کاخ موزه باغچه جوق ماکو مرمت می گردد، قصری با معماری ایرانی و غربی

به گزارش مجله هدیه، خبرنگاران- گروه استان ها: در حال حاضر کاخ موزه باغچه جوق که مربوط به سردار ماکو در دوران قاجاریه و نمادی از حکومت قبایل است حال و روز خوشی نداشته و در شرایط بحرانی به سر می برد.

کاخ موزه باغچه جوق ماکو مرمت می گردد، قصری با معماری ایرانی و غربی

جهت دریافت خدمات طراحی و اجرای فضای سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

این اثر یکی از زیباترین کاخ های ایران که عمری بیش از 150 سال دارد از یک ساختمان دو طبقه تشکیل شده در داخل محوطه باغی به مساحت 11 هکتار قراردارد، معماری کاخ تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی، به ویژه معماری روسیه اواخر سده نوزدهم است.

خانواده سردار ماکویی تا سال 1353 در این کاخ زندگی می کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 1358 به منظور بازدید عموم افتتاح شد، این کاخ موزه در سال 1366 در اختیار میراث فرهنگی کشور نهاده شد.

در بخش جنوب شرقی روستای باغچه جوق، ساختمان مجلل و تاریخی قصر باغچه جوق قرار گرفته است که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است، بانی آن تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماکویی یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفرالدین شاه است.

گچبری ساختمان توسط اساتید ایرانی انجام گرفت و آئینه کاری و گچبری ساختمان در سطح عالی است در بالای عمارت دور تا دور گلدان ها و مجسمه ها وجود دارد که اغلب جای گل و چراغ است.

کاخ موزه باغچه جوق اوج ظرافت معماری و هنر

پایه ستون ها و گلدان ها از سنگ خارا و خوب حجاری شده است، اولین گرامافونی که به ایران وارد شده در این عمارت به چشم می خورد که طول بوق آن 60 سانتیمتر و ارتفاع پایه اش بیش از یک متر است.

پرده های زربفت، مبل های بی نظیر، تخت خواب های متعدد با تشک های پر قو، کاغذ دیواری ها و رنگ آمیزی سالن ها و نقاشی سقف اتاق ها، ظروف چینی اعلا و لوسترهای کریستال، فضای حیاط با گلکاری و درختان میوه و اشجار زینتی و حوض های وسیع بازدید کنندگان را به یاد کاخ های افسانه ای می اندازد.

بخشی از باغ در پیرامون کاخ اصلی دارای طرحی از پیش اندیشیده و تقریبا منظم و محصور است. این محوطه توسط نرده های چدنی زیبایی از سایر بخش های باغ جدا شده که تقریبا نقشی همچون اندرونی ایفا می نماید. در بخش هایی از محوطه، آثاری از کف سازی سنگی باقی مانده است و در سمت غربی کاخ نیز نمای اصلی ساختمان حوض بیضی شکل دیده می گردد.

نمای خارجی بنا با مجسمه های گچی که سردرها و نرده های گچی لبه بام را زینت داده اند، ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ که با سنگ های صیقلی و تراش خورده ساخته شده است و استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی های باغچه جوق به حساب می آید.

مرمت کاخ موزه باغچه جوق به زودی آغاز می گردد

فرماندار ماکو در مورد مرمت و بازسازی این اثر تاریخی منحصر به فرد گفت: مجموعه کاخ موزه سردار ماکو که از آثار تاریخی بی نظیر منطقه به شمار می آید به زودی مرمت و مقاوم سازی می گردد.

شاهین علیزاده در تبادل نظر با خبرنگاران با بیان اینکه این اثر توسط سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو مرمت می گردد اظهارداشت: عملیات تثبیت و استحکام بخشی بنای مجموعه کاخ موزه سردار مطابق تفاهم نامه با سازمان منطقه آزاد ماکو در حال اتمام است و عملیات مرمت آن نیز در آینده نزدیک انجام می گیرد.

وی با اشاره به تخریب های بناهای تاریخی و نیز شرایط نامناسب کاخ موزه باغچه جوق ماکو اظهارداشت: این نوع تخریب ها انواع حفاری غیرمجاز در محوطه آثار تاریخی، تجاوز به حریم و دخل و تصرف در آن را شامل می گردد.

علیزاده یاد آور شد: متاسفانه به دلیل بی توجهی میراث فرهنگی طی سالهای گذشته و نیز عواملی همچون کمبود نیرو و امکانات درسطح شهرستان های سه گانه و پراکندگی بسیار آثار در موقعیت های مختلف جغرافیای به عنوان متولی امر، به تنهایی امکان صیانت ندارد بنابر این انسجام و تعامل و همراهی پیوسته و نزدیک سایر ارگان ها را می طلبد.

وی گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی ماکو در حد وسع و به تناسب امکانات و نیروی انسانی در مقابله با سوداگران میراث فرهنگی فعال بوده و در صورت هرگونه اقدام غیر قانونی سریعا با هماهنگی نهادهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی موضوع را پیگیری می نماید اما صیانت آثار تاریخی احتیاجمند مشارکت همگانی است.

فرماندار ماکو تاکید نمود: با مرمت و بازسازی کاخ موزه باغچه جوق ماکو توسط منطقه آزاد تجاری امیدواریم شاهد رونق گردشگری و استقبال علاقمندان از این اثر تاریخی و سایر آثار باستانی ماکو باشیم.

احیای کاخ موزه باغچه جوق ماکو توسعه گردشگری منطقه را در پی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در تبادل نظر با خبرنگا مهر با تاکید بر اهمیت تاریخی و طبیعی کاخ موزه باغچه جوق به عنوان تنها کاخ موزه زیبای شمال غرب کشور گفت: احیای این کاخ موزه می تواند در جذب و توسعه گردشگری منطقه موثر واقع گردد.

جلیل جباری با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و منطقه آزاد تجاری ماکو در مورد مرمت کاخ موزه باغچه جوق گفت: مالکیت آثار تاریخی بر عهده اداره کل میراث فرهنگی استان بوده و منطقه آزاد ماکو طبق بند الف ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه با نظارت این اداره کل نسبت به مرمت و احیای کاخ موزه باغچه جوق در چارچوب ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی و پس از تائید شورای فنی این سازمان اقدام می نماید.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه نمود: بر اساس این تفاهم نامه منطقه آزاد تجاری ماکو ابتدا باید طرح های مرمتی و استحکام بخشی بناهای تاریخی را به این اداره کل ارائه کند تا پس از تائید شورای فنی، اقدام به آغاز عملیات اجرایی کند.

جباری اضافه نمود: تمامی عملیاتی که به منظور حفظ و احیای آثار تاریخی توسط منطقه آزاد تجاری ماکو انجام خواهد شد به طور مداوم و مستمر تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی این اداره کل بوده و نظارت عالیه بر این اقدامات توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.

مرمت باغچه جوق اولویت اصلی سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو در توسعه گردشگری است

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو با بیان اینکه یاری به ساماندهی و مرمت آثار گرانبهای تاریخی شمال استان از اولویت های اصلی ما در توسعه گردشگری شهرستان ماکو است گفت: در گام بعدی نیز در نظر داریم با همکاری میراث فرهنگی نسبت به مرمت و ساماندهی شرایط دخمه سنگی فرهاد، ساختمان هلال احمر، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان بانک ملی ماکو اقدام کنیم.

حسین فروزان در تبادل نظر با خبرنگاران در مورد جزییات اقدامات این سازمان در زمینه مرمت کاخ موزه باغچه جوق ماکو اظهارداشت: سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای بهسازی و برطرف خطر عمارت باغچه جوق طرحهایی را در این عمارت به اجرا در آورد که هم اکنون عملیات برطرف خطر عمارت به خاتمه رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به احتیاج عمارت باغچه جوق برای بهسازی و برطرف خطر در بخش های مختلف، سازمان منطقه آزاد ماکو با انعقاد قراردادی در بهمن ماه سال گذشته عملیات برطرف خطر این عمارت را در دستور کار قرارداد که هم اکنون با صددرصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رسیده است.

فروزان اضافه نمود: همچنین برای مدیریت خدمات طرح و کنترل استحکام بخشی عمارت باغچه جوق نیز در اواسط مردادماه امسال قراردادی منعقد شد که قرار است با صرف اعتباری بالغ بر 243 میلیون و 500 هزار ریال تا خاتمه آذر 94 به اتمام برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو با بیان اینکه هم اکنون مطالعات مرحله دوم طرح جامع مرمت جامع معماری و استحکام بخش سازه کاخ موزه و مطالعات طرح استحکام بخشی سازه ای ساختمان آشپزخانه نیز دردستور کار قرار گرفته است اضافه نمود: قرار است این مطالعات که از اواسط مرداد امسال با اعتبار یک میلیارد و 398 میلیون ریال به اجرا در آمده اواخر مهرماه امسال به اتمام برسد.

خبرنگار: سکینه اسمی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 769

به "کاخ موزه باغچه جوق ماکو مرمت می گردد، قصری با معماری ایرانی و غربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ موزه باغچه جوق ماکو مرمت می گردد، قصری با معماری ایرانی و غربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید