بازسازی منزل: بازسازی کامل ارگ بم دست کم هفت سال دیگر زمان احتیاج دارد

به گزارش مجله هدیه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بازسازی کامل ارگ بم دست کم هفت سال دیگر زمان احتیاج دارد.

بازسازی منزل: بازسازی کامل ارگ بم دست کم هفت سال دیگر زمان احتیاج دارد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بیشتر بخوانیدارگ بم کرمان | بزرگ ترین بنای خشتی یکپارچه دنیا

ارگ دنیای بم از جمله آثار تاریخی بشمار می رود که بخش قابل توجهی از آن در زلزله فاجعه بار 18 سال پیش دچار خسارت شد و شاید خیلی زودتر انتظار می رفت بازسازی آن به انتها برسد و باید دید آخرین شرایط آن چیست.

مدیر پایگاه دنیای ارگ بم می گوید بازسازی های این مجموعه در حدود 50 درصد اجرا شده است؛ وی درباره تاخیر در بازسازی این مجموعه نیز اینچنین پاسخ می دهد: آنکه گفته شده بود 15 سال بازسازی بم انتها می یابد باتوجه به اعتبارات آن موقع بوده است.

ارگ بم با بیش از 2 هزار و 500 سال قدمت بزرگترین بنای خشتی دنیا است؛ اول فروردین سال 1345 در لیست آثار ملی و سال 2004 یعنی سال 82 نیز در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شد.

در زلزله 6.6 ریشتری سال 82 حدود 80 درصد ارگ بم ویران شد و تعداد زیادی از کشورها مانند ژاپن، فرانسه و ایتالیا اقدام به همکاری برای بازسازی آن کردند.

دبیرکل یونسکو نیز در بازدید از ارگ بم در هشتم اردیبهشت سال 93 گفت: یونسکو نخستین سازمانی بود که پس از زلزله بم به این شهر آمد و در خصوص ارگ بم نیز اقدامات کارشناسان آغاز شده و تا سال 2017 ادامه دارد.

در همین زمینه خبرنگار با مدیر پایگاه دنیای ارگ قدیم بم درباره بازسازی و بازسازی این بنای تاریخی مصاحبه کرد تا از آخرین شرایط بازسازی آن کسب اطلاع کند؛ محسن قاسمی شرح داد: با توجه به صحبت کارشناسان یونسکو که تنها یکسری از ساختارهای ارگ احتیاج به بازسازی و بازسازی دارد تا به امروز 80 درصد آن بازسازی و بازسازی شده است اما براساس آنچه ارگ تاریخی بم قبل از زلزله بود و آنچه اکنون مشاهده می گردد بازسازی ها حدود 50 درصد اجرا شده است.

وی درباره شرایط کنونی بازسازی ها نیز می گوید: زمانیکه گفته شده بود طی 15 سال بازسازی بم تمام می گردد با توجه به اعتبارات آن موقع بوده و اینک تمامی اعتبار ارگ قدیم با وجود تورم ها 9 میلیارد تومان در سال است که همه این پول برای حقوق کارگران هزینه می گردد.

10 کارگاه فعال در ارگ قدیم بم دایر است

مدیر پایگاه دنیای ارگ بم شرح داد: اینک 10 کارگاه در ارگ قدیم بم فعال است و پیشرفت خوبی داشتیم؛ با توجه به اینکه در 2 سال اخیر درگیر شیوع بیماری کرونا شده بودیم به علت شیفت بندی ها تنها از 50 درصد ظرفیت کارگران استفاده شد.

قاسمی بیان نمود: البته بیشترین بازسازی و بازسازی نیز در 2 سال اخیر اتفاق افتاده؛ بعلاوه بخش های وسیعی از بازسازی ارگ تاریخی بم شکل گرفته است.

مدیر پایگاه دنیای ارگ بم تاکیدکرد: در زلزله سال 82 حصارهای اطراف ارگ تخریب شد و اکنون با شرایط کنونی اعتبارات و تعداد نیروی مشغول در ارگ قدیم تنها برای تکمیل حصارها حداقل چهار سال زمان احتیاج است.

اعتبار سال 1400 هنوز به ارگ بم پرداخت نشده است

قاسمی شرح داد: سال 99 فقط یک میلیارد تومان اعتبار به ارگ تاریخی بم تعلق گرفت که از آن اندازه 400 میلیون تومان برای نصب دوربین و 200 میلیون تومان هم برای خرید تجهیزات اداری هزینه شده است؛ تنها 400 میلیون تومان اضافه بر حقوق اعتبار ارگ قدیم بم بوده است.

وی اعلام کرد: در امسال هم هر اعتباری که تا به امروز داده شده تنها برای پرداخت حقوق بوده و هنوز منتظریم تا اعتبارات در انتها سال به ما پرداخت گردد.

مدیرپایگاه دنیای ارگ بم بیان نمود: در حال مطالعه و عقد قرارداد با پیمانکار برای پروژه روشنایی و نورپردازی ارگ قدیم هستیم و امیدواریم تا انتها سال فاز اول این پروژه نیز تکمیل گردد که به همین منظور مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون تومان برای این پروژه اسناد خزانه از وزارت خانه دریافت نموده ایم.

وی مطرح کرد: طی 2 سال اخیر بازسازی چهار اثر مانند برج فرمانده قشون، برج عمارت کلاه فرنگی، خانه سیستانی و عمارت دروازه دوم به صورت 100 درصد تکمیل شده است.

قاسمی افزوود: بعلاوه خانه میراکبر و یخدان بالای 70 درصد پیشرفت دارند و حدود 30 نفر از پرسنل نیز در اصطبل که از بزرگترین کارگاه های ارگ بشمار می رود، مشغول به فعالیت هستند.

حصار شمالی ارگ هنوز بازسازی نشده است

وی مطرح کرد: اکنون حصار جنوبی و غربی و تا حدودی حصار شرقی ارگ ساماندهی شده و حصار شمالی ارگ همان ضلعی است که از سمت اسفیکان و پشترود مشاهده می گردد که اصلا کاری روی آن انجام نشده و امیدواریم با تخصیص اعتبار این قسمت ارگ هم بازسازی گردد.

قاسمی اضافه نمود: در زمان های قبل در این کار حدود 700 نفر کارگر مشغول به کار بودند ولی اکنون تنها 120 نفر در حال فعالیت هستند که خود علتی بر کندی فرایند بازسازی است.

حداقل 7 سال زمان

مدیر پایگاه دنیای ارگ بم گفت: اگر قرار باشد ارگ را مانند زمان قبل از زلزله تحویل مردم دهیم حداقل هفت سال بازسازی و بازسازی آن موقع خواهد برد.

به گفته وی نبود اعتبار جدی ترین و مهمترین مشکل بازسازی ارگ قدیم بم است؛ پایگاه دنیای بم با وجود 23 هزار هکتار از اراضی و منظر فرهنگی بم که ثبت دنیای است بزرگترین پایگاه سطح کشور بشمار می رود.

قاسم تاکید نمود: شرایط نابسامان حاشیه نشینی ها و تغییرکاربری باغ ها می تواند در آینده خطرساز و باعث تهدید ثبت اثر دنیای بم باشد.

انتظار تحویل ساختمان برای موزه

مدیرپایگاه دنیای بم به موضوع احداث موزه در بم نیز اشاره و بیان نمود: مقرر شد موزه ای به صورت مشارکتی با همکاری شهرداری بم و براساس مضوبه شورای شهر راه اندازی گردد که سهم شهرداری تحویل ساختمان بوده و سهم پایگاه دنیای هم تحویل اشیا و تجهیز ویترین های داخل موزه است.

وی اضافه نمود: تنها مشکل این است که شهرداری هنوز ساختمان را تحویل پایگاه دنیای نداده است؛ البته چندماه قبل پیمانکار آغاز بکار کرد و زمانی که تغییرات در شهرداری بم در حال رخ دادن بود و شهردار بم با سرپرستی اداره میشد پیمانکار هم کار را متوقف کرد.

قاسمی گفت: اینک شهردار تازه و اعضای شورای شهر تاکید بر تحویل ساختمان موزه به پایگاه دنیای بم دارند تا هرچه سریعتر این موزه راه اندازی گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1995

به "بازسازی منزل: بازسازی کامل ارگ بم دست کم هفت سال دیگر زمان احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: بازسازی کامل ارگ بم دست کم هفت سال دیگر زمان احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید