مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی - بخش اول

به گزارش مجله هدیه، در جامعه امروز و با توجه به تمایل بیشتر مردم، آپارتمان نشینی بسیار رواج یافته و اغلب ترجیح می دهند که یک آپارتمان خریداری یا اجاره نمایند. این به این دلیل است که آپارتمان ها از طراحی بهتری نسبت به خانه های قدیمی برخوردارند و قیمت آن ها به نسبت خانه های ویلایی تقریباً کمتر است. این گونه دلایل باعث شده که آپارتمان نشینی بسیار رواج پیدا نموده و روزبه روز بر تعداد آپارتمان نشینان به ویژه در پایتخت افزوده گردد.

مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی - بخش اول

جهت دریافت خدمات سقف آلاچیق چوبی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

اما بد نیست این را بدانیم که قبل از آغاز هر کاری باید فرهنگ آن کار را بیاموزیم تا از اصول و قوانین خارج نشویم. آپارتمان نشینی هم مانند هر کار دیگری اصول و قوانین خاص خود را دارد، که با رعایت نکردن قوانین آپارتمان نشینی و عدم رعایت حقوق مربوط به مشاعات ساختمان، به حقوق دیگران تجاوز نموده و باعث آزار و اذیت آن ها می شویم. همان طور که ما دلمان نمی خواهد کسی حقمان را ضایع کند، خودمان هم باید با رعایت قوانین آپارتمان نشینی و رعایت حقوق مربوط به مشاعات، به حریم دیگران احترام گذاشته و حقوق آن ها را لگدمال نکنیم.

اما شاید خیلی از ما ندانیم که قوانین آپارتمان نشینی دقیقاً چیست و ناخواسته باعث آزار و اذیت دیگران شویم.

در این مقاله کوشش نموده ایم تا با بیان خلاصه قوانین آپارتمان نشینی شما را هدایت نموده که بهتر با این فرهنگ بسیار مهم آشنا شوید.

خلاصه قوانین آپارتمان نشینی

1) رعایت حقوق و حریم مشاعات

هر آپارتمان، قسمت هایی دارد مانند راه پله، حیاط، پارکینگ، پشت بام و غیره که متعلق به همه اهالی ساختمان است و همگی به یک نسبت در این قسمت ها سهم دارند و هیچ کسی نباید با نادیده دریافت دیگران، به صورت شخصی از این مکان ها استفاده کند. در اصل هیچ کسی از اهالی ساختمان حق بهره بردن از مشاعات را بدون رضایت دیگران ندارد و اهالی ساختمان می توانند به این گونه رفتارها اعتراض نمایند.

در ادامه چند نمونه از استفاده های شخصی از مشاعات را ملاحظه می فرمایید.

  • قبل از جابه جایی به منزل جدید، حریم خود را در پارکینگ معین نموده و در جای پارک دیگران پارک نکنید. اگر به شما پارکینگ تعلق نگرفته به هیچ عنوان اجازه ندارید بدون رضایت دیگران ماشین خود را پارک نموده و برای آن ها ایجاد مزاحمت کنید.
  • برق، آب و گاز قسمت های مشاعات کاملاً همگانی بوده و هزینه آن بین همه اهالی ساختمان تقسیم می گردد و شما به هیچ عنوان اجازه ندارید بدون دریافت رضایت دیگران، در حیاط یا پشت بام فرش شسته و هزینه آب مصرفی خود را به عهده دیگران بیندازید. این کار خلاف قوانین آپارتمان نشینی و رعایت مشاعات است.
  • اگر شما قصد دارید از پارکینگ ساختمان برای برگزاری مراسم خود بهره ببرید حتماً باید رضایت تک تک ساکنین را بابت این کار جلب کنید و تمامی هزینه های آب و گاز و برق مصرفی را بپردازید. همچنین باید به ساعت استراحت دیگران احترام گذاشته و خیلی زود مراسم را به اتمام برسانید.
  • آسانسور یکی دیگر از مشاعات ساختمان است که حفظ و نگه داری آن بسیار اهمیت دارد، به خصوص برای کسانی که در طبقات بالاتر ساکن هستند، درصورتی که آپارتمان آسانسور باربری نداشته باشد، به هیچ عنوان نباید از آسانسور مربوط به جابه جایی افراد، برای جابه جایی اسباب و اثاثیه استفاده کرد. زیرا شدیداً به آسانسور آسیب رسانده و موجب تحمیل هزینه های زیادی به ساکنین می گردد. البته اگر شخصی عمداً یا سهواً آسیبی به آسانسور آپارتمان برساند، تمام هزینه های تعمیرات بر عهده خود او است و به هیچ عنوان نباید از پرداخت آن سرباز بزند.
  • راه پله از دیگر مشاعات است که حفظ نظافت آن بسیار اهمیت دارد، به طوری که می توان گفت تمیز نگه داشتن راه پله مانند تمیز نگه داشتن منزل هر شخص است و همان قدر اهمیت دارد. در قوانین آپارتمان نشینی این موضوع خیلی اهمیت دارد که قبل از بردن زباله ها به بیرون از خانه از سالم بودن پلاستیک آن مطمئن شویم و اگر به هر دلیل قسمتی از راه پله را آلوده و کثیف کردیم، به سرعت برای نظافت آن قسمت اقدام کنیم.

2) حفظ حریم شخصی افراد

  • همان طور که شما مایلید در خانه خود آسایش داشته باشید، باید به آسایش دیگران هم احترام بگذارید و مخل این آسایش نشوید. عده ای افراد تصور می نمایند که مزاحمت برای دیگران فقط به صورت فیزیکی ممکن است، درصورتی که شما حتی با جابه جا کردن بی موقع مبلمان خود و ایجاد سروصدای پایه های آن بر روی زمین، باعث مزاحمت برای همسایه ها می شوید و این کار خلاف قوانین آپارتمان نشینی است.
  • گوش دادن آهنگ با صدای بلند، بلندی بیش ازحد صدای تلویزیون، کنترل نکردن بازی های پر سروصدای بچه ها و موارد مشابه، همگی نقض قوانین آپارتمان نشینی و عدم رعایت حریم شخصی دیگران است.
  • شما حتی این را هم باید بدانید که محوطه ساختمان جزو مشاعات است و شما اجازه ندارید بالباس نامناسب در این محوطه ظاهر شوید. این کار هم به نوعی بی احترامی به حقوق دیگران و نقض قوانین آپارتمان نشینی محسوب می گردد.

3) احترام دوطرفه میان مدیر ساختمان و سایر ساکنین

انتخاب یک مدیر برای ساختمان از ضروریات هر آپارتمانی است، که حتماً باید رعایت گردد. مدیر ساحتمان و ساکنین نسبت به یکدیگر حقوقی دارند که حتماً باید در نظر گرفته گردد.

وظیفه ساکنین نسبت به مدیر، پرداخت به موقع شارژ، رعایت قوانین آپارتمان نشینی، شرکت در جلسات آپارتمان و غیره است که تک تک ساکنین موظف به انجام آن هستند.

اما این نکته هم بسیار مهم است که ساکنین باید به مدیر و تصمیمات او احترام گذاشته و تمام قوانین آپارتمان نشینی وضع شده توسط مدیر را رعایت نمایند و مدیر هم باید این را بداند که هیچ فزونی و ارجحیتی نسبت به دیگر ساکنین نداشته و تنها موظف است که به مسائل مربوط به ساختمان رسیدگی نموده و حق هیچ گونه دخالتی در زندگی شخصی افراد را ندارد.

در آخر و با به خاتمه رسیدن خلاصه قوانین آپارتمان نشینی باید این نکته را متذکر شویم که رعایت قوانین آپارتمان نشینی و حفظ حقوق مشاعات به نفع همه ساکنین است و اگر هر شخص این قوانین را زیر پا بگذارد، ممکن است روزی خودش هم مورد آزار و اذیت دیگر ساکنین قرارگرفته و آرامشش را از دست بدهد.

به این مقاله از خبرنگارن چه امتیازی می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1007

به "مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی - بخش اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی - بخش اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید