با سد محکم پرسپولیس از آغاز فصل تا قهرمانی؛ نفوذناپذیرها

به گزارش مجله هدیه، پرسپولیس در فصل نوزدهم لیگ برتر در شرایطی جام قهرمانی را بالای سر برد که خیلی از کارشناسان براین باور هستند ساختار دفاعی خوب این تیم که تا به امروز نیز عنوان بهترین خط دفاعی لیگ برتر را به خود اختصاص داده، در تحقق این قهرمانی نقش بسزایی داشته است.

با سد محکم پرسپولیس از آغاز فصل تا قهرمانی؛ نفوذناپذیرها

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، سمیه قدیری؛ عنوان قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ نوزدهم در حالی نصیب شاگردان یحیی گل محمدی شد که این تیم با ساختار دفاعی خوبی که داشت، توانست 4 هفته قبل از خاتمه فصل به این مهم دست پیدا کند.

استارت لیگ نوزدهم با اسکلت فصل قبل

خط دفاعی پرسپولیس در حالی این فصل را آغاز کرد که اسکلت اصلی این خط در مقایسه با فصل قبل حفظ شده بود. این در شرایطی بود که این تیم در حالی در فصل هجدهم قهرمان لیگ برتر شد که نفراتی چون محمد انصاری، محمد نادری، شایان مصلح، شجاع خلیل زاده، سیدجلال حسینی، مهدی شیری و حسین ماهینی در ساختار اصلی خط دفاعی سرخ ها حضور داشتند و برانکو با بهره گیری از این نفرات، پیروز شد پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر و جام حذفی کند و آمار خوبی را در خاتمه فصل ثبت کند. این در شرایطی بود که گل خورده پرسپولیس در این فصل 14 گل بود.

رفت وآمدهای جالب

پرسپولیس قهرمان 2 جام در فصل فوتبالی 98-97 برای فصل بعدی تغییر زیادی را در بین مدافعان خود ندید. در حالی که در آخرین روزهای جابجایی آغاز فصل شایان مصلح از این جمع جدا شد و به سپاهان پیوست، شاهد حضور محمدحسین کنعانی زادگان به جمع مدافعان پرسپولیس بودیم؛ انتقالی که اگر چه در آغاز فصل با انتقاداتی روبرو شد اما گذشت زمان نشان داد، این خرید جدید پرسپولیسی ها خرید خوبی برای این تیم بود. در ادامه و در نقل وانتقالات نیم فصل، حسین ماهینی یکی از کاپیتان های چند فصل اخیر سرخ ها نیز از این تیم جدا شد و به نساجی مازندران پیوست تا مهدی شیری تک و تنها جناح راست خط دفاعی پرسپولیس را در اختیار داشته باشد.

پرسپولیس در طول لیگ نوزدهم بیشترین تغییرات را در طول بازی ها در جمع مدافعان خود در چینش ترکیب اصلی اش داشت. این تغییرات بیشتر در قلب خط دفاعی و جناح چپ رخ داد. در قلب خط دقاع با حضور سیدجلال، شجاع و کنعانی زادگان، مربیان پرسپولیس در مقاطعی برای زوج میانه خط دفاعی مجبور به انتخاب بودند. این در حالی بود که در آغاز فصل سیدجلال کمتر از دیگر مدافعان میانی در ترکیب اصلی تیمش به میدان می رفت، مساله ای که گفته می شد بیشتر به خاطر شرایط جسمانی کاپیتان اول سرخ ها بوده است.

چالش پرسپولیس در منطقه چپ!

در حضور محمد انصاری و محمد نادری پیش بینی می شد، رقابت تنگاتنگی را بین این 2 مدافع سرشناس پرسپولیس ببینیم؛ مدافعانی که قرار بود سمت چپ خط دفاع پرسپولیس را بیمه نمایند اما در اواخر فصل این منطقه تبدیل به دل مشغولی برای مربیان پرسپولیس شده بود. شاید بدبین ترین پرسپولیسی هم فکرش را نمی کرد، مشکل پارگی رباط دوباره به سراغ انصاری بیاید و او را مجبور به جراحی کند. این در حالی بود که ماجرای محمد نادری با باشگاه کورتریک بلژیک و در ادامه مصدومیت این مدافع جوان هم مشکل بزرگی را برای پرسپولیسی ها ایجاد کرد به طوری که در یک مقطع نسبتا طولانی در اواخر فصل کادر فنی مجبور بود از بازیکنان پست های دیگر در این پست حساس استفاده کند، بدین ترتیب بازیکنانی در پست های غیرتخصصی عصای دست پرسپولیسی ها در دفاع چپ باشند.

بار دفاع راست روی دوش یک مدافع

بدون احتساب بازی پرسپولیس برابر ذوب آهن که بازی بیست و هفتم این تیم در لیگ نوزدهم محسوب می شد، مهدی شیری در 25 بازی سرخ ها در ترکیب تیمش در جناح راست خط دفاعی به میدان رفت تا ضمن این که این بازیکن تبدیل به یکی از با ثبات ترین بازیکنان این تیم گردد، او به نوعی به تنهایی منطقه راست خط دفاعی پرسپولیس را در قرق خود داشته باشد.

***

کارشناسان فوتبالی که اتفاقا در برهه ای به عنوان مدافع پرسپولیس در تیم حضور داشته اند در مورد شرایط خط دفاعی پرسپولیس توضیحاتی داده اند.

پنجعلی: عملکرد مدافعان پرسپولیس فوق العاده بود

مدافع و کاپیتان باتجربه پرسپولیس با اشاره به عملکرد خوب مدافعان پرسپولیس در لیگ نوزدهم اظهار کرد: آمار گل های دریافتی پرسپولیس در بازی های این فصل از لیگ برتر موید این مسئله است که مدافعان پرسپولیس در این فصل عملکرد فوق العاده ای داشتند و توانستند نقش انکارناپذیری در قهرمانی و پیروزیت پرسپولیس ایفا نمایند.

محمد پنجعلی در ادامه گفت: به نظر من اصلی ترین مسئله ای که به مدافعان پرسپولیس یاری کرد تا نمایش خوبی را از خود ارائه دهند، این موضوع بود که اسکلت و شاکله اصلی این نفرات نسبت به فصل قبل تقریبا حفظ شده بود و همین مسئله باعث شد هماهنگی خوبی بین نفرات خط دفاع دیده گردد.

او اضافه نمود: در این بین نیاید نقش دروازه بان های خوب پرسپولیس در این فصل نیز نادیده گرفته گردد. هم بیرانوند و هم رادوشوویچ در این فصل عملکرد خوبی در درون دروازه داشتند و یاری خوبی برای ساختار دفاعی پرسپولیس بودند. به همین دلیل من اعتقاد دارم حالا که بیرانوند از پرسپولیس جدا شده باید دروازه بانی در حد او برای فصل بعد جذب گردد تا این مسئله به ساختار دفاعی خوب چند سال اخیر تیم لطمه وارد نکند.

نصرتی: تجربه و هماهنگی عامل پیروزیت دفاع پرسپولیس بود

محمد نصرتی، دیگر مدافع اسبق سرخ ها، نیز با اشاره به عملکرد خوب مدافعان پرسپولیس، اظهار کرد: از نظر آمار، پرسپولیس بهترین خط دفاع لیگ را به خود اختصاص داد و دریافت این تعداد گل نشان دهنده موضوع است که ساختار دفاعی این تیم هم فوق العاده است. اگر بخواهیم تک به تک در مورد عناصر دفاعی پرسپولیس هم صحبت کنیم هر یک از مدافعان این فصل پرسپولیس، به نحواحسن وظایف خود را انجام دادند و تک تک نفرات از جمله سیدجلال، شجاع، کنعانی زادگان، شیری، انصاری و نادری هر زمان که در ترکیب خط دفاع حضور داشتند، به خوبی توانستند از عهده مسئولیت خطیری که برعهده شان بود، برآیند.

این مدافع اسبق سرخ ها در ادامه گفت: در این فصل در خط دفاع پرسپولیس بعضا جابه جایی هایی را در بازی های مختلف شاهد بودیم اما این مسئله هم در کارکرد و شرایط کلی تیم تاثیر منفی نگذاشت و حتی در برهه ای از بازی ها نیز شاهد بودیم که بعضی از بازیکنان از پست های دیگر به خط دفاع به خصوص دفاع چپ منتقل شدند و این نفرات نیز توانستند در این آزمون پیروز شوند.

نصرتی گفت: به نظر من تجربه مدافعان از یک سو و هماهنگی هایی که طی سال ها بازی کنار هم داشتند، به آنها یاری کرد که با وجود بعضی بروز بعضی مصدومیت ها و محرومیت ها، تیم لطمه ای از این بابت نبیند و عملکرد خوب ساختار دفاعی پرسپولیس در این فصل هم تکرار گردد.

منبع:برنا

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1270

به "با سد محکم پرسپولیس از آغاز فصل تا قهرمانی؛ نفوذناپذیرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سد محکم پرسپولیس از آغاز فصل تا قهرمانی؛ نفوذناپذیرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید