آریزو 5 اسپرت ایرانی بهتر است یا قطری؟ ، بررسی تخصصی و تصاویر رسمی

به گزارش مجله هدیه، ام وی ام آریزو 5 اسپرت یکی از آخرین تلاش های Chery برای باقی ماندن در رقابت سدان های کامپکت است. این خودرو که برای نخستین بار در قطر رونمایی شد قرار است با قیمت 1/096/000/000 تومان به دست مشتریان ایرانی برسد. قیمتی که بالاتر از ریسپکت پرایم بهمن موتور باوجود مشخصات فنی یکسان است. اما پس از معرفی این خودرو در قطر بهتر است بدانیم که نسخه ایرانی آریزو 5 اسپرت چه تفاوت هایی با نمونه خاورمیانه ای آن دارد.

آریزو 5 اسپرت ایرانی بهتر است یا قطری؟ ، بررسی تخصصی و تصاویر رسمی

ام وی ام آریزو 5 اسپرت

بیت ران - محمد فتح اللهی: آریزو 5 اسپرت برخلاف نام خود در بخش قوای فنی چیز نوی برای ارائه ندارد. این خودرو همچنان از همان موتور آریزو 5 توربو بهره مند است و حتی نمونه به روز این قوای محرکه با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور در آن وجود ندارد.

آریزو 5 برای چهارمین بار در طول عمر 7 ساله خود تغییر را تجربه کرد. Chery نسخه S یا اسپرت این خودرو را برای بازار خاورمیانه به روزرسانی کرد و در آینده قرار است در روسیه هم عرضه آن با نام Omoda S5 شروع شود.

اما زمانی که به تصاویر رسمی این خودرو در کنندگی چری قطر نگاه می کنیم، مشاهده برخی تفاوت ها با نسخه ایرانی جالب است. برای مثال این خودرو برای قطری ها با رینگ های متفاوتی قابل خرید است. در حالی که مشتریان ایرانی باید آریزو 5 اسپرت را با همان رینگ های آریزو 5 توربو خریداری کنند.

مشخصات فنی آریزو 5 اسپرت

آریزو 5 اسپرت که با نام ام وی ام از سوی مدیران به فروش می رسد مجهز به قوای محرکه SQRE4T15B چری است. این موتور چهار سیلندر توربو با حجم 1499 سی سی 147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه نیرو تولید می کند.

گشتاور خروجی این موتور به 210 نیوتن متر می رسد که در میان دورهای 1750 تا 4000 در دسترس راننده واقع شده است. تمامی نیرو و گشتاور موتور از طریق گیربکس CVT اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود که قابلیت تعویض 9 دنده مصنوعی دارد.

اما چینی ها در کشور خود همچنان نسخه های قدیمی تر این خودرو را (آریزو 5 پلاس، آریزو 5 جی تی و…) می توانند با موتور SQRE4T15C چری خریداری کنند. موتوری که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد.

البته به غیر از چینی ها، قطری ها و خریداران این خودرو در بازار خاورمیانه هم از این موتور قدرتمندتر بهره مند خواهند شد. چری قطر گرچه هنوز رسماً مشخصات فنی این خودرو را اعلام نکرد، اما برخی از رسانه های عربی باور دارند این خودرو با موتور 156 اسب بخاری به فروش خواهد رسید.

امکانات رفاهی آریزو 5 اسپرت

طراحی داخلی آریزو 5 اسپرت کاملاً مشابه آریزو 5 توربو IE است. تنها بخش هایی که در داخل کابین آریزو 5 اسپرت تغییر کردند، پنل تهویه مطبوع این خودرو است.

به غیر از این، خطوط بکار رفته در دوخت صندلی ها عوض شدند و دکمه انتخاب حالت رانندگی حالا در کنسول وسط مشاهده می شود.

ازجمله امکانات نو این خودرو در مقایسه با نمونه های قبلی می توان به صندلی های برقی مجهز به گرمکن این خودرو در ردیف اول اشاره کرد. لازم به ذکر است که صندلی راننده را می توان در 6 جهت تنظیم کرد.

ترمز پارک برقی و اتوهلد هم مانند نسخه های قبلی آریزو 5 در این خودرو هم وجود دارند. ایربگ راننده و سرنشین کناری به همراه ایربگ های جانبی تضمین کننده امنیت سرنشینان این خودرو هستند. علاوه بر این موارد می توان به ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل پایداری و کشش و کنترل فشار باد تایرها هم اشاره کرد.

نکته ای که در داخل کابین این خودرو به چشم می خورد، تفاوت پنل تهویه نمونه ایرانی با نسخه قطری آریزو 5 اس است. در نمونه قطری دکمه های پنل تهویه مانند تصویر بالا هستند. حال آنکه در نمونه ایرانی به دلیل وجود تهویه تک کاناله (برقی) برخی تنظیمات بصورت دستی انجام می شوند.

صفحه نمایش 8 اینچی لمسی قابلیت اتصال تلفن همراه را برای سرنشینان فراهم می کنند. مدیران خودرو در زمان رونمایی از این خودرو اظهار داشت که امکان مسیریابی با این خودرو در سراسر کشور وجود دارد.

این امکانی است که مدیران خودرو در تمامی محصولات قابل عرضه خود قرار می دهد. یعنی امکان سینک کردن اطلاعات تلفن همراه بر روی این نمایشگر لمسی وجود دارد. این سدان برند MVM همچنین قابلیت روشن شدن از طریق ریموت را دارا است و به محض روشن شدن، تهویه مطبوع خودرو هم (براساس آخرین حالت تنظیمی) کار خود را شروع می کند.

ام وی ام آریزو 5 اسپرت را بخریم یا نه؟

نزدیکترین رقیب این خودرو در بازار ایران، ریسپکت بهمن موتور است. می دانیم که ریسپکت همان چری آریزو 5 و 6 است. اما این خودرو در مقایسه با آریزو 5 اسپرت خودرو نوتری بشمار می رود.

ریسپکت علاوه بر صفحه نمایش 10/25 اینچی، نورپردازی داخلی، شارژر وایرلس تلفن همراه و دوربین 360 درجه را هم به خریدار خود عرضه می کند.

این موارد در حالی است که قیمت ریسپکت پرایم بهمن موتور (درب کارخانه) 1/083/000/000 تومان است. یعنی این سدان بهمن موتور 13 میلیون تومان ارزانتر از آریزو 5 اسپرت به دست مشتری ایرانی می رسد.

به غیر از این موارد، نسخه بازار خاورمیانه آریزو 5 اسپرت کامل تر و قدرتمندتر از نمونه ای است که مدیران خودرو در روزهای قبل به بازار ایران معرفی کرد.

اینکه مشتری ایرانی کدامیک از این دو خودرو را برای خرید انتخاب می کند، کاملاً سلیقه ای است. اگر براساس لیست امکانات رفاهی حق انتخاب داشته باشیم، ریسپکت بهمن موتور خودرو بهتری به نظر می رسد. اما افرادی که از معروفیت آریزو 5 برای بازار دست دوم اطمینان دارند، حتماً این محصول مدیران خودرو را خریداری خواهند کرد.

سود خرید خودرو های سایپا در سامانه یکپارچه چقدر است؟ / مقایسه قیمت ها با بازار

ای آتروس اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با پیمایش 250 کیلومتری رونمایی شد

سایپا اطلس چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش

سهند پارس خودرو در خط تولید / تصاویر اختصاصی و بررسی فنی

تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار / قیمت گمرکی تویوتا Aygo X

منبع: بیت ران
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2294

به "آریزو 5 اسپرت ایرانی بهتر است یا قطری؟ ، بررسی تخصصی و تصاویر رسمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آریزو 5 اسپرت ایرانی بهتر است یا قطری؟ ، بررسی تخصصی و تصاویر رسمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید