دردسرهای ناخن پا

به گزارش مجله هدیه، فرو رفتن ناخن در پا در گوشت عبارت است از وضعیتی که درآن لبه تیز ناخن در گوشت یکی از انگشتان پا (معمولاً شست) فرو می رود. علل ناخن بعضی از افراد، مستعد فرو رفتن در گوشت است. اما علل اصلی آن شامل ناخن گرفتن غلط، شکل غیرطبیعی ناخن (شکل ناخن بیش ازحد طبیعی دارای انحناباشد)،

دردسرهای ناخن پا

دردسرهای ناخن پا

بعضی وقت ها آن قدر ناخن و درد انگشت هایمان رانادیده می گیریم که کار به عفونت می کشد. این یک معضل عمومی است و فرو رفتن ناخن ممکن است برای هرکسی پیش آید.

فرو رفتن ناخن در پا چیست؟

فرو رفتن ناخن در پا در گوشت عبارت است از وضعیتی که درآن لبه تیز ناخن در گوشت یکی از انگشتان پا (معمولاً شست) فرو می رود.

علل ناخن بعضی از افراد، مستعد فرو رفتن در گوشت است. اما علل اصلی آن شامل ناخن گرفتن غلط، شکل غیرطبیعی ناخن (شکل ناخن بیش ازحد طبیعی دارای انحناباشد)، پوشیدن کفش نامناسب و فشار روی دیواره ناخن توس کفش تنگ و تجمع چرک و عرق است. هنگام گرفتن ناخن، کناره هایآن بایدبه قدر کافی بلند باشد. اگرناخن خیلی کوتاه گرفته گردد، گوشه تیز ناخن در مجاورت چین پوستی قرار می گیردو به ویژه اگر فشار موضعی هم برآن وارد آید، ممکن است به درون پوست فرورود و این محیط در حضور چرک و عرق، مستعد ابتلا به عفونت خواهد بود. ضایعه می تواند درکناره داخلی یا خارجی (شایع تر) ناخن یا هر دو طرف ایجادگردد. درد درقسمت قدامی کناره گرفتار ناخن حس می گردد. در معاینه، پوست ملتهب و قرمز بوده وممکن است ترشحات چرکی در محل فرو رفتن ناخن دیده گردد. درد، حساسیت به لمس، قرمزی، تورم وگرمی در انگشتان پا، در جایی که لبه تیز ناخن در چین بافتی اطراف فرو رفته از دیگر علایم شایع است. وقتی بافت اطراف ناخن ملتهب گردد، معمولاً در ناحیه آسیب دیده عفونت ایجاد می گردد. اگر عفونت مزمن بروز کند، بدون جراحی قابل علاج نیست.

یکی از موارد بسیار دردسرساز برای همه، فرو رفتن ناخن به داخل گوشت پا است که می توند فرد را به طورکامل از انجام کارهای روزانه باز دارد. این اتفاق ممکن است به علل مختلفی رخ دهدکه شایع ترین این دلیل ها کوتاه کردن نامناسب ناخن ها و فشار خارجی ثانویه کفش های تنگ است.

انگشتان پا که به طورغیرعادی بلند باشند، اختلالات ارثی (مثل تحدب بیش از حد صفحه ناخن و بد قرار گرفتن ناخن شست پا به صورت مادرزادی)، تعریق بیش از حد کف پا، عدم تعادل بین پهنای ناخن و بستر آن، کفش های نوک تیز یا پاشنه بلند، بهداشت نامناسب پا و برآمده بودن چین های ناخن، همگی از علل دیگر فرو رفتن ناخن در گوشت پا هستند که از نظر علمی به آن اونیکو کریپتوزیس می گویند. اونیکو کریپتوزیس در بیماران مسن که به دلیل بیماری های داخلی مثل دیابت و بیماری های عروقی محیط، دچار کاهش حس پا هستند، می تواند بسیار دردسرآفرین و مشکل ساز باشد.این افراد اغلب از مشکل خود مطلع نبوده و به دلیل فقدان درد، تنها زمانی به پزشک مراجعه می نمایند که انگشت مربوطه آنها دچار عفونت عمقی شده باشد.

ناخن چگونه کوتاه گردد؟

کوتاه کردن قسمت انتهایی و آزاد ناخن هابه شکل مستقیم و خط صاف، موجب می گردد که کناره های ناخن بتوانند از لبه های چین های ناخن خارج شده و واردبافت های اطراف ناخن شوند. یادمان باشد که هنگام کوتاه کردن ناخن ها، نباید آنها را به شکل هلال (u) کوتاه کنیم؛ بلکه بهتر است به صورت یک خط صاف لبه ناخن ها راکوتاه کنیم.

برترین زمان برای کوتاه کردن ناخن ها، بعد از استحمام، یعنی زمانی است که ناخن ها خوب خیس خورده ونرم شده است. بدین ترتیب، احتمال شکسته شدن و هم پریدهشدنآنها با لبه همکاهش می یابد.

درمان این مساله

تنها راهکار مشکل، برداشتن حاشیه بیرونی ناخن، از طریق یک جراحی کوچک است. گاهی بخشی یا تمامی ناخن با جراحی برداشته می گردد وبستر ناخن تراشیده می گردد و لذا این مشکل عود نخواهد کرد. این جراحی به طور نسبی بدون درد است و پس از عمل به سرعت بهبود می یابد و ناخن دوباره رشد می نماید؛ ولی احتمالاً مثل قبل نخواهد شد. در موارد مزمن، شدید یا عود نماینده، ضروری است که قسمتی از صفحه ناخن که مرتب به داخل گوشت فرو می رود از ریشه ناخن تخریب گردد تا عرض صفحه ناخن کمتر شده و مشکل بیمار به طور دائمی حل گردد.

عارضه در افراد دیابتی

اگر شخص مبتلا به دیابت دچار چنین عارضه ای گردد، نه تنها از دستکاری آن باید خودداری و فوراً به پزشک معالج هم باید بیمار را بستری کند؛ زیرا دردیابتی ها خطر عفونت زیاد و فرایند جوشن خوردن زخم کند است. بنابراین میتواند سبب انتشار عفونت به استخوان (استئومیلیت) و نکروزوسیاه شدن انگشت گرددکه ناچار به قطع انگشت خواهیم شد. پزشک در شرایط استریل قطعه کوچکی از پنبه یا گاز استریل را زیر ناخن فرو رفته و گوشت قرار داده وچند روزی صبر می نماید تا ناخن از داخل گوشت خارج گرددو جهت طبیعی و حالت طبیعی خود را پیدا نموده و پوست و گوشت زیرآن هم فرصت ترمیم پیدا کند. بدیهی است در صورت رعایت این نکات، اگر مساله حل نگردد، دست به عمل جراحی خواهیم زد.

پیشگیری

استفاده ازکفش مناسب و کوتاه نکردن ناخن تاگوشت و باقی نماندن قسمت تیز ناخن باعث جلوگیری از رشد ناخن به داخل بافت پا می گردد.

1- هرگز ناخن ها را تا گوشه های آن کوتاه نکنید. چون ممکن است یک قسمت تیز از ناخن در بافت اطراف ناخن فرو رود یا آنرا آزرده کند. اگر ناخن خودرا تا قسمت گوشه آن کوتاه کردید، مطمئن شوید که قسمت تیزی از ناخن باقی نمانده است.

2- از کفش های مناسب وجادار که پا راحفاظت می نماید، بهره ببرید. ممکن است لازم باشد تا زمان بهبودی انگشت پا، از کفش جلوباز بهره ببرید.

3- ناخن های پا را با دقت کوتاه کنید. به ویژه افراد مبتلا به دیابت شیرین یا بیماری عروق محیطی، باید درکوتاه کردن ناخن های پا دقت نمایند. در این اختلالات، به خاطر جریان خون ضعیف و مختلف پا، آسیب به پا خطرناک است و باعث عفونت شدید می گردد.

منبع:زندگی ایده آل، شماره 44.

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1850

به "دردسرهای ناخن پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای ناخن پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید