تنش های تازه میان مصر و ترکیه، هشدار السیسی به اردوغان

به گزارش مجله هدیه، به گزارش خبرنگاران به نقل از العالم، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر که برای شرکت در نخستین اجلاس سران کشورهای آفریقایی و انگلیس برای سرمایه گذاری مشترک در لندن به سر می برد، امروز به خبرنگاران گفت که برای اولین بار پیروز شد چندین قرارداد اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه و منطقه صحرا در نزدیکی لیبی با شرکای خارجی امضا کند تا واکنشی علیه اقدامات یکجانبه دولت ترکیه برای نقض حقوق کشورهای حاشیه این دریا و تهدید کشورهای خاورمیانه باشد.

تنش های تازه میان مصر و ترکیه، هشدار السیسی به اردوغان

براساس این گزارش، طارق المولا وزیر نفت مصر نیز دیروز در نخستین روز این اجلاس 9 قرارداد به ارزش 452،3 میلیون دلار برای اکتشاف و استخراج نفت و گاز در حوزه استحفاظی مصر و قبرس در دریا و خشکی با شرکای خارجی خود امضا کند.

وی گفت که 9 قرارداد مورد نظر غیر از چند قرارداد دیگری است که مصر برای دریافت یاری اقتصادی 84 میلیون دلاری برای حفر 38 چاه عمیق به منظور استخراج منابع انرژی فسیلی با طرف های خود امضا نموده بود.

مصر از ماه ژوئیه سال 2014 تا کنون پیروز شده 79 قرارداد مشابه سرمایه گذاری با شرکای خارجی خود در حوزه دریای مدیترانه ای امضا کند.

سامح الشکری وزیر خارجه مصر نیز روز یکشنبه بر احترام به حقوق و حاکمیت ارضی قبرس در دریای مدیترانه تاکید نمود و گفته بود که این کشور طبق قوانین بین المللی و کنوانسیون سازمان ملل برای دریانوردی حق دارد در آب های ساحلی خود در دریای مدیترانه برای اکتشاف و استخراج نفت اقدام کند.

ترکیه و مصر مدت ها است که بر سر نحوه بهره برداری از منابع فسیلی زیر دریای مدیترانه با هم دچار مشکل هستند، چرا که مصر در سال 2013 یک قرارداد نفتی و گازی با قبرس برای انجام اکتشافات مربوطه در مناطق مورد مناقشه با ترکیه در دریای مدیترانه امضا نموده بود.

در ماه فوریه 2018 (بهمن ماه 1398) بود که ترکیه گفت، این توافق همکاری دریایی مصر و قبرس را به رسمیت نمی شناسد.

در واقع این اقدام مصر در راستای اعتراض جمعی مصر، یونان و قبرس به توافق دریایی ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز از اسراج است، چون این سه کشور پیشتر با صدور بیانیه ای تأکید کردند که این توافق هیچ اثر قانونی ندارد؛ چرا که طبق توافق صخیرات این اقدام فراتر از اختیارات السراج است.

در آن بیانیه آمده است: این توافق همچنین تحت هر شرایطی، تأثیری بر حقوق کشورهای حاشیه مدیترانه نخواهد داشت.

ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی در خصوص حریم دریایی خود در دریای مدیترانه توافقی امضا کردند.

دولت ترکیه در ششم آذر ماه امضای این توافق و قرارداد دیگری درباره توسعه همکاری های امنیتی و نظامی بین دو کشور را گفت، اما درباره جزئیات توافق و محل دقیق مرزهای دریایی دو کشور اطلاعاتی نداد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 776

به "تنش های تازه میان مصر و ترکیه، هشدار السیسی به اردوغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش های تازه میان مصر و ترکیه، هشدار السیسی به اردوغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید