تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان

به گزارش مجله هدیه، دنیا جزیره ای NGC 2403 با جلوه باشکوه خود در صورت فلکی زرافه (شتر بهشتی، Camelopardalis) دیده می گردد. این کهکشان مارپیچی 10 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و وسعتش به حدود 50 هزار سال نوری می رسد که نصف ابعاد کهکشان خودمان، راه شیری است.

تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان

به نظر می رسد این کهکشان بیش از آنچه در دیگر کهکشان ها معمول است، حاوی منطقه ها HII است که ستاره های غول پیکر در آن ها پدید می آیند و با درخشش سرخ فام گاز هیدروژن اتمی تعیین شده اند. نواحی غول پیکر HII با خوشه های ستارگان داغ و پرجرمی روشن می شوند که در سرانجام عمر کوتاه ولی پرتلألؤ خود به صورت ابرنواخترهای درخشان منفجر می شوند. وقتی نرخ تولد ستارگان در کهکشانی بسیار زیاد باشد، منجمان به آن کهکشان ستاره فشان می گویند.

کهکشان NGC 2403 عضو گروه کهکشان های M81 است و شباهت زیادی به کهکشان مثلث یا M33 دارد، سومین کهکشان بزرگ در گروه محلی (بعد از راه شیری و آندرومدا) که سرشار از منطقه ها ستاره ساز است.

ستارگان پرنورتری که شعاع چهارگانه نور آن ها بسیار دراز است، در پیش زمینه تصویر واقع شده اند و متعلق به کهکشان راه شیری هستند. بعلاوه در پیش زمینه این تصویر تلسکوپی ژرف و وسیع، ابرهای میان ستاره ای کم فروغ و غبارآلود کهکشان خودمان را می بینید که به نام سیروس کهکشانی یا سحابی های شار یکپارچه شناخته می شوند.

عوارض کم نوری که به نظر می رسد از خود NGC 2403 توسعه یافته اند، احتمالاً جریان های ستاره ای حاصل از جزر و مد گرانشی هستند که در فعل وانفعالات گرانشی با کهکشان های همسایه از این کهکشان به بیرون کشیده شده اند.

اعتبار تصویر و حق چاپ: (تیم F.A.C.T) لیلیان لیبی - سیریل مالو - ماکسیم مارتین - کلمان دانیل - پل گراست - لویی لرو ژره. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

5454

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 خرداد 1403 بروزرسانی: 15 خرداد 1403 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2356

به "تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر روز ناسا: جزیره کهکشانی ستاره فشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید