آلیاژ های که شکل اولیه خود را به یاد می آورند

به گزارش مجله هدیه، آلیاژ های حافظه دار موادی هستند که می توانند خم شوند یا تغییر شکل بدهند و هنگامی که به آن ها گرما داده گردد به شکل اصلی خود باز می گردند.

آلیاژ های که شکل اولیه خود را به یاد می آورند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، آلیاژ های حافظه دار موادی هستند که می توانند خم شوند یا تغییر شکل دهند و هنگامی که به آن ها گرما داده گردد به شکل اصلی خود باز می گردند. درحالیکه مردم بیشتر با مواد غیرقابل شکست فرم های عینک آشنا هستند، این آلیاژ ها در میراگرا های لرزشی، محرک ها و حسگر هایی در کاربرد های فناوری پیشرفته مانند هوافضا، صنایع خودرو، وسایل پزشکی و مهندسی عمران استفاده می گردد.

سیستم های پمپاژ گرما یکی دیگر از کاربرد های بالقوه برای آلیاژ های حافظه دار است و از اثر الاستوکالوریکی آن ها استفاده می نمایند که یک اثر خنک نماینده دارد. این اثر خنک نمایند زمانی اتفاق می افتد که آلیاژ به صورت چرخشی توسط نیرو های مکانیکی، اتفاق می افتد.

دانشمندان آزمایشگاه ایمز فکر می نمایند که این سیستم پمپاژ گرمایی طوری طراحی شده که میتواند منجر به سیستم های HVAC و سرمایشی سبزتر و با کارآیی بهتر نسبت به مدل های گازی فشرده کنونی می گردد.

برای این کاربرد، آلیاژ های حافظه دار باید شکل اصلی خود را دقیقا، برای طولانی مدت و طی چرخه های بسیار به خاطر بسپارند. لین ژو، دانشمند گفت: استفاده از شکل های آلیاژحافظه دار (SMA) وابسته به انتقال فاز مارتنزیتی است که بار ها گرما را ایده آل و بدون از بین رفتن چرخه گرما انتقال میدهند. برای درک اینکه چرا گرما از دست می رود و راه هایی برای بهبود SMA در دنیای واقعی، باید به ساختار این مواد توجه کنیم.

محققان دو SMA مبتنی بر مس را با همان ترکیب، اما ساختاری متفاوت مقایسه کردند. بعد از حرارت دادن، نمونه ها با سرعت های مختلفی سرد شدند. سپس هر دو نمونه در داخل میکروسکوپ های انتقال الکترونی (TEM) گرم شدند تا دانشمندان بتوانند انتقال فاز مارتنزیتی را در زمان واقعی مشاهده نمایند.

نمونه ای که سریعتر خنک شده نسبت به نمونه ای که آرام خنک شده حافظه بهتری دارد. محققان این مسئله را به شکل گیری نقاط نیکلی که در نمونه ای با سرد شدن آهسته ظاهر می شوند، نسبت داده اند. این نقاط می توانند راه تغییر فاز را تغییر داده و بر عملکرد آلیاژ تاثیر منفی داشته باشند.

ژو گفت: این رسوبات غنی از نیکل ترکیب ماتریس (ماده زمینه) آلیاژ را تغییر می دهند و انتقال فاز را سخت تر می نمایند، بنابراین حلقه انرژی اطمینان کمتری دارد. این نوع بینش است که به ما در ساخت SMA های بهتر یاری می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 536

به "آلیاژ های که شکل اولیه خود را به یاد می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلیاژ های که شکل اولیه خود را به یاد می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید