بویینگ 747 هنوز از فلاپی دیسک برای به روزرسانی نرم افزار استفاده می کند

به گزارش مجله هدیه، گزارش یک بررسی تازه اجرا شده حاکی از آن است که بویینگ 747 هنوز از دیسک فلاپی 3.5 اینچی برای به روزرسانی نرم افزاری استفاده می کند.

بویینگ 747 هنوز از فلاپی دیسک برای به روزرسانی نرم افزار استفاده می کند

به نظر می رسد که برخی از بخش های صنایع هوایی هنوز به اندازه ای که تصور می گردد به روز نیست! بازدیدی که به تازگی از یک فروند Boeing 747-400 بازنشسته شده بریتیش ایرویز (British Airway) اجرا شده، نشان می دهد که این هواپیما هنوز از فلاپی دیسک های 3.5 اینچی برای به روز کردن پایگاه داده سیستم ناوبری خود استفاده می کند.

این طور که الکس لماس، متخصص هوافضا در این بازدید گفت، این پایگاه داده باید هر 28 روز یک بار به روز گردد و بنابراین کاری عادی و همیشگی برای یک مهندس است.

اگرچه شاید تعجب آور به نظر برسد که دیسک های فلاپی 3.5 اینچی هنوز در این هواپیما استفاده می گردد اما گفتنی است که بسکمک از هواپیماهای بویینگ 737 نیز سال هاست که از دیسک های فلاپی برای بارگذاری نرم افزار هواپیما استفاده می کنند.

براساس گزارش Aviation Today در سال 2015، پایگاه داده های موجود در این دیسک های فلاپی به طور فزاینده ای بزرگ تر می گردد. بر این اساس، برخی از خطوط هوایی از استفاده از این دیسک های قدیمی فاصله گرفته اند، اما برخی دیگر ناچارند هر ماه با کمک مهندسان، به روزرسانی های لازم درباره فرودگاه ها، مسیرهای پرواز، باند فرودگاه ها و موارد دیگر را از طریق 8 دیسک فلاپی انجام دهند.

با مطرح شدن موضوع استفاده از فلاپی دیسک، مجددا توجه به سمت میزان دسترس پذیری سیستم های هواپیما جلب شده است. با توجه به اینکه هواپیماهای مدرن از سیستم های پیشرفته تری استفاده می کنند، محققان امنیتی به طور فزاینده ای علاقه مند هستند تا نسبت به شیوه جلوگیری هواپیماها از مداخله مسافران در پرواز اطلاعات بیشتری کسب کنند. این اطلاعات به پیشگیری از آسیب های ممکن برای سیستم های هواپیما در پی فعالیت های گوناگون مسافران در طول پرواز کمک می کند.

تمرکز بر روی امنیت در مورد هواپیماهای امروزی از اهمیت بیشتری برخوردار است. هواپیماهای مدرن مانند بویینگ 777X و 787 از شبکه های فیبر نوری استفاده می کنند که در آن همه قطعات الکترونیکی هواپیما به این شبکه متصل شده و توسط یک جفت رایانه که نرم افزار اصلی پرواز را اجرا می کنند، کنترل می شوند.

از سویی برخی از هواپیماهای جدیدتر به روزرسانی نرم افزاری را به صورت بی سیم دریافت می کنند. هرچند حتی نرم افزارهایی که در هواپیماهای مدرن استفاده می گردد هم همیشه به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند. برای نمونه فقط بویینگ 737 مکس، با داشتن اشکالات نرم افزاری منجر به دو سانحه شدید شد و بویینگ را ناچار به تجدید نظر در مورد آن کرد.

به جز نیاز به به روزآوری سامانه های هواپیمایی، عوامل دیگری نیز باعث سرعت دریافت کنار گذاشتن فناوری های قدیمی شده است. به تازگی بریتیش ایرویز گفت که در پی تأثیرات ویرانگر همه گیری ویروس کرونا روی صنعت هوایی، 31 فروند هواپیمای Boeing 747-400 این خط هوایی بازنشسته خواهد شد و این هواپیما آخرین پروازهای مسافری برنامه ریزی شده خود را در این خط هوایی انجام می دهد.

پس از این خبر و تصمیم های مشابه خطوط هوایی دیگر بود که بویینگ نیز از توقف تولید هواپیمای تاریخ ساز 747 از سال 2022 خبر داد. گفتنی است انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA) پیش بینی کرده که شرایط صنعت هوایی تا سال 2024 به شرایط سابق بازنمی گردد.

عکس کاور: نمایی از فلاپی درایو بویینگ 747

Credit: Aerospace Village

منابع: Fox Business, The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1217

به "بویینگ 747 هنوز از فلاپی دیسک برای به روزرسانی نرم افزار استفاده می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بویینگ 747 هنوز از فلاپی دیسک برای به روزرسانی نرم افزار استفاده می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید