طرح جامع بازسازی برج رسکت تهیه می گردد

به گزارش مجله هدیه، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، مهدی ایزدی صبح امروز 12 شهریور 99 با اعلام این خبر گفت: برج رسکت در سال 1312 به شماره 193 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، این بنا جزو قدیمی ترین آثار شاخص استان است که صندلی مهمی در معماری برج های آرامگاهی بعد از اسلام دارد.

طرح جامع بازسازی برج رسکت تهیه می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

او با اشاره به تزئینات گچ بری و کتیبه هایی با خط پهلوی و کوفی و آجرکاری این برج در بستر شهر تاریخی پریم اضافه کرد: این بنا در سال های متمادی قبل و بعد از انقلاب بازسازی شد. از سال 85 با شروع به کار پروژه برج های آرامگاهی در مازندران، مطالعات علمی و حفاظت و بازسازی آن به صورت تخصصی در دستور کار نهاده شد.

معاون میراث فرهنگی مازندران مطرح نمود: در این سال ها اقداماتی همچون، تهیه طرح بازسازی، فتوگرامتری، اسکن سه بعدی و مطالعات آزمایشگاهی صورت گرفت. بازسازی تزئینات و ایجاد پوشش حفاظتی حلب پوش به عنوان یک اقدام موقت و حفاظت اضطراری در راستای جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا انجام شد.

ابوالفضل نیکوبیان ناظر بازسازیی این پروژه اعلام کرد: در راستای تکمیل فرایند بازسازی علمی این بنا، جمع آوری و حذف پوشش موقت و بازسازی حفاظتی گنبد داخلی بر اساس قوس و شواهد موجود آهیانه با حفظ قسمت های باقی مانده اصیل گنبد، تمامی اقدامات بازسازیی دهه های گذشته در سال 97 و 98 شروع شد.

او توضیح داد: برگشت پذیر بودن و سبک سازی روش اجرا و استفاده از مصالح همگون با کالبد تاریخی این بنا از جمله ویژگی های بازسازی علمی این برج بوده است.

نیکوبیان گفت: طرح بازنگری گنبد بیرونی و بهسازی محوطه پیرامون این برج در راستای بازسازی جامع و نهایی، توسط مشاوران تخصصی در حال تهیه است.

او اضافه کرد: روز سه شنبه 11 شهریور 99 داربست های موجود پس از تکمیل مطالعات مشاوران در طرح نهایی، به طور کامل جمع آوری شد تا این اثر باشکوه در روستای رسکت و بخش دودانگه شهرستان ساری، نمایانگر فعالیت حوزه تخصصی میراث فرهنگی در طول یک قرن باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1171

به "طرح جامع بازسازی برج رسکت تهیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جامع بازسازی برج رسکت تهیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید