بازگردانده شدن غنائم دوره استعمار به کشورهای مبدا توسط هلند

به گزارش مجله هدیه، ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، بازگردانده شدن غنائم دوره استعمار به کشورهای مبدا توسط هلند صورت می گیرد.

بازگردانده شدن غنائم دوره استعمار به کشورهای مبدا توسط هلند

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام گشت و گذار کنید.

موزه های هلند به تحویل غنائم دوران استعمار متعهد شدند

پس از آنکه نمایندگان مجلس فرانسه به بازگرداندن عتیقه جاتی که یک قرن پیش به دست نیروهای استعمارگر فرانسوی از کشورهای سنگال و بنین به غنیمت گرفته شد، رای دادند، موزه های هلند نیز به تحویل غنائم هنری دوران استعمار به کشورهای مبدا متعهد شدند.

پس از آنکه معروفترین موزه های کشور هلند از پیشنهاد شورای فرهنگ هلند برای به رسمیت شناختن و جبران بی عدالتی تاریخی در حق کشورهای مستعمره حمایت کردند، هزاران اثر هنری که در دوران استعمار بدست سربازان هلندی به غارت رفته بود، به این کشورها بازگردانده خواهد شد.

مدیران موزه ملی آمستردام و موزه مردم شناسی تروپن گفتند از پیشنهادی که درباره ایجاد ساختار قانونی برای بازگرداندن حدود 100 هزار اثر هنری به کشورهای مبدا ارائه شد، حمایت می نمایند.

در میان آثاری که شورای فرهنگ هلند در گزارش خود به آنها اشاره نمود، می توان از یک الماس 70 قیراطی متعلق به پادشاه بانجارماسین (Banjarmasin) نام برد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی پس از فتح سرزمینش، که امروزه بخشی از کشور اندونزی است، بدست نیروهای استعمارگر هلندی افتاد. این الماس در موزه ملی آمستردام به نمایش گذاشته شده است.

گونسالوز-هو کانگ یو (Gonçalves-Ho Kang You)، نویسنده گزارش شورای فرهنگ هلند بدون نام بردن از انگلیس گفت ایجاد یک کمیته مستقل برای اجرای چنین سیستمی می تواند الهام بخش سایر کشورهایی باشد که با درخواستها برای بازگرداندن آثار هنری به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار روبرو هستند.

به گفته وی، برگرداندن آثار تاریخی به کشورهایی که محق آن هستند، لزوما مانعی برای نمایش این آثار در موزه های اروپایی نیست، زیرا گزینه قرض دریافت وجود دارد.

اگرچه واکنش مقامات هلند هنوز به صورت علنی اعلام نشده است، اما دولت این کشور بتازگی در خصوص بازگرداندن غنائم استعماری به کشورهای مبدا موضع فعالی اتخاذ کرد. خنجر طلاکاری شده شاهزاده ای که در سال 1830 علیه حکمرانی هلند بر اندونزی قیام ناکامی را شروع نموده بود، مارس سال گذشته 45 سال پس از زمانیکه آمستردام وعده داده بود، به جاکارتا تحویل داده شد.

این روزها بحث بازگرداندن عتیقه جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمار به کشورهای مبدا داغ است. کشور انگلیس با درخواستها برای بازگرداندن عتیقه جات به غنیمت گرفته شده در دوره استعمارگری خود روبه روست که از جمله مهمترین آنها می توان به مرمرنماهای الگین به یونان و برنزهای بنین به نیجریه اشاره نمود. در موزه های بلژیک و اتریش نیز ده ها هزار شی عتیقه متعلق به آفریقا وجود دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1256

به "بازگردانده شدن غنائم دوره استعمار به کشورهای مبدا توسط هلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگردانده شدن غنائم دوره استعمار به کشورهای مبدا توسط هلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید