آشنایی با جاذبه های دیدنی دهگلان

به گزارش مجله هدیه، اسم این شهر در ابتدا (دیولان) بوده و از ترکیب 2 کلمه (دیو) به معنی خدا (دیو یکی از واژه های کهن و قدمت آن به دوران آریاییان می رسد) و (لان) تشکیل شده و معنی کلی آن صندلی خدا است.این شهرستان دارای 116 اثر تاریخی شناسایی شده و 62 اثر تاریخی ثبت در فهرست آثار ملی است که 56 اثر آن مربوط به تپه های تاریخی است.

آشنایی با جاذبه های دیدنی دهگلان

دشت های زیبا و سرسبز و کوه های نسبتا سفید پوش دهگلان در ایام نوروز، زینت بخش این شهرستان بوده و چشم ها را نوازش می دهد.

اهالی دهگلان کوه شیدا را به کوه شیطه و یا شیبا، که به معنی کوه نور است، می شناسند. بالای کوه بنایی گنبدی شکل وجود دارد که می گویند قبر امان الله خان والی کردستان است و عده ای دیگر این مقبره را به امامزاده شیدای نازار می شناسند. این بنا در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. درختان بادام، گون درمنه، گندمیان و مرزه کوهی قسمتی از پوشش گیاهی کوه شیدا را تشکیل داده اند.

روستای چاغربلاغ

این روستا در بخش بلبان آباد شهرستان دهگلان در استان کردستان در غرب ایران قرار گرفته استذچاغربلاغ٬ ازشرق به روستای سرب شیخ حسن٬ از غرب به روستای کاکو علیا و کاکو سفلا٬ از شمال به کوههای احمد آباد پنجه و از جنوب به کوههای روستاهای بخش سنقر کلیایی(حسین آباد و گرگین دره) قرار گرفته است. شغل مردم روستا اکثریت کشاورزی و دامداری سنتی و کار در شهرهای عظیم به صورت فصلی می باشد. روستای چاغربلاغ با دارا بودن منابع آبی سطحی از سفره های زیر زمینی دارای چشمه های زیادی میباشد.

روستاهای گزگزاره سفلی و علیا

این 2 روستا در بخش بلبان آباد از توابع شهرستان دهگلان قرار دارند و اهالی روستا بیشتر به کار کشاورزی، دامداری و باغداری مشغول هستند.گندم، جو، نخود و یونجه از محصولات کشاورزی این روستاها و سیب، هلو، زردآلو، گیلاس، انگور و خیار از جمله محصولات باغی آن ها هستند.باغات و طبیعت زیبای این 2 روستا باعث شده بسیاری از مردم منطقه و اطراف برای گذراندن اوقات فراغت در این روستاها حضور یابند.

شیطان بازار

منطقه شیطان بازار در دو کیلومتری کوه شیدا در شهر دهگلان قرار گرفته است. ویژگی این منطقه وجود سنگ های آهکی است که در اثر عوامل طبیعی مانند باد و باران به شکل های عجیبی مانند انسان و حیوان درآمده اند و گردشگران بسیاری برای دیدن سنگ های عجیب این منطقه راهی دهگلان می شوند.

سد های سورال و سنگ سیاه

این سد در 26 کیلومتری دهگلان و سه کیلومتری جنوب غربی روستای سورال قرار گرفته است و مکان مناسبی برای تفریح مردم دهگلان و روستاهای اطراف این سد است.در حال حاضر این سد فاقد امکانات رفاهی برای مردم است و قرار است برای این مهم، سرمایه گذار بخش خصوصی وارد عمل گردد.سد سنگ سیاه کردستان نیز در 80 کیلومتری شهر سنندج و 25 کیلومتری دهگلان قرار گرفته است و مکان تفرج مردم منطقه است.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1046

به "آشنایی با جاذبه های دیدنی دهگلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های دیدنی دهگلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید