طراحی لوگو: گلستان دفتری از آموزه ها و بوستان دفتری از آرمان های سعدی شیرازی است

به گزارش مجله هدیه، پژوهشگر ادبیات ایران می گوید، سعدی در گلستان از آموزه هایش در زندگانی سخن به میان آورده است.

طراحی لوگو: گلستان دفتری از آموزه ها و بوستان دفتری از آرمان های سعدی شیرازی است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

میرجلال الدین کزازی شاهنامه پژوه و استاد ادبیات گفت: گلستان یکی از شاهکار های سعدی، کتابی است که ره آورد دریافت ها و آموزه های سعدی در سالیان زندگانی اش را دربردارد. آنچه سعدی در داستان های گلستان که بسکمک از آن ها داستان های کوتاه است با ما درمیان می گذارد، در واقع آموزه ها، دریافت ها و آنچه او با همه هوش و توان خویش در زندگانی آموخته است. به گفته دیگر گلستان دفتری از آموزه هاست و بوستان سعدی دفتری از آرمان هاست.

درواقع سعدی در بوستان دنیای آرمانی را به نمود می آورد، اما در گلستان دنیا، دنیا آزمونی است. سعدی از آنچه پیرامون خویش در سالیان زیستن دیده ، شنیده و آزموده ، سخن می گوید. از همین روست که کارکرد روایی و عاطفی در گلستان نیرومندتر از بوستان سعدی است.

بنا به گفته کزازی خواننده ها ناخواسته و نا مطلع می توانند با آنچه سعدی می گوید، همراه شوند. اما خواست سعدی تنها بازگفتن داستان نیست او از داستان هایی که در شیوه ای نگارین و هنری می نویسد، خواستی دیگر دارد و می خواهد پلشتی ها، زشتی ها و ناهنجاری ها را آشکار کند و خواننده را از آن پرهیز بدهد.

کزازی می گوید: لذت بردن از ویژگی های متن گلستان سعدی به این بستگی دارد که آشنایی خواننده با زبان سعدی تا چه حد است. زبان سعدی در گلستان زبانی پیچیده است، زیرا بدان سان که پیشتر گفتم زبان گلستان زبانی نگارین و آکنده از ترفند های زبانی و زیباشناختی است و واژه هایی در گلستان به کار برده شده که نا آشنا یا دیرآشنا است. از همین روی اگر خواننده ای با ویژگی های زبانی او آشنایی داشته باشد و بتواند گلستان را بخواند و به آسانی دریابد از شگفتی های سعدی لذت می برد. این باعث می گردد با گلستان در پیوند باشد.

از دیدی دیگر گلستان سعدی دیریاب ترین و دشوارترین اثر سعدی است. زبان سعدی در بوستان و چامه ها روشن و رساست در گلستان به پاس آن نگارینه ها و هنرورزی این زبان اندکی دیریاب شده است.

در ادامه حکایتی از گلستان سعدی را بخوانید:

درویشی را ضرورتی پیش آمد، گلیمی از خانه کمک بدزدید.

حاکم فرمود که دستش بدر نمایند.

صاحب گلیم شفاعت کرد که: من او را بحل کردم.

گفتا: به شفاعت تو حدّ شرع فرو نگذارم.

گفت: آنچه فرمودی راست گفتی ولیکن هر که از مال وقف چیزی بدزدد قطعش لازم نیاید، و الفقیرُ لا یَمْلِکُ: هر چه درویشان راست وقف محتاجان است.

حاکم دست از او بداشت و ملامت کردن گرفت که:

دنیا بر تو تنگ آمده بود که دزدی نکردی الاّ از خانه چنین کمک؟!

گفت: ای خداوند! نشنیده ای که گویند: خانه دوستان بروب و در دشمنان مکوب.

چون به سختی در بمانی تن به عجز اندر مده

دشمنان را پوست بر کن دوستان را پوستین

خبرنگاران فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2072

به "طراحی لوگو: گلستان دفتری از آموزه ها و بوستان دفتری از آرمان های سعدی شیرازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی لوگو: گلستان دفتری از آموزه ها و بوستان دفتری از آرمان های سعدی شیرازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید