آیا ما تماشاگران انقلاب بزرگ گردشگری خواهیم بود؟
به گزارش مجله هدیه، صنعت گردشگری با دنیای دیجیتال، آمیختگی عمیقی دارد، انقلاب چهارم بر تحول گردشگری تاثیر مستقیم دارد.چه کسی بهره می برد و چه کسی دیدن می نماید؟
در سال 2018 تحولات دیجیتالی که در حوزه توریستی آغاز شده بود، انقلاب نوی را در صنعت توریستی ایجاد کرد. کشورهای در حال توسعه چاره ای جز پذیرش انقلاب صنعتی چهارم ندارند و کشورهای فقیر هم تماشاگران همیشگی چنین انقلاب هایی هستند.
تکنولوژی ها روز به روز در حال توسعه و ظهور هستند و دایما بر زندگی ما انسان ها تاثیر می گذارند. این خود، آغازگر انقلابی بزرگ در جهان است. انقلابی که این بار دانش و تکنولوژی و محتوا است که قرار است، آن را رقم بزند. از آغازانقلاب صنعتی اول که ماشین آغاز به کار کرد تا کنون، از یک توانایی کلیدی بی بهره بود و آن قابلیت هوشمندی بود. اما در انقلاب صنعتی چهارم قابلیت هوشمندی به ماشین ها اضافه شد.
توریستی به عنوان صنعت پیچیده ای که تمام صنایع را مستقیم و غیرمستقیم در بر می گیرد با ظهور هر انقلابی در صنعت، دستاوردهای خودش را داشته و تحولاتی منطبق با آن پیدا نموده است. هتل ها و صنعت میزبانی، فرودگاه ها و خطوط هواپیمایی، موزه ها و خدمات نوین، میراث فرهنگی و محافظت از آن، پایداری و توسعه، همگی در تحولات صنعتیِ سه نسل گذشته، دستخوش تغییر شدند و آن ها که این تحول را رقابت دیدند و در این رقابت بر دیگران پیشی گرفتند.
سالی که گذشت، جهان در تمام ابعاد با تحولی به نام تحول دیجیتال همراه بود و توریستی نیز از این موضوع مستثنی نبود. کشورهای پیشرفته بسیاری از فرایندها را در حوزه دیجیتال آغاز کردند. اگر تمام رویدادهای سال 2018 را آنالیز کنیم براحتی متوجه می شویم که جهان پس از این چه سمت و سویی خواهد داشت. سال جاری یعنی سال 2018 جهان متحد شد تا از تکنولوژی و نوآوری برای پیشبرد اهدافش بهره بگیرد.
در حقیقت، انسان در عصر حاضر تنها می تواند به فراوری داده بپردازد و مابقی را به عهده ابزارهای تکنولوژی پیشرفته بگذارد تا به جای او جوابگوی مشتری باشند و توریستان را راهنمایی نمایند.
صنعت توریستی امروزه با جهانی دیجیتال، آمیختگی عمیقی دارد به طوری که شیوه های مسافرت مردم امروزی در جهانی دیجیتال تغییر نموده است. سال 2018 تحولات دیجیتالی که در حوزه توریستی در سال های اخیر آغاز شده بود سبب انقلاب نوی در صنعت توریستی شد و 5 تکنولوژی مهم درحوزه دیجیتال دراین سال به ایجاد نوآوری در صنعت توریستی پرداختند: تکنولوژی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، داده های غول آسا و دستبندهای هوشمند.
اینترنت اشیا یعنی مثلا همه دستگاه های فیزیکی یک هتل به وسیله اینترنت با هم در ارتباط باشند و بتوانند به وسیله گوشی هوشمند کنترل و راهنمایی شوند. هوش مصنوعی نیز تحولی دیگر در صنعت توریستی است، اینکه چگونه می توان کامپیوترها را وادار کرد تا مثل انسان ها فکر و رفتار نمایند. سومین تحول، واقعیت های مجازی هستند که می توانند در مواقع احتیاج، جای واقعیت های حقیقی را در توریستی بگیرند.
آنچه برای تحلیل در اختیار اینترنت، هوش مصنوعی و کامپیوترها قرار می دهیم داده های خامی هستند که با برنامه ریزی های اینترنتی می توانند، به محتواهایی کاربردی تبدیل شوند و شکل اجرایی به خود گرفته و کاربردی شوند. به این داده های خام، بیگ دیتا می گویند. دستبندهای هوشمند، اتفاقی مهم در صنعت توریستی هستند که می تواند یک توریست را از بدو سفر کنترل، راهنمایی، مراقبت و محافظت کند. این ها فقط بخشی از تحولات دیجیتال حوزه توریستی در سالی که گذشت، بود.
تحولات دیجیتالی تاثیری عمیق بر بازار کار خواهند گذاشت که بواقع آن نیز انقلابی در فرایند مشاغل است. بنابر این باید بتوانیم خودمان را با تحولات نو وفق دهیم. بسیاری از خدمات در آینده ای نزدیک بر مبنای تحولات دیجیتال انجام خواهد شد و گریزی از آن نیست. آموزش های متفاوت می توانند افرادی را تربیت نمایند که توانایی کار در شرایط نو را داشته باشند.
بخش توریستی در این میان خط مقدم تحولات دیجیتال است، زیرا بیش از بقیه بخش ها احتیاجمند تنوع و ترکیب در نوآوری ها است. از طرفی توریستی مستقیما با توسعه پایدار در ارتباط است و توسعه پایدار چاره ای جز این ندارد تا بتواند برای کنترل آسیب های وارده بر طبیعت، از هوشمندی در تحولات دیجیتالی بهره بگیرد.
منبع عکس کاور: خبرنگاران
منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا