را برای مدارس، معلمان و دانش آموزان ارائه کرد؛ بحث هزینه اینترنت آن جنجال ساز بود.

بسیاری از معلمان و دانش آموزان به اینترنت ثابت با هزینه پایین دسترسی ندارند و ناچار هستند از اینترنت موبایل استفاده نمایند. شاد هم ذاتا یک اپلیکیشن پر مصرف اینترنت است و طبیعی است که هزینه زیادی روی دست خانواده ها و معلمان بگذارد.

در چندین مقطع، بسته های اینترنت رایگانی به معلمان اختصاص داده شد و حتی اعلام شد هزینه اینترنت این شبکه اجتماعی با جمعیتی بیش از 8 میلیون نفر کاملا رایگان است.

اما بعدتر مشخص شد هنوز برای مصرف اینترنت در این برنامه، از دانش آموزان هزینه دریافت می گردد یا بعضی معلمان نتوانسته بودند بسته اینترنتی رایگان دریافت نمایند. در مناطق دورافتاده و مدارس حاشیه شهرها، اوضاع بغرنج تر است؛ چون اصلا دانش آموزان و معلمان به اینترنت دسترسی ندارند.

بارها شاهد بودیم که مسئولین آموزش و پرورش یا وزارت ارتباطات اعلام کردند هزینه اینترنت اپلیکیشن شاد رایگان خواهد شد ولی دوباره چند روزی بعد حرف های متناقض دیگری شنیده شد.

رایگان، ترافیک ویژه یا یک سوم قیمت؟

اخیرا، محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش اعلام نموده هزینه اینترنت موبایل برای استفاده از برنامه شاد همانند مصرف سایت های داخلی یک سوم قیمت خواهد بود.

حبیبی به صراحت می گوید: اینترنت شاد رایگان نیست و آنچه مصوب شد این است که برای استفاده از اینترنت ثابت، آبنومان ماهانه مشخص گردد که هنوز هزینه آن مشخص نیست، اما رقم آن بسیار اندک خواهد بود.

وی بیشتر شرح می دهد: برای استفاده از شاد به وسیله اینترنت ثابت دیگر میزان مصرف مشخص نماینده نیست و دانش آموزان و معلمان هر چقدر از شاد استفاده نمایند، آبنومان ماهانه را پرداخت می نمایند.

اما مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره هزینه شاد با اینترنت همراه می گوید: هزینه استفاده از اینترنت همراه برای سایت های داخلی یک سوم است و هزینه شاد هم برای معلمان و دانش آموزان یک سوم خواهد بود.

از سوی دیگر، دو روز پیش، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در پست اینستاگرامی خبر دادند: وزارت ارتباطات برنامه دارد تا برای سال تحصیلی جدید، اینترنت رایگان به دانش آموزان و معلمان اختصاص دهد.

وزیر ارتباطات از ارائه بسته های اینترنت رایگان برای دانش آموزان و معلمان خبر داده ولی هنوز جزئیاتی از این بسته های فاش نکردند. وزیر ارتباطات معتقد است باید برای اپلیکیشن شاد یک ترافیک ویژه دانش آموزان در نظر گرفت.

تا همین جا هم تناقض هایی میان صحبت های مدیران آموزش و پرورش با وزیر ارتباطات دیده می گردد و در حالی که فقط یک هفته تا آغاز مدارس در 15 شهریور باقی مانده؛ معلمان، دانش آموزان و خانواده های آنان دقیقا نمی دانند تکلیف اینترنت اپلیکیشن شاد چیست و چقدر هزینه روی دست آن ها می گذارد و باید به فکر اینترنت ثابت یا خرید بسته اینترنت موبایل پرحجم باشند یا خیر!

هزینه اینترنت برای خانواده ها سنگین است

هزینه یک بسته اینترنت موبایل یک گیگابایت در هر اپراتوری بالای 10 هزار تومان است و دانش آموزان و معلمان در طول ماه چندین گیگابایت فقط اینترنت برای استفاده از برنامه شاد احتیاج دارند.

اگر یک خانواده بخواهد از مودم و روتر یا اینترنت ثابت استفاده کند؛ هزینه های میلیونی خرید مودم و آبونماه اینترنت ثابت را هم حساب کنید تا مشخص گردد خانواده ها حق دارند انتظار داشته باشند استفاده از اپلیکیشن شاد برایشان هزینه اینترنتی نداشته باشد.

رایگان کردن دائمی ترافیک مصرفی شاد کمترین کاری است که باید وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش در راستای عدالت آموزشی برای همه دانش آموزان و ملعمان انجام دهند.

مگر می گردد از برنامه شاد مصارفی غیر از آموزش مدارس و دروس داشت که نگران ترافیک و سوءاستفاده از آن هستیم و رایگان نمی کنیم؟

هنری نیست که هزینه اینترنت دانش آموزان و معلمان را روی شاد یک سوم قیمت اعلام کنیم. الان برای هر سایت داخلی فرمول نیم بها محاسبه می گردد در حالی که ده ها پلتفرم و سایت سرگرمی و ویدیویی داریم که اینترنت رایگانی دارند.

بهتر است هرچه سریع تری مسئولین وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و مدیران اپراتورها به یک تصمیم گیری و نتیجه یکسان برسند و متحد اعلام نمایند تا برای سال تحصیلی پیش رو تکلیف میلیون ها دانش آموز و خانواده هایشان، معلمان و دست اندرکاران امر آموزش و پرورش مشخص گردد.

شرکت های اینترنت ثابت به قیمت و تعرفه ADSL اعتراض دارند و خواهان افزایش 40 الی 50 درصدی تعرفه ها هستند. وزیر ارتباطات در برابر این اعتراض ها،…

سال جاری هیچ گرانی و افزایش قیمتی در حوزه اینترنت ثابت و موبایل نداریم. حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان…

همان طور که انتظار می رفت؛ افزایش قیمت اینترنت پس از ADSL و 4G FDD به TD-LTE رسید. شرکت مبین نت تقریبا از دو هفته پیش تعرفه های سرویس های…

در سال های اخیر، اینترنت باندپهن موبایل توانسته ضریب نفوذ 73.16 درصدی در میان کاربران ایرانی داشته باشد و اینترنت باندپهن ثابت را در انزوا قرار…

یکی دو روزی است که بحث بر سر تعرفه های جدید اینترنت در فضای مجازی بالا گرفته است. انتشار خبر آزادسازی تعرفه های اینترنت تا انتها تابستان…

دیروز؛ سازمان رگولاتوری جدول تعرفه جدید اینترنت خانگی را منتشر کرد. همزمان با این جدول؛ نرخ خدمات اینترنت پهنای باند 100 مگابیت و بالاتر نیز به روزرسانی…

همان طور که در اخبار خواندید؛ دو روز پیش، وزیر ارتباطات از نهایی شدن نرخ قیمت اینترنت غیرحجمی یا اصطلاحا اینترنت مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) در…

دیروز خبرهایی مبنی بر لغو مصوبه اینترنت نامحدود به گوش رسیده بود و در نهایت؛ دیشب وزیر ارتباطات از لغو و تعلیق این مصوبه جنجال برانگیز…

منبع: شبکه چی
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1247

به "خاتمه اینترنت شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان شد یا یک سوم قیمت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه اینترنت شاد برای معلمان و دانش آموزان رایگان شد یا یک سوم قیمت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید