عجایب و شگفتی های دنیای زیر آب

به گزارش مجله هدیه، روزنامه فرهیختگان - الهام کاظمی : زیر آب دنیای باورنکردنی و مجذوب نمایندهی وجود دارد. در طول سال ها آن ها که نسبت به این دنیا مجذوب نماینده کنجکاو بودند و اندک دل و جراتی داشتند، دل به اعماق دریا زدند و آنچه دیدند دنیای کاملا جدیدی بود که شگفتی هایش باعث می شد بیشتر غواصی نمایند و مناظری باورنکردنی ببینند. به شما پیشنهاد می کنیم ادامه این گزارش را نخوانید، چون ممکن است با خواندن آن دل تان بخواهد که لباس غواصی برای خودتان دست و پا کنید و دل به دریا بزنید. همه ما درباره عجایب هفتگانه ای که روی زمین وجود دارد، چیز هایی شنیده ایم، اما شاید چیزی درباره عجایب هفتگانه ای که زیر آب وجود دارد، نشنیده باشید. سال 1989 CEDAM International که یک انجمن بین المللی در حوزه غواصی است تصمیم گرفت لیستی ارائه کند که در آن مکان های درخشان زیر آب را تعیین می کرد. در ادامه قصد داریم بعضی از این عجایب هفتگانه را به شما معرفی کنیم.

عجایب و شگفتی های دنیای زیر آب

صخره مرجانی، بلیز

صخره مرجانی چشمگیری مانند نواری در ساحل اقیانوس اطلس واقع در دریای کارائیب حدود 300 متر از ساحل در شمال کشور بلیز و حدود 40 کیلومتر در جنوب را فرا گرفته است. بلیز کشوری در شمال غربی مکزیک است که در شرق دریای کارائیب واقع شده است. این صخره با توجه به زیبایی شگفت انگیز و زیست بوم های متنوعش، یکی از معجزات زیر آب دنیا شناخته می گردد. این صخره از مرجان های زیبا، ماهی های بی شمار و بی مهرگان تشکیل شده است. بیشتر گونه های مرجانی که درحال ایجاد صخره ها هستند، در آب های روشن دریای بلیز زندگی می نمایند.

این بهشت شگفت انگیز خانه لاک پشت ها، کوسه ها، پروانه ماهی ها و بسیاری از موجودات دریایی دیگر است. در این منطقه گونه های خطرناکی مانند تمساح آمریکایی زندگی می نمایند. اینجا یکی از زیست بوم های متنوع دنیا است که در آن بیش از 70 گونه مرجان های سخت، 36 گونه مرجانی نرم، 500 گونه ماهی و 350 قارچ و بعلاوه انواع مختلف اسفنج ها و کرم های دریایی زندگی می نمایند. با این وجود، بیشتر دانشمندان بر این باورند که تنها 10 درصد از گونه هایی که در این زیست بوم زندگی می نمایند، کشف شده اند.

دریاچه های عمیق، اکوادور

به دریاچه های عمیق، دریچه های هیدروترمال یا دریچه های آب گرم هم گفته می گردد. آن ها در سطح سیاره زمین قرار دارند و به دلیل انرژی گرمایی زمین فراوری می شوند. در منطقه ها مختلف زمین قرار دارند، اما نخستین دریچه هیدروترمالی که مورد مطالعه نهاده شد و معروف ترینش در شرق جزایر گالاپاگوس در اکوادور واقع شده است. این دریچه ها معمولا در امتداد ارتفاعات میانه اقیانوس در مکان هایی ایجاد می شوند که ساختار متفاوتی دارند. در چنین شرایطی انرژی گرمایی زیادی ایجاد می نماید که عمدتا آب دریا با فشار و دمای بالا از آن خارج می گردد. دریچه های هیدروترمال جزایر گالاپاگوس معمولا بیش از دوهزار و 438 متر عمق دارند.

دریچه های هیدروترمال جریان های آب ظاهری هستند که به سرعت با مواد معدنی مختلف مانند منگنز، مس، روی، آهن، انیدریت معدنی و سولفید ها مخلوط می شوند. آب ظاهری در دمای بالا می تواند به 400 درجه سانتیگراد برسد. زندگی موجودات زنده ای که در ناحیه اطراف دریچه های هیدروترمال قرار دارند، فقط به منابع فراوری شده به وسیله دریچه های هیدروترمال بستگی دارد. اولین پیوند در زنجیره غذایی این سیستم یک باکتری شیمیایی شبیه سازی است که از ترکیبات گوگرد مانند سولفید هیدروژن و انرژی گرمایی زمین برای فراوری انرژی و مواد آلی استفاده می نماید.

شمال دریای سرخ، اردن

شمال دریای سرخ یکی از زیباترین منطقه ها زیردریایی دنیا است. گاهی اوقات باغ عدن (بهشت زمینی) زیر آب نامیده می گردد که به وسیله انجمن دنیای غواصان یکی از هفت عجایب دنیا زیر آب شناخته می گردد. دریای سرخ یک ورودی نمکی از اقیانوس هند است که بین آسیا و آفریقا واقع شده است. این کانال بزرگ طبیعی حدود 1900 کیلومتر طول دارد، عرض آن بین 100 تا 300 کیلومتر و عمقش حدود 500 متر است. آب آن برخی اوقات کمی قرمز می گردد که دلیل آن شکوفایی نوع خاصی از میکروارگانیسم های شناخته شده به عنوان جلبک قرمز است. شمال دریای سرخ به وسیله سواحل بیابانی احاطه شده که یکی از بزرگ ترین سواحل ماسه ای دنیا است. با این حال، با وجود ظاهر بیابانی، یکی از زیست بوم های شگفت انگیز زیر آب این سیاره است و خانه بسیاری از گونه های مرجانی زیبا و طیف وسیعی از گونه های ماهی منحصربه فرد است.

دریای سرخ شمالی دارای هزار نوع ماهی، بیش از هزار گونه بی مهرگان و حدود 400 نوع مختلف مرجان است. تقریبا 10 درصد از این گونه ها دارای اندام هستند. آب این دریا سالم ترین نمک دنیا را دارد و مقدار شوری آن بین 3.6 تا 8.3 درصد متغیر است. از سوی دیگر، مقدار جزر و مد دریای سرخ شمالی 60 سانتیمتر است. دمای منطقه دریا سرخ شمالی در تابستان حدود 26 درجه سانتیگراد است، در حالی که دمای میانه آب 22 درجه سانتیگراد است. یکی از معروف ترین بخش های دریای سرخ شمالی، خلیج عقبه است که یکی از مکان های موردعلاقه در دنیا برای غواصی است. این منطقه پر از مرجان های شگفت انگیز و تنوع ماهی بزرگ است. بعلاوه کشتی های زیادی وجود دارند که محیط ایده آلی را برای موجودات دریایی فراهم می نمایند. برخی از باستان شناسان بر این باورند که خلیج عقبه جایی بود که دریا به وسیله حضرت موسی (ع) به اذن خدا شکافته شد تا او و قومش از آن عبور نمایند، البته این نظریه هنوز ثابت نشده است.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 19 مهر 1403 بروزرسانی: 19 مهر 1403 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2379

به "عجایب و شگفتی های دنیای زیر آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب و شگفتی های دنیای زیر آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید