آغاز دومین فصل بررسی های باستانشناسی شهرستان قلعه گنج

به گزارش مجله هدیه، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، آغاز دومین فصل بررسی های باستانشناسی شهرستان قلعه گنج صورت گرفت.

آغاز دومین فصل بررسی های باستانشناسی شهرستان قلعه گنج

حضور دوباره باستان شناسان در قلعه گنج

فریدون فعالی با اشاره به اینکه این بررسی ها در راستای اهداف پژوهشکده باستانشناسی کشور نیز انجام می شود، اضافه کرد: در این بررسی همه آثار باستانی شناسایی، مستندسازی و ثبت و ضبط می شود.

او با بیان اینکه شهرستان قلعه گنج پیش از این در یک فصل مورد بررسی و شناسایی باستان شناسی قرار گرفت، اضافه کرد: بر پایه بررسی های باستان شناسی صورت گرفته، سابقه استقرار در شهرستان قلعه گنج به هزاره پنجم قبل از میلاد می رسد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان در بخش های پای کوهی و میان کوهی از قابلیت های فراوانی در منابع آبی برخوردار است که وجود همین امر سبب شکل گیری استقرارها در دوره مس سنگی و مفرغ ایران و منطقه شد، ادامه داد: همچنین، در عصر مفرغ با توجه به قابلیت های یاد شده استقرارهای انسانی گسترش چشمگیری پیدا کرده و با مناطق پیرامون و دوردست در ارتباط و مراوده فرهنگی بوده است که از آن جمله می توان به دشت جیرفت در مناطق همجوار و مناطق دور دستی چون بین النهرین اشاره کرد.

فاطمه فرشی جلالی، سرپرست هیئت باستان شناسی محدوده سد بلوبین در زنجان با اشاره به یافته های کاوش نجات بخشی محوطه روستای بلوبین در محدوده سد بلوبین زنجان تاکید کرد: این محوطه را می توان یکی از مراکز تولید سفال منطقه ای محسوب کرد.

او با اشاره به تصمیم شرکت آب منطقه ای استان زنجان مبنی بر ساخت سد مخزنی بلوبین در محدوده شهرستان ایجرود این استان در سال 1394 اضافه کرد: محدوده سد مورد بررسی باستان شناسی قرار گرفت که در نتیجه تعیین شد 13 محوطه در اثر ساخت سد از بین خواهند رفت، همچنین در این میان محوطه روستای بلوبین نیز جز محوطه های در خطر و نیازمند کاوش نجات بخشی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این محوطه در ضلع شمالی روستا واقع شده است، اضافه کرد: دو ضلع شرقی و شمالی، با شیب زیادی به باغات اطراف منتهی می شود و بر روی دو ضلع غربی و جنوبی، خانه های روستا واقع شده است.

این باستان شناس همچنینن با بیان اینکه نخستین فصل کاوش این محوطه با تمرکز به لایه نگاری و شناخت توالی فرهنگی انجام شد، اضافه کرد: با توجه به این اهداف، دو ترانشه پلکانی در سمت شرق محوطه ایجاد و حدود 20 متر نهشته فرهنگی کاوش شد و در نهایت ترانشه دو به بستر صخره ای رسید.

وی نهشته های کاوش شده در این دو ترانشه را شامل انباشت خاک، خاکستر، معماری با دیوارهای سنگی و کف های حرارت دیده با جوش کوره گفت و گفت: وجود حرارت دیدگی ها و جوش کوره نشان می دهد که در این محل کوره های پخت سفال وجود داشته است.

فرشی جلالی با اشاره به اینکه سفال های به دست آمده را می توان به دوره اسلامی تاریخ گذاری کرد و اضافه کرد: عموم سفال های بدست آمده دارای خمیره قرمز و نخودی ساده بوده که به ندرت به شیوه مرصع با قطعات سفال لعاب دار تزیین شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1097

به "آغاز دومین فصل بررسی های باستانشناسی شهرستان قلعه گنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز دومین فصل بررسی های باستانشناسی شهرستان قلعه گنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید