سهم 0.9 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از فراوری بنزین یورو 4

به گزارش مجله هدیه، به گزارش خبرنگاران، با شروع نیمه دوم سال و کاهش تدریجی دمای هوا، مسئله وارونگی هوا باز هم تبدیل به یکی از دغدغه های دستگاه های ذی ربط خواهد شد. در آخرین گزارش سالانه بانک جهانی درباره شاخص های توسعه انسانی کشورها تعیین شده است از هر 10 مرگ در جهان یک مرگ منتسب به آلودگی هوا و در کشورهای در حال توسعه از هر 9 مرگ یک مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است. آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان بهداشت در سال 2017 نشان می دهد، 23 درصد یا تقریباً یک چهارم از مرگ هایی که در جهان اتفاق می افتد مربوط به عوامل محیطی است.

سهم 0.9 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از فراوری بنزین یورو 4

هرچند که آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال وابسته به عوامل مختلفی است، اما کیفیت بنزین مصرفی به ویژه در کلانشهرها که جمعیت متراکم تر و تردد بیشتری دارند، می تواند در کاهش یا افزایش آلودگی هوا موثر باشد. سال گذشته آنالیز کیفیت بنزین عرضه شده در کلان شهرها موضوعی بود که بین وزارت نفت، صمت، سازمان ملی استاندارد و دست آخر دادستانی تهران پاسکاری شد و البته بدون نتیجه ، ابتر ماند.

پای حرف آمار

یکی از پروژه های مهم پالایشی کشور، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است. پالایشگاهی که چشم امید فراوری بنزین باکیفیت در حجم بالا، به ویژه در دوران تحریم، به آن دوخته شده است. پس از روی کار آمدن مدیریت جدید در معاونت پالایشی وزارت نفت روند رسیدگی به این پروژه تسریع شد و به گفته مقامات وزارت نفت فاز یک و دو آن به بهره برداری رسید که در نتیجه طبق این اعلام باید شاهد فراوری 24 میلیون لیتر بنزین پایدار از این دو فاز بودیم.

با این وجود، جدیدترین اطلاعات نشان می دهد که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در چهار ماهه نخست امسال به طور میانگین روزانه 15.5 میلیون لیتر بنزین فراوری نموده است که از این میزان تنها 0.9 درصد آن بنزین یورو 4 بوده است. این در حالی است که در این بازه زمانی، روزانه 85 تا 86 هزار بشکه میعانات گازی در روز به عنوان خوراک دریافت نموده است. در چهار ماه مذکور این پالایشگاه به طور میانگین روزانه 3 میلیون لیتر در روز نفتا هم فراوری نموده است. این در حالی است که طبق برنامه مشخص شده واحد تقطیر فاز دو این پالایشگاه باید در تیرماه و واحد ایزومریزاسیون آن باید در اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری می رسید. با توجه به اینکه یکی ارکان مهم در فراوری بنزین یورو 4 فعال بودن و بهره برداری کامل از واحد ایزومریزاسیون است، کم بودن حجم فراوری بنزین یورو 4 در این پالایشگاه می تواند نشان از مشکل در این واحد باشد.

پیگیری های خبرنگاران به منظور پیگیری وضعیت این پالایشگاه از شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به جایی نرسید.

پالایشگاه اصفهان؛ پیشتاز در فراوری سوخت

به طور کلی میانگین فراوری بنزین کل کشور در چهارماهه نخست امسال حدود 74 میلیون لیتر در روز بوده است که از این میزان 24 میلیون لیتر آن در روز بنزین یورو 4 است. گفتی است از این رقم فراوری، حدود 14 میلیون لیتر آن در پالایشگاه شازند اراک، حدود 8 میلیون لیتر آن در پالایشگاه اصفهان و باقی آن در سایر پالایشگاه ها از جمله پالایشگاه تبریز فراوری می گردد.

از طرفی بر اساس گفته یک مقام مطلع، میانگین مصرف بنزین کل کشور در تابستان امسال حدود 87 میلیون لیتر در روز بوده است.

به گزارش خبرنگاران، هدف گذاری وزارت نفت برای واردات بنزین در امسال حدود 8 میلیون لیتر در روز با در نظر دریافت رشد مصرف 8 درصدی بود این در حالی است که به گفته محمدرضا موسوی خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی رشد مصرف در امسال حدود 11 درصد بوده است. البته این وزارتخانه در کوشش است تا مصرف بنزین وارداتی را به صفر برساند و بر اساس آخرین اعلام سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی میزان میانگین فراوری روزانه بنزین کشور 95.5 میلیون لیتر و واردات بنزین نیز تقریبا صفر بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 62

به "سهم 0.9 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از فراوری بنزین یورو 4" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 0.9 درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس از فراوری بنزین یورو 4"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید