در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ افزایش تعداد واحد های صنعتی فراوری دخانیات در سال 97، 35 درصد از بانوان ایرانی سابقه مصرف قلیان دارند

به گزارش مجله هدیه، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: سال جاری تعداد واحد های صنعتی فراوری سیگار و دخانیات در کشور افزایش یافته و به 47 کارخانه رسیده است.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ افزایش تعداد واحد های صنعتی فراوری دخانیات در سال 97، 35 درصد از بانوان ایرانی سابقه مصرف قلیان دارند

مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات در گفت وگو با خبرنگار ،درباره وضعیت مصرف دخانیات در کشور با بیان اینکه متأسفانه مصرف قلیان در ایران جمعیت بیشتری را با خود درگیر نموده است، اظهار کرد: براساس آمار منتشر شده، در ایران 11 تا 12 درصد از مردم سیگار مصرف می نمایند که از این تعداد 2 درصد زن هستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات اظهار کرد: در سال 96، 37 واحد صنعتی کشور در صنعت دخانیات مشغول به فعالیت بوده اند و 19 کارخانه در راستای فراوری سیگار فعالیت داشتند و متأسفانه سال جاری این تعداد افزایش یافته است و 47 واحد در کشور به فراوری این محصول می پردازند.

مسجدی اعلام کرد: صنعت سیگار از سود قابل توجهی برخوردار است و همین مسئله باعث بروز مسائل زیادی در جهان و حتی ایران شده است، به طوری که باید سالیانه سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات بر سیگار نصیب دولت گردد که به دلیل فرمول ضعیف اخذ مالیات، این رقم نصیب فراورینماینده دلال می گردد.

وی اعلام کرد: مصرف دخانیات و حتی قلیان یکی از عوامل مهم در بروز سرطان، سکته های قلبی و مغزی و بیماری های مزمن تنفسی است و سیگار تأثیر زیادی در بروز مرگ و میرهای مربوط به بیماری های غیرواگیر دارد.

سهم 73 درصدی مرگ و میرها بر اثر بیماری های غیرواگیر

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات افزود: 73 درصد از مرگ و میرهای مردم مربوط به بیماری های غیرواگیر و در رأس آنها عارضه های قلبی، سرطان مزمن، مسائل تنفسی و دیابت است و استعمال دخانیات در بروز بیماری ها و فوت ناشی از آن نقش پررنگی دارد.

مسجدی با بیان اینکه قیمت سیگار در کشور افزایش پیدا نموده است، اما مردم و به خصوص جوانان سیگار را با قیمت بالا هم خریداری می نمایند، گفت: امروزه 35 درصد از دختران و زنان برای یکبار مصرف قلیان را تجربه می نمایند که از این تعداد بین 5 تا 10 درصد در دام اعتیاد به دخانیات گرفتار می شوند.

وی گفت: زمانی قرار بود مالیات بر پاکت سیگار از درب کارخانه انجام گردد، اما به دلیل سیستم ضعیف اخذ مالیات این کار تأثیر زیادی در کاهش مصرف مردم نداشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 95

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ افزایش تعداد واحد های صنعتی فراوری دخانیات در سال 97، 35 درصد از بانوان ایرانی سابقه مصرف قلیان دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ افزایش تعداد واحد های صنعتی فراوری دخانیات در سال 97، 35 درصد از بانوان ایرانی سابقه مصرف قلیان دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید