اجرای هم زمان 3 طرح مرمتی بر روی سی وسه پل

به گزارش مجله هدیه، مدیر پایش پل های تاریخی استان اصفهان هم زمان با بازدید اعضای شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از اجرای هم زمان سه طرح مرمتی برروی پل تاریخی سی وسه پل هم زمان با هفته دولت اطلاع داد.

اجرای هم زمان 3 طرح مرمتی بر روی سی وسه پل

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، علی محمد فصیحی مدیرپایش های پ لهای تاریخی در این بازدیدها که دوشنبه 5 شهریور انجام شد مطرح نمود: با توجه به عبور و مرور روزانه هزاران نفر از شهروندان وگردشگران از روی این پل تاریخی به عنوان یک معبر عمومی و احتیاجهای مرمتی که برآورد گردیده بود، همزمان با هفته دولت اجرای 3 طرح مرمتی به صورت همزمان بر روی این پل تاریخی شروع شد.

او درهمین خصوص تأکید کرد: در مرحله اول مرمتگران به احیای دو اتاق شاه نشین در جبهه غربی پرداختند، به گونه ای که این اتاق ها که در محور مرکزی در بخش غربی واقع گردیده بیش از 40 سال بود که مسدود گردیده و تقریبا دو نسل از مردم اصفهان از وجود این شاه نشین ها به هیچ وجه ممکن مطلع نبودند.

فصیحی ادامه داد و گفت: در حدود چهار دهه قبل ورودی های این اتاق ها کاملا با ملات گچ و آجر مسدود گردیده بود و لذا عملیات احیاء آنها اعم از نصب در و پنجره های چوبی که با هنر گره چینی تزئین یافته اند شروع گردیده و همچنین درمرحله بعد احیاء نقاشی های نفیس این مجموعه که بردیواره های این اتاق ها نقش بسته اند نیزدر دستور کار قرار گرفته است.

مدیر پایش پل های تاریخی اصفهان همچنین در خصوص دومین طرح مرمت بر روی سی وسه پل مطرح نمود: با توجه به اینکه سی وسه پل به صورت دو طبقه در عصر صفوی طراحی گردیده ،بر روی عرشه پل راهرو هایی برای دسترسی به بخش های مختلف پل طراحی گردیده که متاسفانه در دهه های گذشته در های ورودی این پله ها یا با گچ و آجر و یا در های فلزی و به صورت کاملا غیر علمی مسدود گردیده بود.

او اضافه کرد: لذا با تهیه طرح مقدماتی و تأئید آن در شورای فنی ادارۀ کل میراث فرهنگی استان، به صورت تدریجی با حذف آجرها و اندود گچ های زاید و حتی در های فلزی، تمامی این درها به صورت چوبی که با هنر سنتی گره چینی تزئینی یافته اند در حال تعویض می باشند، لذا با تغییر و ساماندهی وضعیت این درها ،سیمای منظری و مبلمان شهری این پل تاریخی به صورت چشمگیری بهبود می یابد.

در ادامه برنامه بازدید کارشناسان ارشد میراث فرهنگی استان اصفهان از سی وسه پل، محسن نکویی کارشناس ارشد مرمت و عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با ارائه گزارشی تأکید کرد: با توجه به رفت و آمدمکرر انبوهی از عابران پیاده وهمچنین گردشگران ازروی این پل تاریخی ،از حدود 15 سال قبل طرح هائی در راستای ایمن سازی سی وسه پل در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مطرح بود، این وصف از حدود 2 سال قبل این طرح ها با قوت بیشتری در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح وجالب اینجا است که نظرات بسیار متفاوتی دربین موافقان ومخالفان این طرح وجود داشت.

او ادامه داد و گفت: با این وصف و پس از آنالیز و پژوهش های فراوان ،نهایتا در سه ماه گذشته طرح نهائی ایمن سازی سی وسه پل در شورای فنی با اکثریت آرا به تصویب رسید و تمامی اعضای شورای فنی نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه نموده اند.

عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین درباره اجرای طرح ایمن سازی سی وسه پل به عنوان سومین طرح مرمتی این پل تاریخی همزمان با هفته دولت گفت: با توجه به ایجاد لایه محافظ بتنی به قطر 30 سانتی متر در روی عرشه پل در سالهای 1349 و1350 خورشیدی تصمیم بر این نکته اتخاذ شدکه پایه های فلزی حفاظ ها به صورت موقت بر روی لایه بتنی عرشه صرفا با چند پیچ و مهره نصب گردد، با این وصف تمامی مصالح طرح ایمن سازی با استفاده از مصالح موقت و قابل بازگشت طراحی گردیده تا مسئولان میراث فرهنگی استان در هرزمان که صلاح دانستند به راحتی این پایه هارا جمع آوری کنند.

او همچنین گفت: فضای اصلی حفاظ ها با سیم بکسل کاملا ظریفی پوشانده گردیده به گونه ائی که این سیمها از فواصل مختلف به هیچ عنوان قابل روئیت نبوده و نه تنها به هیچ عنوان حریم منظری پل را مخدوش نمی نماید بلکه از مصالح قابل بازگشت و به صورت موقت طراحی گردیده است.

شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز مطرح نمود: بدون شک مرمت طرح های مرمت دراستان به ویژه طرح های مهم مرمتی همچون 33پل از روندی منظم اداری برخوردار است به گونه ائی که پس از احتیاج سنجی بناهای تاریخی جهت مرمت ، طرح های اولیه مرمتی تهیه و پس ازآن این طرح ها در شورای فنی اداره کل که متشکل از پیشکسوتان وکارشناسان زبده حوزه های مرمت ومعماری است مطرح و پس از آنالیز های کارشناسی در صورت تائید، وارد پروسه اجرا می گردد.

او درادامه با اشاره به سطح علمی این کارشناسان توضیح داد: با توجه به وجود بیش از22هزار اثر تاریخی دراستان و لزوم مراقبت از بیش از 1870 اثرملموس و ناملموس که در پهنه استان به ثبت ملی رسیده اند، درکنار 9اثر ملموس و ناملموس استان که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند می طلبد تا کارشناسانی دراین حوزه ها پرورش یابند تا بتوانند از این میراث های هویتی محافظت کنند.

او اضافه کرد: روی همین اصل کارشناسان ارشد میراث فرهنگی استان اصفهان که حتی در بسیاری از اوقات هم در سطح ملی صاحبنظرند با درنظر دریافت تمامی سلائق و نظرات که در جای خود قابل تقدیر است تصمیم به اجرای طرح ایمن سازی این پل تاریخی گرفته اند.

امیری گفت: با این وصف این تصمیم کاملا یک پروسه کارشناسی است که با درنظر دریافت تمامی جوانب و احتیاجها صورت پذیرفته است، با این حال اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در طی 2 سال اخیر که این طرح در شورای فنی این اداره کل مفتوح بود بارها از کارشناسان مختلف دعوت نمود تا نظرات خود را درزمینه بهبود کیفی این طرح ارایه کنند و پس از 2 سال تصمیم نهائی خود را اعمال نمود ، با اینحال همچنان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آماده پذیرش نظرات علمی و کارشناسانه دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان در زمینه طرح ایمن سازی سی وسه پل است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 15

به "اجرای هم زمان 3 طرح مرمتی بر روی سی وسه پل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای هم زمان 3 طرح مرمتی بر روی سی وسه پل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید