یک توریست اروپایی با 15 روز سفر به ایران 1000 یورو پس انداز می نماید، تورهای ورودی توریستی ایران را نجات می دهد

به گزارش مجله هدیه، علی محمدی گل گلاب، کارشناس و فعال حوزه گردشگری در یادداشتی نوشت: شاید بارها از زبان گردشگران خارجی در قالب مصاحبه و یا کلیپ های ویدئویی کوتاه شنیده یا خوانده اید که ایران از هر نظر، بی نظیر است. مهمان نوازی ایرانیان گردشگران را به آرامش می رساند. کسی که به ایران می آید انگار در خانه و موطن خود است و احساس غریبی نمی کند. یا تنوع جاذبه های ایران در جهان منحصربه فرد است.

یک توریست اروپایی با 15 روز سفر به ایران 1000 یورو پس انداز می نماید، تورهای ورودی توریستی ایران را نجات می دهد

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

ایران جاذبه هایی از طبیعت سرسبز، طبیعت کویری، میراث تاریخی بی نظیر و شگفت انگیز را در خود جا داده است. غذاهای ایران اگر برای توریست ها تنوع نداشته باشد بازهم حتی همین آش رشته و آش دوغ ایران برایشان خاطره انگیز است و مهمتر از همه امنیت توریستان در ایران قابل قیاس با بسیاری از کشورهای منطقه نیست. اما با این وجود، وقتی از کسی که در خارج از ایران است؛ بپرسید شناختش از ایران چقدر است و آیا مایل است به ایران سفر کند، قطعا با واکنش منفی او روبرو خواهید شد چراکه قبل از تماشا ایران مهمترین چیزی که در ذهنش نقش بسته، مساله احساس امنیت در ایران است.

این یک واقعیت است که توریست دقیقا مثل سرمایه ترسوست. یعنی از جایی که احساس ترس داشته باشد گریزان است. حتی اگر بداند آن جا برایش بهشت است ولی بدون داشتن امنیت آن بهشت را نخواهد پذیرفت. در حال حاضر دلیل چنین نگرشی موضوع بحث ما نیست که کمابیش دلیل پیداش این جو ایران هراسی را همگان می دانند. آن چه که اهمیت دارد این است که مهمترین کاری که ایران در زمینه جذب توریست می تواند انجام دهد و شاید مقرون به صرفه ترین کار هم باشد، این است که بتواند گروه های مرجع و تاثیرگذار کشورهای هدف را به ایران جذب کند. چراکه بدون استثنا هرکس که از ایران تماشا نموده است، تجربه شیرینی را با خود برده و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته است. شاید از نظر آماری نتوان تحلیل چندان دقیقی ارائه کرد، اما به نظر می رسد بخش عمده ای از کسانی که سفر به ایران را انتخاب می نمایند، اطلاعات خود را نه از تبلیغات فراگیر ایران در رسانه های دنیا بلکه از شبکه های ارتباطات فردی کسب نموده اند.

خوشبختانه در یک سال اخیر اداره تبلیغات و بازاریابی سازمان میراث و توریستی در جهت شناسایی و هدف گذاری بازارهای هدف توریستی اقدامات مثبتی انجام داده است و تقریبا بازارهای هدف برای جذب توریست به ایران معین شده است.

یکی از مهمترین راه های تحقق اهداف این برنامه قطعا در این است که تورهای آشنایی با ایران به صورت جدی در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و توریستی قرار گیرد.

با توجه به جو حاکم بر تبلیغات در دنیا، مطمئنا، در کنار تبلیغات فراگیر و انبوه به وسیله رسانه های خارجی و یا شرکت در نمایشگاه های بین المللی برای روشن کردن موتور جذب توریست، برگزاری فم تورهای آشنایی با ایران است که با کمترین هزینه، به رشد قابل توجه توریست در ایران یاری خواهد نمود.

همچنان که بارها گفته ایم، یک توریست خارجی به طور مثال یک توریست اروپایی اگر به مدت یک هفته به ایران سفر کند، کل هزینه های او با پرواز و اقامت و پذیرایی در سطح درجه یک؛ حداکثر 15 میلیون تومان خواهد بود. اما این پانزده میلیون تومان که به نظر ما با توجه به حداقل دستمزد و حقوق پایه کشورمان، مبلغ زیادی است، معادل یک سوم حقوق میانه یک کارگر اروپایی است. یعنی حدود 1000 یورو؛ به عبارت دیگر اگر یک توریست اروپایی فقط 15 روز از مرخصی سالیانه خود را به ایران سفر کند، به راحتی می تواند در طول آن 15 روز، 1000 یورو پس انداز کند. یعنی درحالی که هم به مسافرت و گردش و سرگرمی رفته است و در خانه خود نمانده و مجبور به صرف هزینه های جاری نشده است، چیزی در حدود 500 تا 1000 یورو در طول مدت سفرش از هزینه هایش هم کم خواهد شد. حال تصور کنید یک توریست اروپایی با حقوق یک ماه خود در ایران نه تنها می تواند به گردش بپردازد بلکه می تواند از خدمات درمانی نظیر دندانپزشکی و جراحی زیبایی و غیره هم بهره مند گردد.

با این حساب اگر آن ها در جریان چنین مزیتی قرار بگیرند و احساس امنیت هم داشته باشند، قطعا متقاضی سفر به ایران خواهند بود و اگر بیایند و برگردند، با توجه به تجربه ای که در این باره وجود دارد، به یکی از مبلغان سفر به ایران تبدیل خواهند شد. حال اگر کسانی که از نقش مرجع برخوردارند نظیر خبرنگاران، مدیران آژانس های توریستی و دانشجویان و... در قالب فم تور به ایران سفر نمایند، به دلیل تاثیرگذاری شان بر دیگران، سفرهای آنها از اثرات بیشتری برای جذب توریست برخوردار خواهد بود.

سازمان میراث فرهنگی می تواند با مدیریت و تشویق دفاتر خدمات سفر و توریستی ایران به برگزاری این تورهای آشنایی، گام بزرگی را در جهت پویایی و رونق توریستی در ایران بردارد. یکی از نکات مهم این سفرها در این است که نقل و انتقال ارز در این سفرها می تواند به وسیله خود توریست انجام گردد و توریستان و آژانس ها مجبور نیستند، نسبت به انتقال ارز به وسیله مبادی بانکی که با محدودیت هم روبرو است، اقدام نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1806

به "یک توریست اروپایی با 15 روز سفر به ایران 1000 یورو پس انداز می نماید، تورهای ورودی توریستی ایران را نجات می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک توریست اروپایی با 15 روز سفر به ایران 1000 یورو پس انداز می نماید، تورهای ورودی توریستی ایران را نجات می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید