10 حقیقت ناخوشایند و پنهان درباره رجب طیب اردوغان

به گزارش مجله هدیه، خبرنگاران: رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، هنوز هم در خارج از کشورش چندان شناخته شده نیست هر چند در سال های اخیر و با جنجال هایی که در داخل و خارج از کشورش راه انداخته، جهانیان بیشتر با او آشنا شده اند. در سال های اخیر او به خاطر رفتار های خشن و رادیکالش به عنوان یک رهبر و جنگ طلبی همیشه در حال افزایشش در عرصه جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

10 حقیقت ناخوشایند و پنهان درباره رجب طیب اردوغان

او با صدای بلند حرف می زند، با خشونت عمل می نماید و برای تبدیل کردن ترکیه، کشوری که تا همین اواخر یک کشور آرام و دموکراتیک بود، به یک دیکتاتوری تحت قدرت کامل خود از هیچ کوششی فروگذار ننموده است. در تازه ترین جنجال که در روز های اخیر بحث تمامی رسانه ها و محافل سیاسی دنیا بوده، او عملیاتی نظامی به نام چشمه صلح را در شمال سوریه و به ادعای خود برای دور کردن تروریست ها از مرز های ترکیه شروع نموده که تاکنون صد ها کشته و مجروح و هزاران نفر را آواره نموده است.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با واقعیاتی ناخوشایند در خصوص رییس جمهور ترکیه آشنا کنیم.

10. بعضی او را به استفاد از سلاح های شیمایی علیه کرد ها متهم می نمایند.

مدتی قبل بود که رسانه ها و دولت های غربی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، را به استفاده از سلاح های شیمیایی در مناطق تحت کنترل معارضان متهم کردند. جامعه بین المللی حتی از احتمال انجام چنین حملاتی نیز برآشفت و همین ادعا بود که باعث شد ایالات متحده به تسلیح نظامی و یاری به بعضی از گروه های معارض دولت سوریه بپردازد.

اگر چه هیچگاه ثابت نشد که بشار اسد از سلاح های شیمایی علیه مردم سوریه استفاده نموده است، اما بعضی کشور های غربی هنوز وی را در این امر مقصر می دانند. با این وجود وی تنها رهبری در خاورمیانه نیست که در سال های اخیر به انجام چنین کاری متهم می گردد. رجب طیب اردوغان سال هاست که از هر فرصتی برای حمله به کرد ها استفاده نموده و همه دنیایان نیز از این موضوع آگاهند.

اگر چه وی در گذشته به نحوی سعی کرد با کرد های کشورش مصاحبه کند، اما همواره از عنوان تروریست برای این اقلیت بزرگ از مردم کشورش استفاده نموده است. او بسیاری از این اقلیت را دستگیر نموده و در حالی که در ظاهر ادعا می نماید دوست آن هاست از هیچ کوششی برای محروم کردن آن ها از حقوقشان و قدرتی که دارند فروگذار ننموده است، نمونه آن روسای احزاب و نمایندگان کرد که با اتهاماتی به زندان انداخته شده اند.

او همواره کوشش های کرد ها برای ایجاد یک قلمرو مستقل یا یک مکان امن حتی در خارج از کشور را ناکام گذاشته است. در سال 2011، اردوغان به استفاده از سلاح شیمایی علیه یک روستای کردنشین متهم شد هر چند خود این اتهام را تکذیب کرد.

9. هواداران او بار ها در داخل ایالات متحده حملاتی را انجام داده اند.

رابطه اردوغان با دنیای غرب یک رابطه عجیب و نامأنوس است. از یک طرف، او اتحاد های استراتژیک بسیاری با کشور های غربی دارد و از طرف دیگر از این که همین کشور های غربی او را به خاطر مسائلی مانند حقوق بشر، دموکراسی و نسل کشی کرد ها مورد انتقاد قرار می دهند چندان راضی نیست.

او بار ها برای ملاقات و صحبت با دونالد ترامپ به ایالات متحده سفر نموده و در ابتدا به نظر می رسید که رابطه خوبی با ترامپ دارد. اما وی هر بار از هواداران و حتی در یک مورد از محافظان خود خواست که به معترضانی که به شکل صلح آمیز و در خاک ایالات متحده به سیاست های او و سفرش به ایالات متحده اعتراض نموده بودند حمله نمایند.

بسیاری از این ترک تبار ها در ایالات متحده به دادگاه کشانده شده و محکوم شده اند و همانطور که همواره انتظار می رود، اردوغان نیز به طور کلی سیستم قضایی ایالات متحده را به بدترین شکل ممکن مورد نقد قرار داده است.

8. او می خواهد یک مخالف سیاسی خود که در ایالات متحده پناه گرفته را با توسل به زور به خاک خود منتقل کند.

اردوغان به عنوان رهبری شناخته می گردد که به هر قیمت و وسیله ای سعی در ساکت کردن رقبا و مخالفان خود دارد. در چشم او کسی که به طور کامل با او همراهی و موافقت نداشته باشد به طور پیش فرض مخالف و معاند محسوب می گردد. اردوغان بار ها پاسپورت های افراد را باطل نموده تا آن ها را وادار به بازگشت به کشور و تنبیه آن ها نماید و در بعضی از موارد نیز خانواده های آنان را تهدید نموده تا بدین ترتیب این افراد را به بازگشت به ترکیه مجبور سازد.

تنها دلیل این امر این بوده که این افراد از سیاست های رهبر کشورشان انتقاد نموده اند. هر کسی که از لحاظ قانونی در سیاست ترکیه دست داشته و مخالف اردوغان باشد بدترین دشمن او محسوب شده و باید به هر قیمتی از بین برود. بدترین کابوس اردوغان مردی به نام فتح الله گولن، یک رهبر دینی است که در گذشته از دوستان و شرکای سیاسی اردوغان بوده و پس از اختلاف با وی و فرار از کشور اکنون در پنسیلوانیا زندگی می نماید.

علیرغم زندگی در ایالات متحده، گولن هنوز هم نفوذ بسیاری در ترکیه دارد و به همین دلیل اردوغان سخت کوشش دارد دولت ایالات متحده را وادار سازد که او را به ترکیه مسترد نماید. با این وجود اردوغان هنوز در این زمینه پیروز نبوده است، زیرا دولت ترکیه هنوز دلیل قانع نماینده ای مبنی بر انجام جنایت یا خلافی از طرف گولن به دولت ایالات متحده ارائه نداده است. پس از ماجرای پربحث و حدیث کودتای نظامی در سال 2016، اردوغان با متهم کردن گولن به دست داشتن در این اقدام بار دیگر سعی کرد او را به ترکیه بازگرداند که بار دیگر ناپیروز ماند.

7. او به خاطر تنفر از کرد ها به شورشیان سوریه یاری نموده بخشی از قلمرو این گروه را اشغال نمایند.

ترکیه تحت حاکمیت اردوغان باعث دردسر های و کشمکش های زیادی در همسایه خود، سوریه، نیز شده است. او در حال یاری به گروه هایی از مخالفان دولت سوریه است که بعضی از لحاظ ایدئولوژی و مرام جنگی بدتر از داعش هستند و در مواردی حتی از انشعابات این گروه هستند. او تنها یک هدف در ذهن خود دارد و برای رسیدن به این هدف هر وسیله ای برای او قابل قبول جلوه می نماید.

اردوغان به شدت از کرد ها متنفر بوده و می خواهد از شر آن ها خلاص گردد و بدین ترتیب از هر بهانه ای برای حمله به آن ها استفاده می نماید. حتی در شرایطی که کرد های سوریه در قلمرو کشور خودشان در حال تشکیل کشور یا ساخت شهرهایشان هستند نیز اردوغان خشمگین شده و این مناطق را از زمین و هوا مورد حمله قرار می دهد. او چند ماه پیش به گروهی از نیرو های معاند با عنوان ارتش آزاد سوریه یاری کرد که شهر کردنشین عفرین در سوریه را اشغال نمایند.

در طی اشغال این شهر، بسیاری از مردم غیرنظامی عفرین هنگام فرار از شهر مورد حمله توپخانه ارتش ترکیه قرار دریافتد. اشغال عفرین برای اردوغان یک پیروزی بزرگ در برابر شیطان جلوه می کرد. او کرد ها و هر کسی که به این گروه نزدیک باشد را تروریست دانسته و از آن ها جلوه ای غیرانسانی ارائه می دهد.

6. بسیاری کودتای سال 2016 را نقشه ای از طرف اردوغان برای تثبیت قدرت خود می دانند.

در جولای 2016، در ترکیه کودتایی رخ داد که مغلوب شد. تانک ها به خیابان ها آمده و پیش از اتمام ماجرا بیش از 200 نفر کشته شدند. دستکم در ظاهر، این کودتا برای ساقط کردن دولت اردوغان و دستگیری و قتل او طراحی شده بود. اردوغان این کودتا را نقشه فتح الله گولن (که از اواسط دهه 1990 در ایالات متحده زندگی می نماید) و هواداران او در ارتش کشور دانسته هر چند گولن این اتهامات را رد نموده و گفت که این نقشه خود اردوغان برای بدست دریافت کامل قدرت در کشور و باز شدن راه برای تنبیه مخالفان و رقبای سیاسی او بوده است.

اگر چه نمی توان درستی این ادعا را تایید یا تکذیب کرد، اما گولن استدلال می نماید که کودتا های نظامی متعدد پیشین در ترکیه همواره به خوبی برنامه ریزی و اجرا شده بودند و به همین دلیل بر این باور است که کودتای سال 2016 یک کودتای ناقص و خوب برنامه ریزی نشده بوده است که انگار از همان اول قرار بوده پیروزیت آمیز نباشد.

5. اردوغان پتانسیل دستیابی با سلاح های هسته ای را دارد.

در جریان کودتا بسیاری از دستیابی دیکتاتوری به نام اردوغان یا یک دولت جدید بی ثبات به سلاح های هسته ای موجود در کشور هراسان شدند. دلیل این ترس این بود که بخشی از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه که در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده، بریتانیا و بعضی کشور های دیگر است و در جنوب ترکیه قرار گرفته است مملو از سلاح های هسته ای است.

بیش از 50 بمب هیدروژنی B-61 متعلق به کشور های عضو ناتو در این پایگاه نگهداری می گردد. در جریان کودتا این پایگاه به شدت تحت مراقبت قرار گفت، اما بسیاری از تاثیر عواقب کودتا بر این زرادخانه هسته ای بیمناک بودند. در روز های اخیر و با بالا دریافت تنش میان ایالات متحده و ترکیه و حمله نیرو های تحت حمایت اردوغان به مناطق کردنشین سوریه، خبر هایی از تصمیم ایالات متحده برای خارج کردن این زرادخانه از این کشور شنیده می گردد.

4. اردوغان نسبت به کرد های ساکن ترکیه نیز با بی رحمی تمام عمل نموده است.

اردوغان ادعا نموده که تنها از تروریست های کرد متنفر بوده و این باور که می خواهد تمام کرد های کشورش را دستگیر و نابود یا دستکم حقوق آن ها را محدود سازد را رد نموده است. اما در عمل اتفاق دیگری در حال رخ دادن است. پس از کودتای نافرجام، اردوغان بار ها گفت که گولن عامل این ماجرا بوده است، اما مدت کوتاهی پس از کودتا، وی از قدرتی که به وسیله اعلام حالت فوق العاده بدست آورده بود برای سرکوب کرد های ترکیه و دستگیری آن ها در تعداد فراوان استفاده کرد.

با این وجود بسیاری از سیاستمداران کرد ادعا می نمایند که اردوغان از قبل به آن ها اعلان جنگ داده بود. در سال 2015، یک سال پیش از کودتا، یکی از احزاب کرد پیروز شد آرای کافی برای حضور در مجلس را بدست آورد که خطر بزرگی برای اردوغان و حزب او محسوب می شد. در مقابل حزب اردوغان پیروز نشد اکثریت آرا را برای تشکیل دولت مستقل بدست آورد. پس از کودتای نافرجام ترکیه، بیش از 3.000 سیاستمدار کرد دستگیر و همراه با تمامی شهرداران شهر های عمدتاً کردنشین این کشور به زندان انداخته شده اند.

او این افراد را به دست داشتن در کودتا متهم می نماید در حالی که فتح الله گولن که اردوغان او را عامل اصلی کودتان می داند هیچ رابطه خوبی با کرد ها نداشته و بدین ترتیب همکاری بین این دو نمی توانسته شکل بگیرد. اردوغان حتی مصونیت نمایندگان کرد را لغو نموده و صلاح الدین دمیرتاش، رهبر مشهور بزرگترین حزب کردی این کشور و نماینده مجلس را به اتهام توهین به رییس جمهور و یاری به تروریست ها به زندان انداخته است.

3. اردوغان خود را با پادشاهان امپراطوری عثمانی مقایسه می نماید.

اردوغان رهبری است که شیفته قدرت مطلق است و همین موضوع او را به ورطه اظهارنظر های عجیب و غریب کشانده است. تنفر او نسبت به کرد ها و به طور کلی مخالفان سیاسی اش باعث شده که وارد کشمکش و درگیری با کشور های غربی گردد هر چند نه از لحاظ مالی و نه نظامی توانایی رویارویی با آن ها را ندارد.

اگر چه با خروج نیرو های ایالات متحده از سوریه در روز های اخیر و پشت کردن او به نیرو های کرد سوریه که در جنگ با داعش همپیمان او بودند از خطر رویارویی نیرو های ترکیه و نیرو های آمریکایی به میزان زیادی کاسته شده، اما در گذشته ای نه چندان دور احتمال چنین رویارویی در حمله به عفرین و قصد اردوغان برای تصرف شهر منبج وجود داشت.

او ایالات متحده را تهدید نموده که با سیلی عثمانی روبرو خواهد شد. در گذشته نیز بار ها وی صبحت های مشابهی در خصوص ضرب شست نشان دادن به کشور های غربی داشته، اما بعد ها که با عواقب شدیدی روبرو شد در عمل از این کشور ها دلجویی نموده است، اتفاقی که در ماجرای سرنگون کردن یک هواپیمای روسی بر فراز سوریه رخ داد.

2. اردوغان آزادی بیان، اعتراضات مدنی و رسانه های ترکیه را سرکوب می نماید.

همانطور که گفته شد، اردوغان از کودتای 2016 به عنوان ابزاری برای تثبیت حاکمیت تمامیت خواهانه خود تا حد ممکن استفاده نموده و تا حدود زیادی نیز در این امر پیروز بوده است. اول از همه او توانست مجلس را متقاعد به اعلام وضعیت اضطراری نماید که قدرت او را به اندازه یک دیکتاتور بالا می برد. بعد از آن بود که دستگیری های گسترده در دولت و ارتش این کشور به بهانه دست داشتن آن ها در کودتا شروع شد.

او همچنین در این مدت بیش از 130 رسانه مستقل را بسته و تنها در روز های اول بیش از 100 روزنامه نگار را دستگیر کرد. بسیاری این دستگیری ها را به کودتا بی ارتباط دانسته و کوششی برای خفه کردن ارگان های رسانه ای مخالف یا مستقل دانسته اند به طوری که اکنون تقریباً تمامی رسانه های فعال کشور همراستا با سیاست های دولت او خبرپراکنی می نمایند.

اردوغان تاکنون صد ها استاد دانشگاه و هزاران کارمند را به اتهام دست داشتن در کودتا از کار اخراج نموده و در کل بیش از 100.000 نفر را دستگیر نموده است. دموکراسی در ترکیه به سرعت در حال نزول است به طوری که مسالمت آمیزترین اعتراض ها نیز با واکنش خشن و شدید نیرو های تحت رهبری او روبرو می گردد.

1. شاید اردوغان به دیکتاتور مادام العمر ترکیه تبدیل گردد.

اگر چه در گذشت ترکیه کشوری با چندین حزب سیاسی و محدودیت هایی برای دوران حضور در رأس قدرت بود، اما اردوغان همه کار نموده که برای همواره در قدرت بماند. با قوی شدن حزبش، آن ها شعاری را شکل داده اند به این معنی: یک حزب یا حکومت یک نفر. هواداران اردوغان بر این باورند که تنها حزب او باید وجود داشته باشد. اردوغان خود اعضای حزب را نصب نموده و به عنوان رییس جمهور انتصاب تمامی وزرا و قضات نیز در کنترل او قرار گرفته است.

بدین ترتیب بدون اینکه ارگانی بر روی او کنترل داشته باشد تمامی قدرت در ترکیه را در دست دارد و ظاهراً تنها مرگ است که می تواند به زمامداری او خاتمه دهد. در سال 2017 رفراندومی در ترکیه برگزار گردید که به اردوغان اجازه می داد تا سال 2029 و در صورت پیروز شدن در انتخابات همچنان در رأس قدرت باقی بماند.

بدین ترتیب وی که قدرت کامل سیاسی را در اختیار دارد و به دیگر احزاب اجازه فعالیت یا شانسی برای برنده شدن در انتخابات نمی دهد، دستکم تا یک دهه آینده قدرت مطلق کشورش خواهد بود. همچنین این رفراندوم قدرتی بی سابقه و فراتر از وضعیت اضطراری در اختیار او به عنوان رییس جمهور قرار داد. عواقب این رفراندوم حتی پس از کنار رفتن اردوغان از قدرت نیز گریبانگیر ترکیه خوهد بود.

منبع: listverse

منبع: برترین ها
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 545

به "10 حقیقت ناخوشایند و پنهان درباره رجب طیب اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 حقیقت ناخوشایند و پنهان درباره رجب طیب اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید