اعتبار لازم برای مرمت آثار شاخص تاریخی شهرستان های دهاقان و شهرضا اختصاص می یابد

به گزارش مجله هدیه، معاون میراث فرهنگی کشور در سفر یک روزه به استان اصفهان تاکید نمود: اعتبار لازم برای مرمت آثار شاخص تاریخی شهرستان های دهاقان و شهرضا اختصاص می یابد.

اعتبار لازم برای مرمت آثار شاخص تاریخی شهرستان های دهاقان و شهرضا اختصاص می یابد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور روز پنجشنبه اول شهریور در سفری یک روزه به استان اصفهان از بناهای تاریخی شهرستان های شهرضا، دهاقان و اصفهان بازدید کرد و سپس در سرانجام سفر خود در اولین جشنواره فرهنگی قالی و قنات شهر میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه در مرکز استان اصفهان شرکت کرد.

در ابتدای این سفر، طالبیان با حضور فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی استان ،ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی استان و فرماندار و نماینده مردم شهرضا از بازار تاریخی شهرضا بازدید کرد و مقرر شد ادامه طرح مرمت این بازار تاریخی با تخصیص اعتبار لازم ادامه یابد.

او همچنین در ادامه سفرش به شهرضا از روستای تاریخی زیارتگاه و آثار تاریخی این روستا وهمچنین روستای گردشگری اسفرجان وآثار تاریخی آن به ویژه درخت گردوی 500 ساله این روستا بازدید کرد.

طالبیان در ادامه سفر به استان اصفهان همچنین بعدازظهر روز پنجشنبه از شهرستان دهاقان نیز بازدید به عمل آورد.

در سرانجام این بازدید که از بافت تاریخی شهر دهاقان و با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، فرماندار و نماینده مردم دهاقان وشهرضا و جمعی ازمدیران اداره کل همراه بود، طالبیان ضمن ابراز خرسندی از مرمت های به عمل آمده در شهرستان توضیح داد: دراین بازدید مقرر شد تا مساعدت لازم از سوی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت بافت تاریخی شهر صورت پذیرد.

او همچنین توضیح داد: در این دیدار همچنین با حضور مسئولان استان و شهرستان مقرر شد تا حمایت لازم برای تامین اعتبار ملی جهت مرمت اضطراری مساجد وجود در بافت تاریخی دهاقان ازجمله مسجد میر، مسجدحاج مهدی و همچنین مرمت خان تاریخی سید کمال حجازی و خانه تاریخی حسینقلی خان خطایی و تملک خانه تاریخی اصغر خان جهانگیری صورت پذیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین در ادامه سفرش به شهرستان دهاقان از روستای تاریخی پوده نیز بازدید عمل آورد.

او در سرانجام این بازدید گفت در سرانجام این برنامه مقرر شد تا با استفاده از اعتبارات ملی به برنامه احیا بافت تاریخی روستا کمک صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین گفت: دراین سفر مقرر شد تا در راستای بازآفرینی بناهای تاریخی روستا، مساعدت لازم در راستای مرمت چهارسوق مرکزی روستا،مرمت حسینیه بازار ومسجد جامع روستا وهمچنین حمایت لازم ازتاسیس موزه مردم شناسی در حمام تاریخی این روستا صورت پذیرد.

محمدحسن طالبیان همچنین پنجشنبه شب گذشته در ادامه سفرش به استان اصفهان با حضور در شهر تاریخی اصفهان ضمن بازدید از طرح ایمن سازی سی وسه پل و تاکید بر رعایت کامل ضوابط میراث فرهنگی دراجرای این طرح بزرگ در راستای ایمن سازی پل تاریخی سی وسه پل،در اولین جشنواره گردشگری و فرهنگی قالی وقنات شهر میمه نیز شرکت کرد.

در این جشنواره که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و مسئولان شهرستان شاهین شهر و میمه درمرکز استان اصفهان همراه بود، محمد حسن طالبیان با ایراد سخنانی با اشاره به ثبت جهانی 11 قنات ایرانی درفهرست میراث جهانی تاکید نمود : از مجموع 11 قنات ایرانی که درفهرست میراث جهانی به ثبت رسیده 3 قنات متعلق به استان اصفهان بوده وجالب اینجااست که ازاین تعداد نیز 2 قنات وزوان و مزد آباد متعلق به این خطه است.

او تاکید نمود: آنچه دراین میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است ریشه تاریخی این قنات ها در ادامه حیات فرهنگی و تمدنی مردم ایران است به گونه ای که این قنات ها جدای از ابتکارات فنی آن که توسط نیاکان در حفر آنها به منصه ظهور رسیده به نوعی مروج روحیه قناعت وهمدلی درمیان ایرانیان درگذشته بوده به گونه ای که ایرانیان که همواره با کمبود آب روبرو بوده اند با همدلی و همفکری با یکدیگر وبا حفر قنات همگی به یکسان از این موهبت خداوندی بهره مند می شدند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 13

به "اعتبار لازم برای مرمت آثار شاخص تاریخی شهرستان های دهاقان و شهرضا اختصاص می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتبار لازم برای مرمت آثار شاخص تاریخی شهرستان های دهاقان و شهرضا اختصاص می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید