تلفات برق تولیدی کشور معادل 43 درصد مصرف برق خانگی است

به گزارش مجله هدیه، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با بیان این مطلب که داده های وزارت نیرو نشان می دهد 10 تا 12 درصد برق تولیدی کشور در مرحله انتقال و توزیع از بین می رود، اندازه تلفات برق در ایران را سالانه حدود 40 ترابایت ساعت، معادل 43 درصد کل مصرف برق خانگی در ایران برآورد کرد.

تلفات برق تولیدی کشور معادل 43 درصد مصرف برق خانگی است

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران طبق آمار رسمی وزارت نیرو، ظرفیت فراوری برق در کشور را رقمی معادل 85 هزار مگاوات اسم کرد و گفت: ظرفیت واقعی فراوری برق کشور کمتر از 60 هزار مگاوات است و 12 هزار مگاوات از فراوریات این بخش هم مربوط به نیروگاه های آبی است که با توجه به فرایند خشکسالی ها در کشور طی سال های اخیر با نصف ظرفیت فعال هستند.

این فعال مالی توضیح داد: تعداد مشترکان تازه در سال 99 به 754 هزار مشترک رسیده است در حالی که این مقدار در سال پیش از آن، معادل 714 هزار مشترک تازه بود.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو در حالی سال گذشته، رشد 4800 مگاواتی فراوری برق را هدف گذاری نموده بود که در عمل تنها 40 درصد از آن محقق شد که با فرایند محدودیت های موجود، در سال های آینده هم کاهش فراوری برق در کشور تداوم پیدا خواهد نمود.

پدیدار با استناد به آمار وزارت نیرو، 46 درصد از ظرفیت فراوری برق کشور را مربوط به نیروگاه های حرارتی و گازی دانست و راندمان این نیروگاه ها را معادل 20 تا 32 درصد اسم کرد که از حیث استاندارد و نرم جهانی، راندمان بسیار ضعیفی است و با تبدیل این بخش از نیروگاه ها به نوع چرخه ترکیبی، راندمان فراوری برق به بیش از 45 درصد قابل انجام است.

وی اضافه کرد: بخش عظیمی از برق کشور در نیروگاه هایی فراوری می گردد که راندمان بسیار پایینی دارند. در حال حاضر تنها 36 درصد برق کشور از نیروگاه های چرخه ترکیبی فراوری می گردد که این مقدار معادل یک سوم برق کشور است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1819

به "تلفات برق تولیدی کشور معادل 43 درصد مصرف برق خانگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفات برق تولیدی کشور معادل 43 درصد مصرف برق خانگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید