برای اولین بار یک رئیس جمهور سابق فرانسه به اتهام فساد اقتصادی محاکمه می گردد

به گزارش مجله هدیه، برای نخستین بار در تاریخ پس از جنگ فرانسه یک رئیس جمهوری سابق به اتهام فساد اقتصادی محاکمه می گردد. نیکولا سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه از دوشنبه در پاریس در ارتباط با پرونده موسوم به استراق سمع به دادگاه می رود.

برای اولین بار یک رئیس جمهور سابق فرانسه به اتهام فساد اقتصادی محاکمه می گردد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیش از سارکوزی، ژاک شیراک رئیس جمهور اسبق فرانسه هم در سال 2011 به اتهام اختلاس به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد. اما این اتهامات مربوط به دورانی بود که وی شهرداری پاریس را برعهده داشت. اما سارکوزی نخستین فردی است که به اتهام فساد اقتصادی در دوران ریاست جمهوری محاکمه می گردد.

پرونده استراق سمع به پرونده قضایی سارکوزی در خصوص تامین اقتصادی کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 او از سوی لیبی ارتباط دارد. در این زمینه قضات در سپتامبر سال 2013 تصمیم گرفتند از رئیس جمهور سابق استراق سمع نمایند و اوایل سال 2014 دریافتند که وی از یک خط محرمانه با نام پل بیسموت برای ارتباط با وکیل خود تیری ارزوگ استفاده می نماید.

بنابر اعلام دادستانی بعضی مکالمات آن ها وجود فساد اقتصادی را نشان می دهد. طبق اطلاعات به دست آمده نیکولا سارکوزی به واسطه وکیل خود قصد داشت با قاضی دادگاه عالی ژیلبر آزیبر دست دوستی بدهد تا به وی یاری کند موقعیتی را که می خواهد در موناکو به دست آورد که البته هیچ گاه به آن دست نیافت.

سارکوزی که در سال 2013 از منع تعقیب برخوردار شد، کوشش کرد دادگاه استیناف را برای لغو سایر پرونده های دوران ریاست جمهوری خود متقاعد کند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1341

به "برای اولین بار یک رئیس جمهور سابق فرانسه به اتهام فساد اقتصادی محاکمه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اولین بار یک رئیس جمهور سابق فرانسه به اتهام فساد اقتصادی محاکمه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید