جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد

به گزارش مجله هدیه، کهگیلویه و بویر احمد سرزمین مردم غیور و دلیر، دیار کوه های سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، دست نخورده و رویایی است. این سرزمین چهار فصل، تمام زیبایی های طبیعی ایران را در خود جای داده است. منظره ها کهگیلویه و بویر احمد حس زیبای قدم زدن در یک کارت پستال سحر انگیز را برای مسافران به تصویر می کشد. عروس زیبای زاگرس، زیبا، سرسبز، خرم و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیری است که قابل توصیف نیست و چشم هر بیننده ای را مسحور می نماید.

جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد

جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد

تهیه و تنظیم: سروش عربی،

کهگیلویه و بویر احمد و حس سحر انگیز قدم زدن در یک کارت پستال

کهگیلویه و بویر احمد سرزمین مردم غیور و دلیر، دیار کوه های سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، دست نخورده و رویایی است. این سرزمین چهار فصل، تمام زیبایی های طبیعی ایران را در خود جای داده است. منظره ها کهگیلویه و بویر احمد حس زیبای قدم زدن در یک کارت پستال سحر انگیز را برای مسافران به تصویر می کشد. عروس زیبای زاگرس، زیبا، سرسبز، خرم و دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بی نظیری است که قابل توصیف نیست و چشم هر بیننده ای را مسحور می نماید.

امامزاده بی بی حکیمه:

بقعه امامزاده بی بی حکیمه (س)، خواهر امام رضا (ع) در شهرستان گچساران به صورت طبیعی در دل کوه ها و در حفره ای محفوظ احداث شده که در طول سال و به خصوص در ایام نوروز، زیارتگاه عده زیادی از سراسر ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است. در نزدیکی امامزاده چشمه آب گرمی وجود دارد که زائرین از آن برای شفا استفاده می نمایند.

آبشار یاسوج:

این آبشار که ارتفاع آن تقریباً به طول 10 متر می باشد یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی و توریستی استان است که همه ساله پذیرای میهمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط ایران عزیز می باشد و از صفا و طراوت، باغها و گلهای معطر اطراف آن و بعلاوه آب و هوای طبیعی و سالم آن لذت می برند. در کنار این آبشار، پارک جنگلی آبشار با امکانات اقامتی پذیرای میهمانان عزیز می باشد.

منطقه حفاظت شده دنا:

یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویر احمد، منطقه حفاظت شده دنا می باشد که دارای موزه ای بزرگ از تنوع گیاهان و جانوران و پدیده های طبیعی است. این منطقه کاملا ً کوهستانی است. اختلاف ارتفاع در آن بالغ بر 3000 متر می باشد و دارای ذخایر آب فراوان و سرچشمه بسیاری از رودخانه های جنوب ایران است. علاوه بر آن، منطقه دنا از نظر تنوع گیاهی، خوراکی و تزیینی بسیار غنی و با ارزش می باشد. حیات وحش دنا در واقع سیمای تنوع جانوری زاگرس است. انواع حیوانات از جمله خرس، پلنگ و پرندگان ناب در این منطقه قرار دارند.

تنگ گنجه ای:

در فاصله 16 کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالته است. در دره ای میان کوههای سر به فلک کشیده و پوشیده از جنگلهای تنومند بلوط و چنار، در دره ای زیبا و سحرانگیز از خلقت بی انتهای پروردگار قرار گرفته است که آواز خوش پرندگان همراه شرشر جریان رودخانه و هوای خنک و لطیف، آرامبخش روح انسان است. در این جاذبه بسیار طبیعی، اردوگاه سرگرمیی و امکانات اقامتی کوتاه مدت مهیا شده است.

تنگ مهربان:

با هزاران هزار منظره طبیعی و دل انگیز که در مقابل دیدگان رهگذران به پایکوبی در آمده در فاصله 8 کیلومتری شمال شرق یاسوج در جهت جاده یاسوج - اقلید واقع شده است و در آن امکانات اولیه اقامت موقت برای گردشگران مهیا شده است.

باغ چشمه بلقیس چرام:

در شهرستان کهگیلویه و در شهر چرام واقع شده است و یکی از مهمترین جاذبه های توریستی منطقه می باشد. زمین حاصلخیز منطقه باعث شده که از هر نوع درخت در این باغ پرورش یابد.

باغ دارای چندین چشمه می باشد که از دهانه شمالی به باغ می ریزد و آب چشمه ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده به استخر زیبایی سرازیر می گردد.

این باغ در شرق شهر چرام به فاصله 2 کیلومتری واقع شده و در تمام فصول سال بالاخص فروردین، مهیای پذیرایی از میهمانان و گردشگران عزیز است.

دریاچه کوه گل سی سخت:

در شمال شرقی شهر سی سخت و در حدود 8 کیلومتری آن همانند نگین آبی انگشتری، اطراف آن را گلهای زرد نرگس، بنفشه و زنبق پوشانده است. این دریاچه که در ارتفاعات دامنه نزدیک به قله کوه گل دنا واقع شده دارای جاده دسترسی آسفالته تا اردوگاه است.

چشمه میشی:

در 4 کیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت قرار گرفته است. با عبور از تاکستانهای شهر سی سخت این چشمه با آبی گوارا در تمامی فصول سال از پر آب ترین و خنک ترین چشمه های استان است.

دشتک سی سخت:

در حدود 4 الی 5 کیلومتری غرب شهر سی سخت در دامنه کوه دنا، دشتی سرسبز که نمایی از چهار قلعه اصلی دنا به نامهای قزل قلعه، برج آسمانی، موزه کل وقاش مستان را بر فراز خود دارد و بعلاوه جاذبه ای زیبا و مکانی بسیار مناسب جهت سرگرمی گردشگران عزیز بوده و برترین فصل بازدید از این دشت، فصول بهار و تابستان است.

تنگ تامرادی:

در 50 کیلومتری غرب یاسوج در جهت جاده دهستان - سپیدار واقع شده است و دارای آبشاری زیبا وحوضچه های فراوان وخزه های زیبا می باشد. بعلاوه دارای اشکفتی است که آب از بالایی آن به پایین سرازیر می گردد و منظره ای بسیار زیبا می آفریند.

پیست اسکی دنا

در یکی از منطقه ها بکر کوهستانی یاسوج جنب منطقه آب نهر کاکان به فاصله 18 کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است که طول این پیست 600 متر وعرض آن 1500 و بعلاوه دارای خوابگاه و رستوران است و برترین و جالبترین مکان سرگرمیی در فصل زمستان برای خانواده ها به شمار می آید.

تنگ سولک:

این منطقه گرجهتی و کوهستانی اخیراً از طرف شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب رسیده است . این منطقه زیبا که شامل تنگ سولک و نیمی از تنگه ماغر را تحت عنوان منطقه حفاظت شده سولک در برمی گیرد علاوه بر آثار قدیمی و سنگ نوشته های باستانی موجود از دوران اشکانی دارای طبیعتی بدیع و استثنایی و چشمه زار و جنگلهای آن غالباً بلوط و درختان زیبای زربین و از تیپی کوهستانی و صخره ای برخوردار است و اهمیت اصلی آن وجود درختان نادر و کمیاب زربین بوده که اخیراً از طرف مدیریت منابع طبیعی استان عرصه هایی از آن زربین کاری شده است.

شهر قدیم دهدشت:

براساس دست نوشته های تاریخی بلاد شاپور نام داشته و به وسیله شاپور اول ساسانی فرزند اردشیر اول ایجاد شده است . براساس فارسنامه ناصری این شهر زمانی یک شهر بزرگ بوده است. این شهر حدود دو هزار خانه، مسجد، حمام و کاروانسرا داشته که هنوز بسیاری از آنها بر جای مانده است. این شهر باستانی از معماری خاصی برخوردار است و آثار زیبایی از قبیل آب انبار، امامزاده ها، ارگ حکومتی و برج و باروها در آن تعیین است که توجه محققین و صاحب نظران آثار تاریخی را به خود جلب نموده است.

آب نهر کاکان، آبشار بهرام بیگی، آبشار طرف خیمه، سد کوثر، برم الوان، آبشار مُنج، رودخانه شاه بهرام، آبشار کمر دوغ، صخره قارچی جاده گچساران، اردوگاه تنگ ماغر و... نیز از جاذبه های زیبا، دیدنی و گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد هستند. در مرکز طبیعت ایران منتظرتان هستیم!

خَش اومیت، پاتون سرتِیلمون (خوش آمدید، قدمتون رو چشم ما.

پی نوشت ها:

* کارشناس ارشد روزنامه نگاری

منبع: نشریه اطلاعات هفتگی شماره 3427

منبع: راسخون
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1959

به "جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید