ساخت گلخانه دریایی برای فراوری میوه و سبزی استوایی در جنوب ایران

به گزارش مجله هدیه، دکتر جهانگیر پُرهمت، مسئول کارگروه آب ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: ما درصدد هستیم تا گلخانه دریایی را با چندین هدف در دو منطقه از جنوب کشور راه اندازی کنیم.

ساخت گلخانه دریایی برای فراوری میوه و سبزی استوایی در جنوب ایران

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان اینکه این دو منطقه مکران و بوشهر هستند، اضافه نمود: بنا داریم تا از ظرفیت های دانشی شرکت های دانش بنیان در راستای تأمین آب و صرفه جویی در انرژی برای گلخانه و همچنین ظرفیت های دریا استفاده کنیم. در این شرایط در فراوری آب شیرین مورد احتیاج گلخانه و نیز انرژی برای خنک کردن آن از ظرفیت آب و محیط دریا استفاده می گردد.

پرهمت با اشاره به انواع میوه هایی که در این مناطق قرار است فراوری گردد گفت: در بوشهر، سبزی و سیفی جات و در مکران علاوه بر سبزیجات و صیفی جات، میوه های استوایی از جمله موز در شرایط این گلخانه ها قابل فراوری هستند که ظرفیتی استثنایی در جنوب شرق کشور است.

وی با بیان اینکه گلخانه های دریایی سازه ای گلخانه ای هستند که با استفاده از آب دریا و انرژی خورشیدی امکان رشد محصول در مناطق گرم و خشک را فراهم می آورد، بنابراین محیط مناسب این فناوری سواحل گرم و خشک است، خاطر نشان کرد: کارکرد این گلخانه ها در فراوری میوه های استوایی و گرمسیری و سبزی و صیفی است.

قائم مقام دبیر ستاد با اشاره به روشی که در این گلخانه دریایی اجرایی می گردد، اضافه نمود: این تکنیک شامل پمپاژ آب دریا (یا انتقال ثقلی آب برای سطوح زیر سطح دریا) به محل خشکی است که پس از آن در معرض دو فرآیند قرار می گیرد.

وی گفت: فرآیند اول، استفاده از آب دریا برای ایجاد رطوبت و سرد کردن هوا است. فرایند دوم هم استفاده از حرارت خورشیدی برای تبخیر و فراوری آب شیرین در گلخانه دریایی مورد نظر است؛ در این فرآیند عملاً هوای مرطوب باقی مانده از گلخانه خارج شده که معمولاً برای بهبود شرایط رشد گیاهان در فضای باز استفاده می گردد.

پرهمت با اشاره به هدف تأمین آب در این پروژه گفت: در این گلخانه، آب دریا به درون لوله هایی در گلخانه پمپاژ می گردد و به وسیله این لوله ها بر روی سطوح تبخیر نماینده که سطوحی بزرگ و لانه زنبوری مانند هستند می ریزد. در اینجا هوا به درون لانه زنبوری و سپس به وسیله لانه زنبوری به درون گلخانه توسط فن هایی کشیده می گردد، که توسط آب دریا سرد و مرطوب تر می گردد.

وی ادامه داد: هوای سرد و مرطوب شرایط مناسب را برای رشد محصولات گلخانه ای ایجاد می نماید؛ سپس هوای سرد در پشت گلخانه، وارد تبخیر نماینده دوم شده که دارای آب دریا بوده و لوله های سقفی آن توسط خورشید گرم شده اند. در اینجا هوا گرم و مرطوب شده و به نقطه اشباع می رسد. هنگامی که هوای گرم و مرطوب با آرایه ای از لوله های عمودی حاوی آب سرد دریا برخورد می نماید، بخار آب میعان شده و آب عاری از نمک فراوری می نماید.

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اضافه نمود: در نهایت این آب خالص فراوری شده به یک مخزن ذخیره راهنمایی و برای آبیاری محصولات در گلخانه استفاده می گردد.

وی با اشاره به مساحت گلخانه دریایی در بوشهر و مکران اضافه نمود: طرح الگویی هر کدام در مساحتی حدود 400 مترمربع احداث می شوند.

پرهمت با تاکید بر اینکه این گلخانه با هدف استفاده از انرژی های تجدید پذیر سال جاری راه اندازی خواهد شد، بیان نمود: این طرح به صورت پایلوت و با برنامه معینی به اجرا در می آید.

به گفته وی، هنوز مدل مالی معینی برای این برنامه معین نشده و در حال آنالیز هستیم.

وی با بیان اینکه چندین کشور در حال حاضر از گلخانه های دریایی استفاده می نمایند، بیان نمود: در گلخانه های دریایی با استفاده از آب دریا، هوا و انرژی خورشیدی کار تأمین انرژی و خنک کردن سیستم داخل گلخانه انجام می گردد.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی بیان نمود: در گلخانه های دریایی برای خنک کردن داخل گلخانه از آب دریا استفاده می گردد و جریان آب روی بخش هایی از سازه گلخانه قرار داده می گردد. جریان باد هم موجب خنکی شده و رطوبت مورد احتیاج گلخانه تأمین می گردد و بخش عمده رطوبت و انرژی مورد احتیاج به وسیله آب دریا و انرژی خورشیدی تأمین می گردد.

وی درباره استفاده از فناوری های داخلی برای راه اندازی این گلخانه گفت: به دنبال این هستیم که تمام فناوری مورد استفاده را در داخل کشور فراوری و با این طرح های الگویی بومی کنیم؛ سازه گلخانه، کندانسورها و اجزای سامانه فناوری های مختلف این نوع گلخانه می باشد که هدف ما بومی سازی آنهاست.

پرهمت با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان، مؤسسات پژوهشی و دانشگاهی و شرکت های سرمایه گذار در این طرح با حمایت و مدیریت معاونت علمی و فناوری مشارکت دارند، اضافه نمود: بکارگیری ظرفیت های سواحل خلیج فارس و دریای عمان در توسعه گلخانه های دریایی بستر فراوری محصولات کشاورزی و نیز اشتغال زایی زیادی را داراست، که با اجرای طرح های پایلوت بومی سازی آن انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 210

به "ساخت گلخانه دریایی برای فراوری میوه و سبزی استوایی در جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت گلخانه دریایی برای فراوری میوه و سبزی استوایی در جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید