دریاچه دالامپر، گنجینه ای طبیعی در نزدیکی ارومیه

به گزارش مجله هدیه، دریاچه دالامپر در ارومیه

در چند کیلومتری جنوب غربی ارومیه دریاچه ای مجذوب کننده و دیدنی خودنمایی می نماید: دریاچه دالامپر، دریاچه ای که بر روی کوهی بلند جای دارد و طبیعت گردان زیادی برای تماشای چشم اندازها و لذت بردن از آب و هوای مفرح کوهستان به خصوص در فصل بهار به کنار آن می فرایند. برای رسیدن به دریاچه دالامپر یک طبیعت گردی بینظیر در انتظارتان است که هر آنچه از طبیعتی زیبا و دل انگیز می خواهید را به شما هدیه می دهد. می خواهیم درباره دریاچه دالامپر در ارومیه حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

دریاچه دالامپر، گنجینه ای طبیعی در نزدیکی ارومیه

دریاچه دالامپر که در بین محلی ها به دریاچه مام شیخ هم معروف است در جنوب غربی ارومیه بر روی دامنه های کوهی به همین نام جای گرفته و به خصوص در فصل های بهار و تابستان چشم اندازهای مجذوب کنندهی را به این منطقه می بخشد. دریاچه ای دایره ای شکل با قطر حدود 450 متر که در ارتفاع 2720 متری سطح دریا قرار گرفته است و پاداش تماشای آن فقط نصیب کسانی می گردد که دل به طبیعت بکر نواحی مرزی بزنند و چند ساعتی طبیعت گردی و کوهنوردی را به جان بخرند.

دریاچه بر روی دامنه های کوه دالامپر جای دارد، کوهی که در 45 کیلومتری ارومیه و 35 کیلومتری اشنویه، در مرز بین ایران، ترکیه و عرق قرار گرفته و جلوه های طبیعی زیادی را در خود جای داده است. در این کوه یخچال های طبیعی چند هزار ساله و چند دریاچه طبیعی را می بینید که یکی از مهمترین دریاچه های آن دریاچه دالامپر است که زیبایی های چشم نوازی دارد.

در جهت رسیدن به این دریاچه به هر طرف که نگاه می کنید سبزه و جویبار می بینید و کوه هایی که هنوز لکه های سفید برف بر روی آن ها خودنمایی می نماید. اینجا پر از مراتعی است که در روزهای مشخصی از سال تبدیل به دشت گل های رنگارنگ می شوند و چشم اندازهای اطراف را رویایی تر از قبل می نمایند. آسمان آبی و پاک که گاهی با لکه های سفید ابر مزین شده و تنفس اکسیژن خالص طراوت خاصی را به شما می بخشد. در اواسط فصل بهار آفتاب کمی سوزان می گردد اما اگر خورشید کمی به پشت ابرها برود ناگهان خنکای فرح بخشی سراسر منطقه را فرا می گیرد.

چگونه به کنار دریاچه دالامپر برویم؟

برای بازید از دریاچه دالامپر باید خودروی آفرود داشته باشید چون جهت کاملا کوهستانی و خاکی ست. راهی جاده ارومیه به اشنویه شوید و از سه راهی آغ بلاق به سمت روستای دیزج بروید. هر چند می توان برای رسیدن به دریاچه از جهت جاده بند هم به سمت زیوه حرکت کرد. از دیزج تا روستای سوله دوکل 8 کیلومتر جهت آسفالته پیش رو دارید. از میان طبیعت می گذرید و ناگهان صدای جوش و خروش آبشار توجه ها را به سمت خود جلب می نماید: آبشار سوله دوکل که یکی از مجذوب کننده ترین جلوه های طبیعی این منطقه است و در تمام مدت سال پرآب و خروشان می باشد.

با آب شدن برف کوه، رودخانه ای با آب فراوان راه می افتد، آب در جهت خود از کوه ها و صخره هایی با بلندای بیش از 2 هزار متر پرتاپ می گردد و آبشاری تماشایی را شکل می دهد که بدون شک یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های این منطقه است و در کنار آن همه جلوه های طبیعی از کوه و چشمه گرفته تا گل و درخت و بلبل در گرداگرد هم جمع شده اند. مدتی در کنار آبشار بنشینید و پس از آن جهت رسیدن به دریاچه دالامپر را ادامه دهید، از کنار آبشار تا دریاچه حدود 10 کیلومتر جهت خاکی است که بیش از نیم ساعت طول می کشد.

از اینجا به بعد جاده کاملا خاکی ست و برای گذر از آن باید مهارت کافی داشته باشید. توصیه می کنیم این جهت را به همراه راهنمای محلی بروید تا سفر ایمن و راحتی را تجربه کنید. در جهت به دقت به اطراف نگاه کنید و از بودن در میان طبیعت بکر این ناحیه لذت ببرید. اینجا تا چشم کار می نماید جلوه های تماشایی طبیعی است و اگر عاشق طبیعت باشید هیچ وقت از این جهت خسته نمی شوید. جاده خاکی از میان مراتع می گذرد، قسمت هایی از جهت با پستی ها و بلندی هایش تکان های شدیدی به ماشین می دهد. آفتاب سوزان با گرمایش برف ها را آب می نماید و جویبارهایی در سراسر مراتع شکل می گیرد که تماشای آن ها لذتبخش است. در فصل بهار انواع و اقسام گل های بهاری به صورت پراکنده در مراتع می روید و جلوه خاصی به چشم اندازها می بخشد.

گون، بادام کوهی و آلبالوی وحشی پوشش گیاهی این منطقه را شکل می دهد که شباهت زیادی به پوشش گیاهی رشته کوه زاگرس دارند. گونه های جانوری این منطقه هم شامل روباه، شغال، عقاب ، بز کوهی، مار، خرگوش می باشد. در انتهای این جهت خاکی به قسمتی برمی خورید که در اثر سیل کاملا از بین رفته پس از اینجا به بعد برای رسیدن دریاچه دالامپر باید 1 ساعاتی مهمان طبیعت باشید و کوهنوردی لذتبخشی را تجربه کنید.

پس از طی جهتی سرسبز و کوهستانی، دریاچه دالامپر در مقابل چشمانتان نمودار می گردد. در کنار این دریاچه گل های وحشی زیادی روییده که زیبایی های آن را دوچندان نموده و در میان این طبیعت چشم نواز، آرامشی وصف ناپذیر در انتظارتان را می کشد. می توانید ساعت ها در کنار آب بنشینید و خستگی جهت طولانی را از تن به در کنید. گاهی به چشم اندازهای بی بدیل برمی خورید که نمونه آن در کمتر جایی پیدا می گردد؛ صحنه جدا شدن تکه های یخ از کوه های اطراف و افتادن آن به داخل دریاچه که با صدایی مهیبش از منحصربفردترین و دیدنی ترین چشم اندازهای دریاچه دالامپر است.

مجذوب کنندهیت های این منطقه تمامی ندارد، می توانید بعد از بازدید از دریاچه به سمت روستای کچله بروید، روستایی پلکانی که در دامنه های کوه دالامپر قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید راهی جهت پرپیچ و خم مجذوب کنندهی شوید.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2114

به "دریاچه دالامپر، گنجینه ای طبیعی در نزدیکی ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه دالامپر، گنجینه ای طبیعی در نزدیکی ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید