تبعات حرف نزدن در حذفیات تعیین می گردد

به گزارش مجله هدیه، به گزارش خبرنگاران در خراسان رضوی، در استوری اینستاگرام مهدی ضیاچمنی متوجه چاپِ کتاب حذفیات می شوم. اولین بار این نمایش را پاییز 96 در تماشاخانه بهارِ مشهد دیده بودم و بعد که در سی وششمین جشنواره تئاتر فجر حذفیات در بخش بین الملل جایزه برترین نمایشنامه را گرفت، ذوق زده شدم و حالا که این نمایشنامه به وسیله انتشاراتِ آرادمان به چاپ رسیده است، با مهدی ضیاچمنی در مورد این کتاب تبادل نظر می کنم.

تبعات حرف نزدن در حذفیات تعیین می گردد

وی، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر و متولد 1365 در مشهد است که نمایش هایی نظیرِ اکسیژن، تب سرد روی پیشانی داغ، حذفیات ، پلاستیک فریزر، نمایشگاه لودلو و فیلم بلند میمون را از او دیده ایم. آن طور که می گوید حذفیات تفاوت زیادی با دیگر آثارش ندارد. ایده حذفیات زمانی که مشغول بازنویسی نمایشنامه های گذشته اش بود، شکل می گیرد و پس از آن مکتوب می گردد، به سالن های نمایش گرما و روشنی می بخشد و تبدیل به کتاب می گردد.

ضیاچمنی در مورد خلاصه این کتاب به خبرنگار ایبنا می گوید: حذفیات درباره رابطه مادر و دختری است که با وجود شناختی که از یکدیگر دارند، نبود ارتباط بین شان پدیدار است و درکی نسبت به یکدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه این نمایشنامه هم نظیرِ دیگر آثارش دیالوگ محور و رئالیستی است، در مورد ایده حذفیات بیان می نماید: ایده حذفیات ارتباطی به روابط اجتماعی و تحلیل های غلوآمیزِ روانشناختی ندارد. همه چیز سطحی و پیش پاافتاده تر از یک مفهومِ درمانی است. حرف نزدن و نظر ندادن مهمترین دغدغه من در این اثر بود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما ادامه می دهد: من همیشه بعد از انتهاِ هر نوشتن، بارها متن را بازنویسی می کنم و تنها اتفاقِ عظیم حذفیات، حذف اضافه گویی های پرطمطراق آن و پاک کردن دیالوگ ها و توصیف های به درد نخور و تکراری بود.

مهدی ضیاچمنی با تاکید بر اینکه حذفیات طی سه روز و در کافه گلشن نوشته شد، می افزاید: این نمایشنامه سریع نوشته شد اما خودم به شخصه آن را دوست دارم و فکر می کنم نمره قابل قبولی می گیرد.

ضیاچمنی که این روزها درگیر نوشتنِ فیلمنامه ای نو است، در انتها می گوید: من کتاب حذفیات را به الهام کردا تقدیم کردم. امیدوارم با این کار بخشی از لطف های بی دریغش را جبران نموده باشم.

اضافه می گردد، حذفیات در 64 صفحه قطع رقعی به قلم مهدی ضیاچمنی به وسیله انتشارات آرادمان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1856

به "تبعات حرف نزدن در حذفیات تعیین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات حرف نزدن در حذفیات تعیین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید