ثبت ملی هنر کاشی هفت رنگ شیراز

به گزارش مجله هدیه، به گفته معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس پرونده هنر کاشی هفت رنگ شیراز به منظور طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور تهیه می شود.

ثبت ملی هنر کاشی هفت رنگ شیراز

یکی از مهم ترین صنایع دستی شیراز، کاشی هفت رنگ بوده که نوعی کاشی کاری متعلق به معماری دوران اسلامی است و از کنار هم چیدن کاشی های لعاب دار سفید به ابعاد 15 در 15 و 20 در 20 سانتی متر و رنگ آمیزی با رنگ های مختلف به دست می آید، بعد از طراحی و رنگ آمیزی با لعاب به کوره رفته سپس آماده نصب می شود.

در دوره صفویه کاشی کاری در میان مردم بسیار با ارزش بود، عواملی نظیر استفاده آسان تر و صرف هزینه کمتر برای تولید این صنعت بی بدیل آن را تبدیل به برترین جایگزین برای کاشی معرق کرد.

طراحی و استفاده از این نوع کاشی تاریخچه مشخصی ندارد، اما شواهد به دست آمده حاکی از آن است که در احداث بنای بزرگ و باشکوه تخت جمشید و آثار ساخته شده در دوران هخامنشیان از کاشی هفت رنگ استفاده شده است.

این کاشی ها به خاطر کیفیت بالایی که دارند از مهم ترین صادرات شیراز به استان های دیگر و همچنین به کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می شوند.

هنرمندان خوش ذوق و ماهر شیرازی حدود 80 درصد از کاشی های هفت رنگ به کار رفته در ساخت بقاع متبرکه و مساجد منطقه ها جنوب ایران را درست کرده اند.

این هنر زیبا در مکان هایی نظیر مسجد وکیل، مسجد نصیر الملک و خانه زینت الملوک به کار رفته است.

رنگ های سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه ای، قرمز، زرد و حنایی هفت رنگ متداول و رایج در ساخت این نوع کاشی ها است که عموما در اماکن تاریخی و متبرکه از این نوع کاشی ها زیاد استفاده شده و نسبت به انواع کاشی های دیگر از برتری خاصی برخوردار است.

مهم ترین ویژگی این هنر کیفیت و ترکیبات خاص لعاب در کاشی هفت رنگ شیراز است.

نقش های اصلی این کاشی ها طرح های اسلیمی و موضوعات مذهبی و ملی است.

حیدر علی زاهدیان نژاد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس خاطر نشان کرد:

پرونده هنرکاشی هفت رنگ شیراز به دلیل قدمت و روش تولید اثر، برای طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور تهیه شده است و امیدواریم با ثبت ملی این هنر، ضمن معرفی بیش از پیش آن، از هنرمندان و صنعتگران شاغل در این عرصه حمایت صورت گیرد.

منبع: کجارو / سیری در ایران / میراث آریا
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2076

به "ثبت ملی هنر کاشی هفت رنگ شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی هنر کاشی هفت رنگ شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید