ماهنورد چین در راه بازگشت به زمین

به گزارش مجله هدیه، خبرگزاری رسمی چین اعلام کرد که ماه نورد این کشور به نام چانگ ئه-5 دومین مانور مداری خود را به پایان رسانده و وارد مدار انتقال ماه- زمین شده است

ماهنورد چین در راه بازگشت به زمین

به گزارش خبرگزاری شینهوا، به این ترتیب کشور چین تنها چند روز تا تبدیل شدن به سومین کشوری که سنگ هایی را از سطح ماه به زمین بازمی گرداند، فاصله دارد.

انتظار می رود که چانگ ئه-5 اواخر هفته جاری در منطقه مغولستان داخلی در چین فرود آید.

کاوشگر چانگ ئه-5، روز 24 نوامبر (4 آذر) به سمت ماه پرتاب شد. این کاوشگر با وزن هشت هزار و 200 کیلوگرم پس از 112 ساعت سفر، روز 28 نوامبر (8 آذر) وارد مدار ماه شد.

این فضاپیما روز اول دسامبر (11 آذر) در یک منطقه بازدید نشده در یک دشت بزرگ گدازه معروف به اقیانوس توفان ها در سطح ماه فرود آمد. فضاپیمای چانگ ئه -5 پنجشنبه گذشته پس از جمع آوری نمونه هایی از سطح ماه، این قمر زمین را ترک کرد و راهی انجام دو مانور برای بازگشت به زمین شد.

متخصصان درباره اهمیت تحقیق روی خاک کره ماه می گویند: بررسی نمونه های خاک کره ماه که توسط این کاوشگر جمع آوری می شود، برای آشنایی با تاریخ خاک کره ماه و حتی فعالیت های خورشید کمک زیادی خواهد کرد.

ناسا و سازمان فضایی روسیه نیز آخرین بار در دهه 1970، نمونه هایی از خاک ماه را جمع آوری کرده و به زمین بازگرداندند. چین سال گذشته با فرود آوردن فضاپیمای چانگ ئه -4 خود در نزدیکی قطب جنوب ماه، اولین کشوری بود که یک فضاپیما در سمت تاریک ماه فرود آورد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1432

به "ماهنورد چین در راه بازگشت به زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهنورد چین در راه بازگشت به زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید