فقر اجتماعی و معیشتی موثر در آتش سوزی جنگل ها

به گزارش مجله هدیه، با توجه به وقوع آتش سوزی طی یک ماه گذشته در جنگل های زاگرس، یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور می گوید: معضل آتش سوزی در جنگل ها را باید با نگاهی زیربنایی و با توجه به مسائل اجتماعی و مالی به صورت ریشه ای حل کرد.

فقر اجتماعی و معیشتی موثر در آتش سوزی جنگل ها

احمد رحمانی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به آتش سوزی هایی که سال جاری در بخش هایی از جنگل های زاگرس اتفاق افتاده است، اظهارکرد: شنیده ها حاکی از این است که منشا اصلی بیشتر این آتش سوزی ها عمدی و توسط افرادی بوده است که اقدام به زغالگیری و فراوری زغال می نمایند و این آتش سوزی ها گسترش پیدا و به مناطق دیگر نیز سرایت نموده است. با این حال نمی توان تنها یک عامل را در ایجاد آتش سوزی در جنگل ها دخیل دانست.

وی ادامه داد: فقر اجتماعی، فقر معیشتی مردم، مسائل فرهنگی، بی توجهی به اقدامات پیشگیرانه و نبود وسایل و امکانات اطفای حریق لازم همه در فرایند ایجاد و اطفای آتش سوزی در جنگل ها موثر هستند. سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اعلام نموده است که مقدار زیادی وسایل و امکانات به مناطق مختلف زاگرس ارسال نموده است. با این حال شاهد تداوم آتش سوزی ها هستیم و سرعت عمل و هماهنگی لازم برای اطفای این آتش سوزی ها وجود ندارد.

به گفته این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، متاسفانه آتش سوزی در جنگل های محدود زاگرس که با تنش های زیاد دیگری نیز روبرو است باعث افزایش سرعت تخریب این جنگل ها و از بین رفتن آن ها می گردد.

رحمانی با اشاره به اینکه براساس اطلاعات نهادهای متولی بیش از 90 درصد آتش سوزی جنگل ها ناشی از عوامل انسانی است، اظهار کرد: اگر بخواهیم معضل آتش سوزی جنگل ها را با نگاهی زیربنایی حل کنیم باید به مسائل اجتماعی و مالی مناطق جنگل نشین و روستاهای اطراف جنگل ها توجه کرد. زمانی که فقر و بیکاری در جامعه افزایش پیدا می نماید، مردم نیز به منابع طبیعی هجوم خواهند برد تا به وسیله زغالگیری یا تصاحب و تغییر کاربری اراضی امرار معاش نمایند بنابراین ضروری است که برای کاهش معضل آتش سوزی جنگل ها به این مسائل توجه بیشتری گردد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ضروری است قوه قضاییه و نهادهای متولی با افرادی که به منظور تصاحب و تغییر کاربری اراضی اقدام به ایجاد آتش سوزی عمدی در بعضی مناطق می نمایند برخورد جدی و از تداوم اینگونه اقدامات جلوگیری کند.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور توضیح داد: آتش سوزی جنگل ها مساله ساده ای نیست و ضروری است توجه عمیق تر و جدی تری به آن گردد چراکه اگر به حل ریشه ای این معضل پرداخته نگردد، آتش سوزی در جنگل ها تداوم پیدا خواهد نمود.

رحمانی در انتها با اشاره به اینکه بیشترین شکایت نیروهای اطفای آتش سوزی در جنگل ها از کمبود امکانات است، اظهار کرد: دستگاه های مسئول ضروری است توجه بیشتری به تجهیز نیروهای اطفای حریق، تخصیص بودجه و آموزش نیروهای اطفای حریق نمایند همچنین ضروری است از مردم، سمن ها و شوراها در این زمینه یاری گرفت، با آنان صحبت و مشورت کرد و در صورت احتیاج آموزش و افزایش امکانات آنان را مورد توجه بیشتر قرار داد.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1740

به "فقر اجتماعی و معیشتی موثر در آتش سوزی جنگل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقر اجتماعی و معیشتی موثر در آتش سوزی جنگل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید