3 شهر استان همدان در معرض بیشترین خطر بلایای طبیعی

به گزارش مجله هدیه، رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه دشت کبودرآهنگ استان همدان دچار فرونشست گردیده است، گفت: آنالیز های ما نشان می دهد که 3 شهرستان این استان در معرض بیشترین خطر طبیعی چون زلزله، زمین لغزش و خشکسالی و سیل واقع شده است.

3 شهر استان همدان در معرض بیشترین خطر بلایای طبیعی

به گزارش خبرنگاران دکتر راضیه لک در نشست با مسوولان استان همدان با اشاره به مطالعات گسترده این سازمان در زمینه آنالیز انواع مخاطرات زمین شناختی در همدان، اظهار کرد: این سازمان از سال ها پیش نسبت به وقوع پدیده فرونشست در دشت کبودرآهنگ همدان هشدار داده بود.

لک با اشاره به جاذبه های گرشگردی همدان و ثبت ژئوپارک پیشنهادی اکباتان از سوی سازمان زمین شناسی، یادآور شد: چندی پیش برنامه آموزش مفاهیم ژئوپارک برای اعضای سازمان نظام مهندسی همدان برگزار گردید که با توجه به پتانسیل های زمین گردشگردی در استان از جمله غار علیصدر، قله الوند و توده های آذرین آن و گنج نامه با توده گرانیت خاص لازم است که این بخش را در همدان بیش از گذشته فعال کنیم.

رییس سازمان زمین شناسی از کوشش این سازمان برای ثبت ژئوپارک اکباتان همدان در سطح ملی و سپس بین المللی اطلاع داد و گفت: این سازمان مسوول ثبت ژئوپارک ها در کشور است و چون برنامه علوم زمین و یونسکو نیز به عهده این سازمان است، بعد از ثبت ملی ژئوپارک اکباتان می توانیم نسبت به ثبت جهانی آن نیز اقدام کنیم تا استان از مزایای اقتصادی گسترده آن و توسعه اشتغال زایی و جذب توریسم برخوردار گردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که همدان رتبه های اول فراوری میکا و سوم فلدسپات در کشور را در اختیار دارد، اضافه کرد: نقشه راه علوم زمین و معدن همدان توسط این سازمان تهیه گردیده و وضعیت استان در همه بخش ها به خوبی و کامل، مقایسه و آنالیز گردیده است.

بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی، وی گفت: مخاطرات زمین شناختی استان از جمله زمین لرزه، زمین لغزش، خشکسالی و سیل نیز به تفکیک شهرستان ها مطالعه گردیده که بر همین اساس شهرستان های ملایر، همدان و فامنین در معرض بیشترین خطر در استان قرار دارند.

به گزارش خبرنگاران، استان همدان دارای ذخایر معدنی از جمله سیلیس، فلدسپات و خاک های صنعتی، سرب و روی، آهن، مواد نسوز و طلا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 22

به "3 شهر استان همدان در معرض بیشترین خطر بلایای طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 شهر استان همدان در معرض بیشترین خطر بلایای طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید