ساختمان مجلس بوداپست؛از باشکوه ترین بناهای اروپا

به گزارش مجله هدیه، ساختمان مجلس بوداپست که نمونه باشکوهی از معماری نئوگوتیک به شمار می رود و البته ویژگی هایی از معماری رنسانس و باروک را هم می توان در آن یافت. این ساختمان بیش از یکصد سال قدمت دارد. در دهه 1880، مناقصه ای عمومی برای طراحی ساختمان مجلس برگزار و پس از انتخاب یک طرح، کار ساخت و ساز در سال 1885 شروع شد. افتتاحیه ساختمان در سال 1896 و همزمان با روز جشن هزارمین سالگرد شکل گیری مجارستان بود؛ اگرچه تکمیل نهایی ساختمان تا سال 1902 طول کشید. طرح هایی که در آن مناقصه به مقام دوم رسیده بودند درست رو به روی ساختمان مجلس ساخته شدند. یکی از آنها موزه مردم شناسی و دیگری وزارت کشاورزی است.

ساختمان مجلس بوداپست؛از باشکوه ترین بناهای اروپا

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

ساختمان مجلس بوداپست سومین ساختمان عظیم مجلس در دنیا است. این ساختمان دارای 691 اتاق، 20 کیلومتر راه پله و 96 متر ارتفاع و به بلندای کلیسای سنت استفن است. طی دوران حکومت کمونیست، یک ستاره عظیم سرخ رنگ در بالای برج وسط گنبد ساختمان قرار داده شد اما پس از سقوط این دولت، ستاره هم از نمای ساختمان حذف شد. متأسفانه، آلودگی هوا در عصر جدید دائماً به دیوار های آهکی و نفوذپذیر ساختمان یورش برده و احتیاج به مرمت منظم ساختمان را ایجاد می نماید. در واقع شما در هر فصلی که از این ساختمان دیدن کنید، همواره داربست هایی را در اطراف ساختمان خواهید دید.

نام میدانی که ساختمان مجلس بوداپست در آن قرار گرفته است لایوس کشوت (Lajos Kossuth) نامیده شد که نام یک وکیل، روزنامه نگار، سیاستمدار و فرماندار مجارستانی در سال 1849 است. او طی دوران زندگی خود بسیار مورد احترام بود و در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک مبارز آزادی خواه و در اروپا به عنوان رهبر و پیشوای حزب دموکراسی فعالیت می کرد. بنای یادبود او که یادبود انقلاب مجارستان در سال 1956 هم هست را می توان در مقابل ساختمان مجلس مشاهده کرد. طی جنگ دنیای دوم، تمام پل های بوداپست ویران شدند و به عنوان یک راهکار موقت، پلی از میدان کشوت به میدان Batthyany کشیده شد. این پل که لایوس کشوت نام گرفته بود تا سال 1960 مورد استفاده قرار داشت.

درباره مجلس مجارستان

مجارستان که به طور رسمی جمهوری مجارستان نامیده می گردد، یک جمهوری مجلسی است. قوه مقننه این کشور به صورت مجلس ملی تک مجلسی و دارای 386 نماینده است که برای یک دوره 4 ساله انتخاب می شوند. گفته می گردد که سیستم انتخابات در این کشور یکی از پیچیده ترین سیستم ها در اروپا به شمار می رود. نیمی از نمایندگان مجلس توسط آراء مردمی جمع آوری شده از حوزه های انتخاباتی و نیم دیگر آنها از فهرست ارائه شده توسط احزاب سیاسی انتخاب می شوند (هر کدام از احزاب که رأی بیشتری کسب نمایند نمایندگان آن حزب می توانند کرسی های نمایندگی را تصاحب نمایند.) نخست وزیر کشور توسط اکثریت آراء اعضای مجلس انتخاب می گردد. در این نوع حکومت، رئیس جمهور که برای یک مدت 5 ساله انتخاب می گردد، مسئولیتی فراتر از یک مقام تشریفاتی بر عهده دارد. در واقع او فرمانده کل قوا بوده و نخست وزیر را به مجلس پیشنهاد می دهد.

دیدنی های ساختمان مجلس

جواهرات تاج مجارستان چندین بار گم و دزدیده شده است. پس از جنگ دنیای دوم، این جواهرات برای حفظ شدن در برابر غارت شوروی به اروپای غربی و در نهایت ارتش آمریکا سپرده شد. این جواهرات مدت زیادی از جنگ سرد را در کنار حجم عظیمی از ذخیره طلای آمریکا در خزانه ی شمش های طلای ایالات متحده آمریکا (فورت ناکس، ایالت کنتاکی) نگهداری می شدند. عاقبت در سال 1978 که جیمی کارتر ریاست جمهوری ایالات متحده را بر عهده داشت، این جواهرات دوباره به مجارستان بازگردانده شد. برای رفتن به ساختمان مجلس از خط M2 مترو به سمت میدان کشوت بهره ببرید. خط 2 تراموا که در امتداد بخش مشرف به رودخانه شهر می گذرد هم در میدان کشوت ایستگاه دارد.

در زمان هایی که جلسات مجلس ملی در ساختمان مجلس برگزار نگردد امکان اجرای تور بازدید از ساختمان وجود دارد. این تور حدود 45 دقیقه زمان می برد و ارزش هزینه ای که پرداخت می کنید را دارد. در این تور از پله ها و سالن ورودی اصلی، یکی از لابی ها، خانه قدیمی لرد ها و جواهرات تاج مجارستانی بازدید خواهید کرد. تور ها به زبان های مختلف اجرا می شوند که می توانید بلیط آن را از دفتر بلیط فروشی واقع در دروازه X تهیه کنید. برای تهیه بلیط تور بازدید از مجلس بهتر است آن را از قبل به صورت آنلاین از وب سایت مجلس خریداری کنید چون هر بار فقط تعداد محدودی بلیط به فروش می رسد و صف های خرید بلیط به صورت حضوری هم طولانی و کند است.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 958

به "ساختمان مجلس بوداپست؛از باشکوه ترین بناهای اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان مجلس بوداپست؛از باشکوه ترین بناهای اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید