خواص شیر نارگیل چیست؟

به گزارش مجله هدیه، شیر نارگیل از شیرهای گیاهی مفید بوده، بسیاری از خواص نارگیل را دارد. برطرف خستگی، گرمازدگی، حفظ سلامت قلب و کلیه ها از خواص شیر نارگیل است.

خواص شیر نارگیل چیست؟

شیر نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی های طبیعی محسوب میگردد، این نوشیدنی سرشار از مواد مقوی و مغذی بوده، نیروبخش و انرژیزا است و بسیاری از خواص نارگیل را در خود دارد. شیر نارگیل که به آن آب نارگیل نیز گفته میگردد، جزو شیرهای گیاهی است و همانطور که در خصوص خواص خوردن شیر گفته شد، چنانچه افرادی به شیر گاو حساسیت دارند، میتوانند مصرف شیرهای گیاهی را جایگزین آن نمایند. شیر نارگیل به دلیل دارا بودن آهن، فسفر و الکترولیت پتاسیم میتواند در کاهش خستگی بدن بسیار موثر باشد و از این رو مصرف آن به ورزشکاران توصیه میگردد. از دیگر خواص شیر نارگیل حفظ سلانت قلب، یاری به کاهش وزن، تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل ویروسها و میکروبها و یاری به کاهش التهاب است. بعضی از پراهمیتترین خواص شیر نارگیل در ادامه گردآوری شده است. با ما همراه شوید.

شیر نارگیل چیست؟

شیر نارگیل یا آب نارگیل مایعی نسبتا رقیق است که در گوشت میوه نارگیل یافت می گردد و برخلاف سایر میوه ها که آب آنها از فشرده شدن میوه به دست می آید، آب نارگیل مایعی غلیظ در وسط میوه آن است که بیشترین مقدار آن در نارگیل نرسیده و سبز وجود دارد . طعم و مزه شیر نارگیل بسیار منحصر به فرد بوده، هواداران زیادی در سراسر جهان دارد و از آن به صورت تازه به عنوان نوشیدنی استفاده میگردد. همچنین کنسروهای شیر نارگیل نیز وجود داشته، در بعضی کشورها به عنوان چاشنی در تهیه و پخت غذا نیز مورد استفاده قرار میگیرد. جالب است بدانید نارگیل هنگامی که نارس است مقدار بیشتری شیره دارد، ولی به تدریج که میوه میرسد مقدار شیره آن کمتر میگردد. پس برای اطمینان از تازه بودن نارگیلی که می خرید، آن را تکان دهید تا صدای شیره آن را بشنوید. دقت کنید که هرچه نارگیل سنگین تر باشد، تازه تر است.

خواص شیر نارگیل

مواد مغذی و انواع ویتامینهای موجود در شیر نارگیل آن را به ماده غذایی بسیار مفید برای سلامتی تبدیل کرده است. بعضی از مهمترین خواص شیر نارگیل عبارتند از:

  • شیر نارگیل به تسکین سردرد ناشی از گرمازدگی یاری میکند و ضمن رفع عطش، نوشیدن آن برای پیشگیری از گرمازدگی موثر است.
  • در طب سنتی از خواص شیر نارگیل برای جبران مواد و الکترولیتهای از دست رفته در افراد مبتلا به اسهال استفاده میگردد.
  • غرغره کردن شیره گرفته شده از نارگیل، برای تسکین و معالجه زخم های دهان مفید است. به این منظور علاوه بر آب درون نارگیل مقداری از گوشت نارگیل را چرخ یا رنده کرده و به همراه آب ان غرغره کنید.
  • شیر نارگیل بسیار نیروبخش و انرژیزا است و مصرف آن برای ورزشکاران به عنوان یک نوشیدنی لازم و ضروری توصیه میگردد.
  • از خواص شیر نارگیل یاری به سلامت قلب بوده، به طور کلی مصرف شیرهای گیاهی نظیر شیر بادام، شیر سبوس، و ... به دلیل املاح و ویتامینهای فراوان برای سلامت قلب و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.
  • یاری به رفع و درمان یبوست از دیگر خواص شیر نارگیل بوده، متخصصان برای رفع یبوست دوران بارداری مصرف شیر نارگیل را به زنان باردار توصیه مینمایند.
  • آب نارگیل دارای اسیدهای آمینه و آنزیمهایی است که بدن را از کم آبی نجات داده و سستی و بی حالی را رفع می نماید. همچنین، نوشیدن آب نارگیل حالت تهوع را به خوبی کاهش می دهد .
  • شیر نارگیل سرشار از ویتامین ث بوده، مصرف آن به حفظ سلامت پوست یاری شایانی کرده، انعطاف پذیری پوست را افزایش داده، علائم پیری را به تعویق می اندازد.
  • کلسیم و منیزیم موجود در شیر نارگیل برای تقویت و استحکام استخوانها و دندانها موثر است.
  • از خواص شیر نارگیل خاصیت مدر بودن آن است. لذا مصرف آن برای سلامت کلیهها موثر بوده، با افزایش دفعات ادرار خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را کاهش میدهد.

ارزش غذایی شیر نارگیل

شیر نارگیل را می توان یک غذای مغذی با کالری زیاد حساب کرد. حدود 93% از کالری آب نارگیل را چربیها، از جمله چربیهای اشباع شناخته شده نظیر تری گلیسیرید با زنجیره متوسط تشکیل می دهد. همچنین این نوشیدنی منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامینهای مختلف است.

جدول ارزش غذایی شیر نارگیل

مواد و محتویات مقدار در یک فنجان (250 گرم)
کالری 552 کیلو کالری
چربی 57 گرم
پروتئین 5 گرم
کربوهیدرات 13 گرم
فیبر 5 گرم
ویتامین ث 11 درصد
فولات 10 درصد
آهن 22 درصد
منیزیم 22 درصد
پتاسیم 18 درصد
مس 32 درصد
منگنز 11 درصد
سلنیوم 21 درصد

مضرات شیر نارگیل (موراد احتیاطی و منع مصرف)

تا به امروز عارضه خاصی در خصوص مصرف شیر نارگیل گزارش نشده است، ولی به دلیل میزان چربی و کالری بالای آن زیادهروی در مصرف آن به افراد چاق توصیه نمیگردد.

برگرفته از: نشریه جهانی نوشیدنی ها، سایت هفت گنج و گیاه یاب

منبع: setare.com
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1426

به "خواص شیر نارگیل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شیر نارگیل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید