همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با سازمان نوسازی برای تهیه طرح های کاهش خطر

به گزارش مجله هدیه، خبرگزاری خبرنگاران-جلسه مشترک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و سازمان نوسازی شهر تهران با هدف آنالیز راه های همکاری مشترک در زمینه اجرای پهنه بندی منطقه ای،بهسازی لرزه ای و تهیه طرح های کاهش خطر در مرکز عملیات اضطراری تهران برگزار گردید.

همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با سازمان نوسازی برای تهیه طرح های کاهش خطر

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این جلسه بر لزوم تشکیل کارگروه مشترک بین دو سازمان، تطبیق مرزهای بافت فرسوده بر اساس شاخص های تهران، ارسال طرح ایمنی بازار و تکالیف زمین مانده در این خصوص ، برطرف موانع اداری آن و پیگیری این موارد در قالب فعالیت کارگروه ها تاکید و دستوراتی مصوب شد.

انجام پویش تبلیغاتی افزایش ظرفیت های نوسازی بافت های فرسوده و اطلاع رسانی همگانی در این خصوص، بازنگری دستورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمان، پیگیری رسمیت یافتن پروانه مقاوم سازی و بهسازی، تدوین ضوابط، کدنویسی و تهیه طرح های تازه با رویکرد کاهش خطر، کوشش برای حفظ باند پروازی در دوشان تپه به منظور استفاده در شرایط اضطراری، همکاری در مورد جانمایی 5 قطب امدادی در شهر تهران و کوشش برای حضور نمایندگان سازمان در کمیته های فنی و کمیسیون ماده 5 از دیگر مصوبات این جلسه بود.

بنابراین گزارش، علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، در این جلسه با اشاره به فعالیت های مشترک دو سازمان گفت: یکی از موضوعات مهم برای ما اجرای طرح قطب های پنج گانه فرماندهی و آمادگی است. بر اساس دستورالعمل استان های معین، هر یک از استان های کشور معین یکی از منطقه ها شهرداری تهران می شوند. بر مبنای این طرح شهر تهران به پنج پهنه تقسیم شده است که این پهنه ها شامل پهنه شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و جنوب شرق و جنوب می شوند.

او اضافه نمود : مستقل از این که این پهنه بندی درست است یا تغییراتی لازم دارد ، بر مبنای این پنج پهنه ، ما تهران را به پنج قسمت تقسیم می کنیم که تحت عنوان مدیریت قطبی یا پهنه ای نامگذاری می گردد. این روش در جهان نیز تایید شده است و از آن به عنوان فرماندهی منطقه ای یاد می گردد.

نصیری با اشاره به این که در قالب اجرای پهنه بندی موردنظر، مدیریت در مواقع اضطراری آسانتر و منظم تر و منضبط تر می گردد ، به تشریح ویژگی ها و امکانات هر یک از این قسمت ها پرداخت و گفت: بر مبنای طرح یاد شده با تجمیع امکانات سازمان هایی چون آتش نشانی، هلال احمر و حوزه سلامت قسمت عملیاتی کار، فعال می گردد. در نتیجه در چنین پهنه هایی شاهد ترکیبی از فضاهایی با امکاناتی چون بیمارستان صحرایی، سکوهای اضطراری برای نصب چادر، ماشین آلات آتش نشانی، انبار تجهیزات هلال احمر، پد بالگرد و باند فرودگاهی در مکان هایی چون قلعه مرغی و دوشان تپه خواهیم بود.

او اضافه نمود: باید املاکی را شناسایی کرد و نقاطی از قبل معین شده باشد که به تناسب احتیاج مردم چادر و سایر اقلام امدادی در آن ها ذخیره شده باشد تا مردم در زمان وقوع بحران بتوانند از این امکانات استفاده نمایند.

کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این نشست مشترک گفت: کار ما این است که در شرایط بحران ، کار شما را کمتر کنیم و تا جایی که امکان دارد با تدوین مجموعه ای از سیاست ها در زمینه بازسازی و نوسازی، آسیب های اقتصادی و جانی را به حداقل برسانیم.

او اضافه نمود: این کار را با مجموعه متنوعی از سیاست ها پیش می بریم . یکی از سیاست های ما موضوع نوسازی مسکن است.امروز در شهر تهران 4500 هکتار بافت فرسوده مصوب داریم. بافت فرسوده هم با هدف پیشگیری از آسیب در هنگام وقوع زلزله تعریف شده است.یعنی وقتی به تعریف اولیه آن در سال 85 برمی گردیم، معین شده محدوده هایی که بیشترین احتمال آسیب پذیری در مقابل مخاطرات طبیعی چون زلزله را داشتند، به عنوان بافت فرسوده معین شده اند. این محدوده 3268 هکتار بود که با اصلاحیه انجام شده این بافت الان 4500 هکتار است.

حاجی علی اکبری یادآور شد: حدود 95 درصد از این محدوده ها در منطقه ها 7 تا 20 قرار گرفته است. یعنی ما اگر یک خط فرضی از خیابان شریعتی ترسیم کنیم که تا میدان انقلاب و بعد به میدان آزادی می رسد و ادامه پیدا می نماید، 95 درصد بافت فرسوده ما پایین این خط قرار می گیرد.

او با اشاره به تعاریف کنونی از بافت فرسوده گفت: بافت های فرسوده، بافت هایی هستند که 50 درصد پلاک های آنها طبق آیین نامه 2800 از دوام حداقلی برخوردار نیستند و به عنوان ساختمان های کم دوام شناخته می شوند. عرض معابر این بافت ها معمولا کمتر از 6 متر است و تراکم جمعیتی آن نیز حدود سه برابر میانه شهر است. به عبارتی تراکم جمعیتی تهران حدود 130 نفر در هکتار است که در بافت فرسوده به حدود 400 نفر در هکتار می رسد.

او با بیان این که سیاست های نوسازی شهرداری تهران از نیمه دوم دهه 80 آغاز شد،

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2083

به "همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با سازمان نوسازی برای تهیه طرح های کاهش خطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران با سازمان نوسازی برای تهیه طرح های کاهش خطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید