ائتلاف البناء رئیس جمهور عراق را به نقض قوانین متهم کرد

به گزارش مجله هدیه، ائتلاف البناء عراق در واکنش به درخواست استعفای رئیس جمهور این کشور، این اقدام وی را نقض قوانین و خدمت به اجنبی دانست.

ائتلاف البناء رئیس جمهور عراق را به نقض قوانین متهم کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری طی بیانیه شدید اللحنی از اقدام رئیس جمهور عراق در عدم معرفی کاندیدای این ائتلاف برای نخست وزیری انتقاد کرد.

این ائتلاف شامگاه پنجشنبه برهم صالح را به وقت کشی و عدم التزام به مهلت قانونی جهت معرفی نامزد نخست وزیری فراکسوین اکثریت متهم کرد و گفت که این اقدامات رئیس جمهور عراق باعث شد که ائتلاف البناء دلایل قابل اثباتی ارائه کند که فراکسیون اکثریت در مجلس عراق این ائتلاف است.

در این بیانیه آمده است: ما از اصرار رئیس جمهور در مخالفت با قانون اساسی و عدم معرفی نامزد فراکسیون اکثریت به بهانه مخالفت برخی از گروه های سیاسی با این نامزدی غافل گیر شدیم.

به گزارش بغداد الیوم، ائتلاف البناء با بیان اینکه این ائتلاف هرگونه توجیهات یا فرآیند دور زدن قانون اساسی را به شدت محکوم می کند، تأکید کرد که نقض قانون اساسی از سوی فردی که می باید حامی آن باشد، کشور را به هرج و مرج سوق خواهد داد و این هرج و مرج تنها به نفع طرف های اجنبی است که در کمین عراق و ملت آن نشسته اند.

این ائتلاف از مجلس خواسته است اقدامات قانونی در حق رئیس جمهوری که سوگندش را شکسته و قانون اساسی را نقض کرده، اتخاذ کند.

برهم صالح بعد از ظهر امروز طی نامه ای به رئیس مجلس عراق، به بهانه ای اینکه هنوز فراکسیون اکثریت برای او معین نیست و مجلس در معین این فراکسیون مواضع متناقضی دارد، درخواست استعفای خود را تقدیم مجلس کرد.

رئیس جمهور عراق همچنین از معرفی اسعد عبدالامیر العیدانی استاندار فعلی بصره که نامزد ائتلاف البناء بود، امتناع کرد. این دومین نامزد البناء بعد از قصی السهیل است که رسما از سوی رئیس جمهور عراق برای معرفی به مجلس رد می شود.

بر اساس قانون اساسی عراق، فراکسیون اکثریت در مجلس این کشور باید نامزد مورد نظر خود را برای تصدی نخست وزیری به مجلس معرفی کند و نمایندگان نیز می بایست به او برای تشکیل کابیه رأی دهند. ائتلاف البناء با اتحاد نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون، هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح، فالح الفیاض، ائتلاف العقد الوطنی، محمد الحلبوسی، ائتلاف القوی العراقیه بزرگترین فراکسیون را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 719

به "ائتلاف البناء رئیس جمهور عراق را به نقض قوانین متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف البناء رئیس جمهور عراق را به نقض قوانین متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید