آیا اکسید نیتریک فشار خون را پایین می آورد؟

به گزارش مجله هدیه، اکسید نیتریک به اسم یک مولکول معجزه گر به جهت نقش آن در بهبود گردش خون مورد تبلیغ و ستایش قرار گرفته است. در این مقاله از چگونگی پایین آوردن فشار خون به وسیله آن اطلاع کسب کنید.

آیا اکسید نیتریک فشار خون را پایین می آورد؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

اکسید نیتریک به اسم یک مولکول معجزه گر به جهت نقش آن در بهبود گردش خون مورد تبلیغ و ستایش قرار گرفته است. در این مقاله از چگونگی پایین آوردن فشار خون به وسیله آن اطلاع کسب کنید.

اکسید نیتریک به طور طبیعی در بدن به وسیله سلولهای موجود در پوشش داخلی رگهای خونی فراوری می گردد. در حالی که نقش اسید نیتریک در پیشگیری و درمان اختلال در نعوظ شناخته شده است، پژوهش های اجرا شده اخیر به وسیله دکتر لوئیس جی ایگنارو (Louis J. Ignarro) نشان می دهد که چگونه اکسید نیتریک می تواند جهت پایین آوردن فشار خون و در نتیجه کاهش خطر بروز حملات قلبی مورد استفاده قرار گیرد. ضمناً، این پژوهش او را برنده جایزه نوبل ساخت.

چگونه اکسید نیتریک فشار خون را کاهش می دهد؟

اکسید نیتریک در سطوح مختلفی در سیستم قلبی و عروقی به منظور تسهیل گردش خون آسان عمل می نماید. مکانیسم کلی آن گشاد ساختن عروق خونی است به طوریکه قلب مجبور به پمپاژ خون با نیروی کمتری خواهد بود. این امر گردش کلی خون را بهبود می بخشد. در ادامه چند راهی که در آن اکسید نیتریک فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا هایپرتنشن کاهش می دهد، آورده شده است.

گشاد ساختن رگ های خونی

داخل رگهای خونی از ماهیچه صاف ساخته شده است. این دقیقاً جایی است که اکسید نیتریک هم وجود دارد. این اکسید سبب بروز واکنش بیوشیمیایی شده که از انقباض این عضلات ممانعت به عمل می آورد. این امر موجب می گردد عروق خونی منبسط و یا باز شوند. در نتیجه گشاد شدگی رگ، قلب شما مجبور نخواهد بود به خود بیش از حد فشار آورده تا خون بیشتری را با نیروی بیشتر پمپ نماید.

جلوگیری از لخته شدن خون

لخته های خون در اصل پلاکتهایی هستند که در کنار هم به صورت توده درآمده اند. این لخته ها به دیواره های عروق خونی چسبیده در نتیجه آنها را تنگ و گاهی به طور کامل مسدود می سازند. لخته شدن خون در شریانها و رگهای خونی علت اصلی سکته مغزی و فشار خون بالا است. اکسید نیتریک مانع از چسبیدن پلاکتها به یکدیگر و تشکیل توده می گردد.

جلوگیری از بوجود آمدن پلاک

پلاک، رسوب چربی موجود بر روی دیواره شریانها است. تشکیل پلاک در داخل عروق کرونر موجب بروز بیماریهای قلبی می گردد. پلاک عمدتاً به علت التهاب شکل می گیرد که در بیشتر حالات یک پاسخ ایمنی است. اکسید نیتریک از عبور مونوسیت (یک سلول ایمنی) به درون رگهای خونی جلوگیری می نماید. اکسید نیتریک می تواند تا مقدار بالای 50% از تشکیل پلاک جلوگیری نماید.

کاهش سطوح کلسترول

این یک واقعیت ثابت شده است که از رسوب کلسترول مقصر اصلی بیماریهای قلبی است. اکسید نیتریک رسوب کلسترول را تا 10 الی 20 درصد کاهش می دهد. با این حال هنگامی که آن را با یک دوز یا مقدار از استاتین ترکیب نمایید، برترین عملکرد خود را خواهد داشت. در نهایت بایستی دوز استاتین را به نصف کاهش دهید.

اکسید نیتریک، یک آنتی اکسیدان می باشد، از اینرو شرایط عروق خونی را در شرایطی مساعد نگاه می دارد. اکسید نیتریک درمانی می تواند فشار خون را تا 10 الی 60 درجه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، کاهش دهد.

چگونه فراوری اکسید نیتریک در بدن را افزایش دهیم؟

از آنجا که اکسید نیتریک به وسیله بدن فراوری می گردد، راه مؤثری جهت تکمیل یا افزودن بر آن به صورت خارجی وجود ندارد. علاوه بر آن، راهی جهت اطلاع از مقدار مورد احتیاج آن جهت حفظ سلامت قلبی عروقی وجود ندارد. مقدار گیری این گاز در عروق غیر ممکن است به این علت که به محض قرار گرفتن در معرض هوا، ناپدید می گردد. با این حال، طی مطالعه اجرا شده ارتباطی میان مصرف ال ـ آرژنین (L-arginine) و فراوری اکسید نیتریک را نشان می دهد. آرژنین نوعی اسید آمینه بوده که تا حدودی به وسیله بدن فراوری می گردد. آنزیمی تحت اسم نیتریک اکسید سنتاز (nitric oxide synthase)، ال ـ آرژنین را به اکسید نیتریک تبدیل می سازد. ال ـ آرژنین در مواد غذایی همانند گوشت، ماهی و غلات یافت می گردد. از اینرو، مصرف مواد غذایی سرشار از آرژنین قطعاً عملکرد قلبی عروقی شما را بهبود می بخشد. با این حال، این تأثیر را نمی توان با مصرف مکملهای ال ـ آرژنین مشاهده کرد. این آنزیم احتمالاً هنگامی که منبع ال ـ آرژنین از مواد غذایی باشد به برترین شکل عمل می نماید.

مشاهده شده است که انجام ورزش همان تأثیر اکسید نیتریک را بر روی عملکرد قلبی عروقی دارد. از اینرو، می توانید روزانه به ورزش پرداخته و به علاوه از رژیم غذایی سرشار از ال ـ آرژنین جهت بهبود عملکرد قلبی پیروی کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1883

به "آیا اکسید نیتریک فشار خون را پایین می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اکسید نیتریک فشار خون را پایین می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید