از پشت بام خود درآمدزایی کنید!

به گزارش مجله هدیه، چند سالی است که توجه به انرژی های تجدیدپذیر بیشتر شده است؛ تاجایی که حتی دولت پیشنهادهایی را برای درآمدزایی مشترکان از پشت بام ها مطرح نموده و به تازگی نیز رییس جمهوری اعلام نمود که باید با توسعه تکنولوژی در این زمینه هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی تبدیل و برق مورد احتیاج خود را تامین کند و مازاد آن را به دولت بفروشد.

از پشت بام خود درآمدزایی کنید!

به گزارش ایسنا، با توجه به این که ایران سالانه بیش از 2900 ساعت از آفتاب بهره مند است، یکی از کشورهای مناسب دنیا در حوزه فراوری انرژی های خورشیدی به شمار می رود؛ به گونه ای که مشترکان خانگی می توانند با خرید پنل خورشیدی و تاسیس نیروگاه روی پشت بام خانه خود، علاوه بر تامین احتیاج، مازاد برق فراوریی شان را نزدیک به 10 برابر گرانتر از تعرفه فروش برق از مشترکین عادی به شرکت توزیع برق بفروشند.

از سال 1395 تا به امروز، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی شروع شد و با توجه به فرایند فرهنگ سازی، استقبال شهفرایندان از این طرح رشد چشم گیری داشت؛ تاجایی که تا به امروز بیش از 4300 نیروگاه کوچک پشت بامی توسط مردم در سطح کشور ایجاد شده است.

به تازگی نیز حسن روحانی - رییس جمهور - در این باره گفت: در انرژی های تجدید پذیر حرکت بسیار خوبی در این دولت اجرا شده و نیروگاه های خورشیدی می تواند ظرفیت خوبی برای فراوری برق پاک و بدون آلودگی باشد و این مهم است که در نیروگاه های خورشیدی از کیلووات به مگاوات رسیده ایم. باید با توسعه تکنولوژی در این زمینه هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی تبدیل و برق مورد احتیاج خود را تامین کند و مازاد آن را به دولت بفروشد.

اما محمد ساتکین - معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا - درباره شرایط فعلی نیروگاه های پشت بامی و ظرفیت موجود برای این طرح به ایسنا گفت: متقاضیان می توانند با ثبت نام در سامانه مهرسان یا مراجعه حضوری به شرکت های توزیع نیروی برق نزدیک محل سکونت و احداث نیروگاه، نسبت به دریافت مجوز مربوطه و عقد قرارداد خرید تضمینی برق به مدت 20 سال اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه مشترک باید به شرکت توزیع برق محل سکونت خود مراجعه و قرارداد ساده ای را که از قبل طراحی شده، امضا کند، اضافه کرد: از حدود 30 تا 40 پیمانکاری که در هر شهری فعال هستند، یک پیمانکار انتخاب و نیروگاه ظرف سه تا چهار روز احداث می گردد. شرکت توزیع نیز بر اساس قرارداد، کنتور را برای مشترک نصب می نماید و همان لحظه خرید برق انجام می گردد.

به گفته معاون وزیر نیرو مشترک باید سیستم های مورد احتیاج را خریداری و با همکاری و مشاوره وزارت نیرو نصب کند. اگر مشترک تصمیم داشته باشد، برق فراوریی را به شبکه تزریق کند، وزارت نیرو کنتور را قرائت نموده و هزینه برق فراوریی به صورت ماهانه به آن ها پرداخت می گردد.

ساتکین با بیان اینکه این نوع نیروگاه در مقایسه با سایر پروژه های تجدیدپذیر دارای دوره بازگشت سرمایه کوتاه تری هستند، توضیح داد: تأسیس این نیروگاه ها در شهر تهران که فضای باز برای تأسیس و استفاده از نیروگاه وجود ندارد، یک مزیت محسوب می گردد. به همین دلیل در راستای سیاست هایی که دولت و وزارت نیرو به خصوص طی سه تا چهار سال گذشته برای حل این مشکل داشته است، تسهیلات و پتانسیل های خوبی را برای جلب سرمایه گذاری در این بخش چه در تهران و چه در سایر استان ها در نظر گرفته است.

به گفته وی با شخصی که نیروگاه خورشیدی تأسیس کند، قرارداد 20 سال خرید تضمینی امضا خواهد شد. هم چنین برق فراوریی بیش از 10 برابر مبلغی که یک مشترک به وزارت نیرو پرداخت می نماید، از مشترک خریداری می گردد. این مشترکان هم می توانند برق فراوریی را خودشان مصرف نمایند و هم می توانند به شبکه توزیع وصل شوند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه کلیه مشترکان متقاضی می توانند از ظرفیت های زیر کیلووات تا 100 کیلووات و تا سقف قدرت انشعاب، مولد خورشیدی احداث نمایند، گفت: درصورتی که تعداد افراد علاقمند به سرمایه گذاری در این کار بالا باشد، این کار به وسیله سازمان ساتبا امکان پذیر خواهد بود.

ساتکین با بیان این که انرژی فراوریی مولدهای منصوبه از محل خرید تضمینی برق خورشیدی، به وسیله کنتورهای هوشمند طرح فهام در هر دوره قرائت، قرائت شده و به حساب مالک مولد واریز خواهد شد، گفت: مبلغ خرید تضمینی به ازای برق تزریق شده براساس قرائت دستگاه های اندازه گیری و صورت حساب صادره خواهد بود. قرائت به صورت دوره ای توسط مأمور قرائت این شرکت انجام و براساس صورتحساب و جدول تعرفه، هزینه فروش برق به متقاضی در فواصل زمانی تعیین و پس از تأیید صورت شرایط توسط شرکت ساتبا، از سوی شرکت توزیع برق پرداخت خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1145

به "از پشت بام خود درآمدزایی کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پشت بام خود درآمدزایی کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید